• JooCee

Ska jag berätta att jag är osäker ang. kejsarsnitt och att föda vaginalt?

Om båda alternativen känns läskiga tycker jag du ska försöka överväga det som är bäst för barnet, vaginalt!

Berätta för din bm att du är rädd för förlossningen som tusan, oavsett vilken sorts förlossning det blir, kräv att du får samtal och ordentlig info/förberedelse. Det kommer gå bra. Att föda barn är det häftigaste man kan göra.

• JooCee

Det man snackar om vid vagnialt resp. snitt huruvida vad som skulle vara bäst för barnet så är det de psykologiska, både för mamman och barnet. Att fler mammor har svårare att binda sig till barnet efter ett snitt jämförelsevis mot de som föder vaginalt. För barnet sägs det vara mer traumatiskt att helt plötsligt bli utdragna ifrån sin varma omgivning till ett kallt, ljust rum till skillnad från om det har fått kämpa sig ut.

Sen är det verkligen en jätte operation, de tror jag många inte tänker på. Att man skär igenom lager på lager med hud, muskler, fett och hinnor. Flera vänner till mig har aldrig återfått sin forna muskelstyrka och har fula ärr där huden korvar sig runt osv.

Jag är absolut inte emot snitt, att tvinga någon att föda vaginalt trots rädsla är elakt. Men jag tror att i alla lägen så är den naturliga vägen att föda det att lägga fram som alternativ först och främst.

• JooCee

Jag tror vi kan enas om att båda sätten att föda är bra! Inget utav dem är fria från smärtor, men båda smärtorna är väl värt det och faktiskt de sista man tänker på. Med sveriges sjukvård kan du känna dig trygg vad det än blir. Se till att få hjälp och samtal redan ifrån början nu så att du kan känna dig trygg i det val du väljer.

Lycka till!!

Svar på tråden Ska jag berätta att jag är osäker ang. kejsarsnitt och att föda vaginalt?