• Familytime

HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?

Hej alla!
    Idag är det bara en dryg vecka kvar till BF och jag har förlossningsrädsla! Jag har gått hos en psykolog varje vecka sen v 24, jag har pratat med min barnmorska och även pratat med Aurora-sköterska. Ingenting har hjälpt mig och jag är lika rädd som jag varit hela tiden.

Vad är det då jag är rädd för?
    Jo, jag är rädd för sjukhus i allmänhet, tycker de luktar äckligt och ger mig ett skrämmande intryck av sjukdom och död.
    Smärtan är givetvis inget att leka med och eftersom jag redan fött ett barn, så vet jag vad jag har att vänta.
    Omhändertagandet och A och O och jag är rädd för att få en oerfaren, slarvig BM som förlöser mig.
    Min erfarenhet av förra förlossning är rent ut sagt för jävlig, därför är det jobbigt nu. Dessutom blev min son dålig efter förlossningen, så allt har ju dragits till sin spets.

Kan vi inte peppa varandra? Är det någon som kan försöka att få mig att se det positiva i det här? Kan någon kanske dämpa min panik?

• Svar på tråden HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?
  • Familytime

Det får man inte... Jag var jättebesviken och frågade BM efteråt på samtalet, men hon sa bara att man ger inte sånt längre, för att man inte ska vara för bedövad när man krystar. Jag trodde det var så överallt.

• Lilja07

men frågade du om tex bäckenbotten bedövning? För visst EDAn kan ställal till det, men som jag kände varje krystvärk....

~~ Mamma till Sanna~~ Kotten BF 19 maj~~
  • Familytime

EDA:n är ju utformad så att den bara bedövar magen och inte hela nedre delen av kroppen som det var förr. DÅ hade de komplikationer i form av att man brast och så. Men den stängde de av för mig när jag kände att krystvärkarna var på väg. Men ja, jag bad om bäckenbottenbedövning, men de sa nej. Jag hade t o m skrivit om det i brevet.

• Lilja07

kan du inte föda någon annanstans?

• Familytime

Lite sent påtänkt nu....har BF på söndag...

• Mamisita

Kikar in lite här, ska inte ha barn än på ett tag men är fruktansvärt förlossningsrädd efter min första förlossning så jag ville bara se hur andra bearbetar sina rädslor.

Ts låter ju helt tokigt det där med bedövning. Fick ingen påfyllning av EDAn vid utdrivningsskedet eftersom de tar bort krystvärkarna men de lade bäckenbottensbedövning (gjordes utan mitt medtycke pga sugklocka) fast de kan tydligen också försämra krystvärkarna.

Säger som filippa K kan du inte vända dig till ett annat sjukhus där de är mer tillmötesgående?

• Mamisita

Hmm ja det är ju lite tajt med tid...

• Toadette

Jag är också livrädd men har 6 månader kvar. Vill bara önska dig lycka till!!

Det jag har fått höra av de flesta jag pratat med så brukar andra förlossningen kännas lättare.... Jag hoppas verkligen att det stämmer!

Det vackraste som finns är min sons skratt
  • Familytime

Eftersom jag varit så stressad över detta, så klarar jag inte av att ändra på något nu. Det här har tagit nio månader att bearbeta, så för min del måste jag klara detta på det sjukhus som det är tänkt. Helst skulle jag vilja föda hemma och det är också för sent. Smärtan klarar jag nog av, det går ju över. Det är mest att de måste hålla koll på allt, så att inget går fel.

• Lilja07

TS, har du skrivit ett förlossningsbrev? Sen kan man hoppas på att du får bra bm

• Familytime

Förlossningsbrev, gått hos psykolog varje vecka sen v 24, pratat med aurora-sköterska. Jag har verkligen gjort allt! Brevet blev ett argt och detaljerat brev.

• 4 Före 30
    Familytime skrev 2007-05-10 20:21:51 följande:
    Förlossningsbrev, gått hos psykolog varje vecka sen v 24, pratat med aurora-sköterska. Jag har verkligen gjort allt! Brevet blev ett argt och detaljerat brev.
    Huga! Jag skall föda på NÄL första gången... eller ja föda o föda.... jag skall snittas. Har snittats tre ggr tidigare men alla dem på Östra, och pga att jag var mkt missnöjd efter senaste BB vistelsen har jag nu valt NÄL.
    Av alla jag känner har jag aldrig hört om ngn som inte fått ha kvar EDA´n, inte på NäL heller...Tycker det låter knas. men de kan ju ha ändrat det alldeles nyss... Uddevalla skall vara underbara enligt vad jag har hört, men jag förstår att det känns sent att byta...

Tycker det är underligt att de inte kan ta lite mer hänsyn om man bearbetat rädslan så länge...

Kram på dig o Lycka till, det kommer gå jättebra!
  • Familytime

Uddevalla bor jag i och de har ingen förlossning eller BB kvar. Det tog de bort för flera flera år sen. Typ tio år sen.... annars hade jag mer än gärna åkt den kilometern upp till Uddevalla sjukhus!

• Mamisita

väntar fjärde: Jag har fått uppfattningen att på de flesta ställen fyller man inte på EDAn när man öppnat sig 10 cm, men däremot kan man få annan smärtlindring om det finns tid.

• 4 Före 30
    Familytime skrev 2007-05-10 20:38:08 följande:
    Uddevalla bor jag i och de har ingen förlossning eller BB kvar. Det tog de bort för flera flera år sen. Typ tio år sen.... annars hade jag mer än gärna åkt den kilometern upp till Uddevalla sjukhus!
    Aha...hade jag missat totalt... sorry...
  • Ellekan

Jag hade en jätttejobbig första förlossning. Lååång som tusan och slutade med klocka. Jag gråter varje gång jag tar fram förlossningsjournalen. Fick ett par stödsamtal före min andra förlossning. De var rätt ok. Jag försökte fokusera mycket på att andra förlossningen var en helt ny förlossning och att kroppen skulle vara "bättre" på det den gången. JAG FICK EN SUPERFÖRLOSSNING!!! Det var bland det bästa jag varit med om. Helt fantastiskt. Det jag vill säga är: Andra gången kan vara HELT annorlunda. Tro inte att du åker in för att uppleva samma sak igen.

Själv väntar jag nu otåligt på tredje upplevelsen. Har gått 4 d över tiden.

Kram och lycka till!

• babyassistans

Hej tjejen...Ville bara önska dig lycka till!!! Jag hoppas allt går bra och att alla idioter inte jobbar på din förlossning!! Försök att gå in i känslan att du är förberedd, att du gjort allt du kunnat...håller tummarna för dig!!

• Familytime

TACK alla underbara för fina peppningar!! Jag har ett helt annat lugn nu, jag har arbetat mycket med att mentalt förbereda mig på en annan upplevelse än den första. Att jag hatar sjukhus får jag leva med, men jag får använda mitt annars så starka psyke till att tänka på att jag ska föda fram ett liv och att det är det jag ska göra på sjukhuset. Jag får försöka ta över min rädsla istället för att lägga mig under den. FRAM MED STYRKAN!!!

• smz

Jag har BF 26/5, är supernervös Mycket mer orolig denna gången än första...man vet liksom hur jä-la ont det gör LÄNGTAR tills jag har bebben i min famn, men ser INTE fram emot förlossningen.

Svar på tråden HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?