• Future

De har hittat donator!

Nu lämnar vi IVF bakom oss och AVA Kliniken i Åbo har hittat donator till oss så det blir ÄD i augusti. Vi ska redan börja våra behandlingar (jag och donatorn) i början av juni, och jag tänkte hör med er som redan har gjort ÄD vad som kommer att ske? Ska jag spraya/nedregleras som man gör i en IVF, eller är det mildare medeciner man tar för att synka cyklerna? All information om hur en ÄD går till steg vis tas emot med stor tacksamhet.
    Lycka till alla som jag vet håller på och ruvar eller väntar på donator, eller som funderar på hur ni går vidare.
    Kramar

• Svar på tråden De har hittat donator!
  • prinsesstårtan

Har ingen erfarenhet att dela med mig av men ville bara säga GRATTIS! hoppas allt går super bra!

• Momme72

Jag gjorde en äggdonation i Åbo i april som tyvärr inte lyckades men det finns ännu hopp då vi har ägg i frysen.
    Du kommer att nedregleras sannolikt med procren spruta och sedan synkas med donatorn med hjälp av för min del Estradot plåster och senare vagitorier precis i slutskedet innan insättning. Jag vet inte om detta skiljer sig från vanliga IVF men det fungerade bra för mig iallafall. Sen får du åka till Åbo med några få dagars varsel så var beredd, nej då ingen fara du kommer att veta ungefär när det blir av men inget är ju hundra säkert. För övrigt tycker jag att de är väldigt proffsiga i Åbo och dessutom pratar alla svenska och för min del var det väldigt skönt! Hoppas att du fick veta lite mer nu och ett stort lycka till!!!

• LJF

Har heller ingen erfarenhet sitter i den andra båten och ska plockas på ägg i morgon, men vill framföra stora GRATTIS till dig.

• Future

Tack LJF och lycka till med äggplocket imorgon! Det är oftast inte så farligt som man tror, vila bara den dagen så brukar det funka rätt så bra. Tack för att du hjälper oss som behöver ägg donerade för att kunna bli föräldrar. Du är en ängel!

Momme, vad tråkigt att det inte fungerade den här gången. Jag kan tänka mig att det känns tungt för dig. Men vad fantastiskt att ni har ägg i frysen!
    Hade du mycket biverkningar av medecinerna du åt? Jag försöker få en uppfattning om hur man kommer att må i sommar, eftersom jag är så van vid nedreglering och sprayning i IVF behandlingar. Det vore ju toppen om man inte mår riktigt lika dåligt som vid dessa. Många kramar till dig Momme.

• Sleepingbeuty

Inför ÄD så kan man göra på olika sätt.
    Antingen bli nedreglerad med Procren spruta på dag 21 tar du den.Sedan inväntar du en blödning som brukar komma inom en vecka. sedan börjar du på dag 2 med östrogen(progynon) Du mäter slemhinnan var 3 dag.Ibland får man justera dosen östrogen om slemhinnan drar iväg eller inte växer tillräckligt.Det är bra att komma upp till 10 mm.Men de säger att 8 går bra också.Alla kliniker säger olika. 2 dagar innan insättningen ET:n.Så börjar du med Progesteronavgitorier.
    ör amn det i naturlig cykel så finns det 2 sätt.
    I helt naurlig cykel ges ingenting.Utan äggen sätts in när du får utslag på ägglossningstickan.2 dar efter utslag.
    I stimulerad naturlig cykel, börjar man med progynon på dag 2. kollar ultraljud var 3.dje dag.Östrogenet funkar som p-piller så man behöver inte vara oriolig för ägglossning och blödningar.2 dygn innan ET Progesteron.
    Förmodar att du blir nedreglerad för att kunna tajma dig med donatorn, men ibland så kan man ligga lika redan från början och då kanske inte det behövs.
    Lycka till!!!

• Momme72

Jag hade inte särskilt mycket biverkningar alls. Av nedregleringssprutan märkte jag inget alls. Så förhoppningsvis slipper du oxå! Däremot blev jag trött och kände av lite spänningar i magen av estradoten detta blev sedan värre under ruvningen men annars mådde jag bra och levde på som vanligt! Jag kommer att göra en insättning efter sommaren precis som du! Kanske möts vi i Åbo...Kram

• Future

Tack för informationen Sleepingbeaty och Momme! Ja, då vet jag lite mer och det verkar vara ungefär samma nedreglering för mig som en IVF. Ja, tänk om vi ses i Åbo i augusti!

• Fiaflopp

AVA i Åbo brukar ge en procren-injektion som nedreglering...

Svar på tråden De har hittat donator!