Snitt är en mycket stor operation ja och inget alla bara ska välja vind för våg.
Men för att ta bort lite skrämsel prat här så vill jag berätta om mig själv.
När jag snittades, förbereddes jag väl och jag var jätte rädd och orolig. Ville först bli sövd, men dom rekomenderade vanliga sättet eftersom den var planerad och jag ångrar inte en dag av mitt snitt.
Jag låg vaken, bedövad och kände ingen smärta, ondast var att få ryggmärgsbedövningen.
Man kände att dom tog på en min ingen smärta alls. När snittet var klart fick jag en söt underbar dotter på min mage en liten stund medans dom sydde ihop mig och tårarna sprutade.
Smärtor efter snittet, inte mer en vaginalt, men däremot så fick jag beövning så jag kände i stort sätt ingenting mer en lite extra öm. Snittet syns knappt och jag har inga besvär, sitter väldigt lågt och syns inte utanför trosor, syns knappt alls. Däremot kan katastrofsnitt vara värre i ärrvävnad, men planerade är bara skräckhistorier.
Jag har ett vanligt planerat och ett akut snitt på olika ställen, men inget av dom syns utanpå trosan, det akuta sitter lite högre upp, men är fortfarande mycket bra snitt och syns vagt. Det akuta snittet blev vecka 31 och därför fick jag inte ha det barnet på magen, då hon behövde snabb vård, med det skulle kvittat om hon födds vaginalt skulle endå inte fått ha barnet på magen.
Under snitt ser man ingenting för undermagen täcks av ett skynke.
Katastofsnitt har många skräckhistorier, men skulle du snittas skulle det bli planerat och det är en helt annan sak, tyvär vet alla inte skillnaderna mellan dom olika snittens innebörder som finns.
Jag tycker du skall söka bra berättelser om både vaginala förlossningar och bra berättelser om snitt för att själv få berabeta dig igenom ett lämpligt beslut tillsammans med MVC.
Har ingen bra berättelse om vaginalt själv då dom gått illa för mig och därför tror det är bättre att någon annan berättar en bra vaginal förlossningsberättelse för dig.
Vill du veta mer om bra snitt, så kolla tråden med kejsarsnitt.