Inlägg från: Familytime |Visa alla inlägg
  • Familytime

HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?

Hej alla!
    Idag är det bara en dryg vecka kvar till BF och jag har förlossningsrädsla! Jag har gått hos en psykolog varje vecka sen v 24, jag har pratat med min barnmorska och även pratat med Aurora-sköterska. Ingenting har hjälpt mig och jag är lika rädd som jag varit hela tiden.

Vad är det då jag är rädd för?
    Jo, jag är rädd för sjukhus i allmänhet, tycker de luktar äckligt och ger mig ett skrämmande intryck av sjukdom och död.
    Smärtan är givetvis inget att leka med och eftersom jag redan fött ett barn, så vet jag vad jag har att vänta.
    Omhändertagandet och A och O och jag är rädd för att få en oerfaren, slarvig BM som förlöser mig.
    Min erfarenhet av förra förlossning är rent ut sagt för jävlig, därför är det jobbigt nu. Dessutom blev min son dålig efter förlossningen, så allt har ju dragits till sin spets.

Kan vi inte peppa varandra? Är det någon som kan försöka att få mig att se det positiva i det här? Kan någon kanske dämpa min panik?

• Svar på tråden HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?
  • Familytime

OK; tack för din erfarenhet. På vårt sjukhus får man inte ha någon som helst bedövning under utdrivningsskedet, och det var nog den värsta smärtan jag känt i mitt liv. Dessutom var BM väldigt nonchalanta mot mig och sket i mig totalt. Blev också igångsatt och de glömde mitt dropp på så att jag hade värk på värk på värk.

• Familytime

Jag födde på NÄL, Norra Älvsborg Läns sjukhus i trollhättan. EDAn stängde de av, och lustgasen fick jag inte ha. Anledningen är att man ska krysta för mycket så att man spricker, och för att man ska känna själv när det är dags att inte krysta. Lustgasen får man kanske inte ha för att man inte ska bli så dåsig!

• Familytime

Det får man tyvärr inte på NÄL. Jag ville ha det sist, men då sa de att man inte får det. Så det blir helt utan smärtlindring under krystskedet. Det får jag tyvärr räkna med.

• Familytime

Det får man inte... Jag var jättebesviken och frågade BM efteråt på samtalet, men hon sa bara att man ger inte sånt längre, för att man inte ska vara för bedövad när man krystar. Jag trodde det var så överallt.

• Familytime

EDA:n är ju utformad så att den bara bedövar magen och inte hela nedre delen av kroppen som det var förr. DÅ hade de komplikationer i form av att man brast och så. Men den stängde de av för mig när jag kände att krystvärkarna var på väg. Men ja, jag bad om bäckenbottenbedövning, men de sa nej. Jag hade t o m skrivit om det i brevet.

• Familytime

Lite sent påtänkt nu....har BF på söndag...

• Familytime

Eftersom jag varit så stressad över detta, så klarar jag inte av att ändra på något nu. Det här har tagit nio månader att bearbeta, så för min del måste jag klara detta på det sjukhus som det är tänkt. Helst skulle jag vilja föda hemma och det är också för sent. Smärtan klarar jag nog av, det går ju över. Det är mest att de måste hålla koll på allt, så att inget går fel.

• Familytime

Förlossningsbrev, gått hos psykolog varje vecka sen v 24, pratat med aurora-sköterska. Jag har verkligen gjort allt! Brevet blev ett argt och detaljerat brev.

• Familytime

Uddevalla bor jag i och de har ingen förlossning eller BB kvar. Det tog de bort för flera flera år sen. Typ tio år sen.... annars hade jag mer än gärna åkt den kilometern upp till Uddevalla sjukhus!

• Familytime

TACK alla underbara för fina peppningar!! Jag har ett helt annat lugn nu, jag har arbetat mycket med att mentalt förbereda mig på en annan upplevelse än den första. Att jag hatar sjukhus får jag leva med, men jag får använda mitt annars så starka psyke till att tänka på att jag ska föda fram ett liv och att det är det jag ska göra på sjukhuset. Jag får försöka ta över min rädsla istället för att lägga mig under den. FRAM MED STYRKAN!!!

Svar på tråden HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?