• Familytime

HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?

Hej alla!
    Idag är det bara en dryg vecka kvar till BF och jag har förlossningsrädsla! Jag har gått hos en psykolog varje vecka sen v 24, jag har pratat med min barnmorska och även pratat med Aurora-sköterska. Ingenting har hjälpt mig och jag är lika rädd som jag varit hela tiden.

Vad är det då jag är rädd för?
    Jo, jag är rädd för sjukhus i allmänhet, tycker de luktar äckligt och ger mig ett skrämmande intryck av sjukdom och död.
    Smärtan är givetvis inget att leka med och eftersom jag redan fött ett barn, så vet jag vad jag har att vänta.
    Omhändertagandet och A och O och jag är rädd för att få en oerfaren, slarvig BM som förlöser mig.
    Min erfarenhet av förra förlossning är rent ut sagt för jävlig, därför är det jobbigt nu. Dessutom blev min son dålig efter förlossningen, så allt har ju dragits till sin spets.

Kan vi inte peppa varandra? Är det någon som kan försöka att få mig att se det positiva i det här? Kan någon kanske dämpa min panik?

• Svar på tråden HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?
  • mallte

Har många veckor kvar till förlossning men kan berätta lite om min förra. Jag var livrädd för att föda, det enda som fick mig att låta bli snitt är att jag om möjligt är mer rädd för knivar och nålar.
    Mitt vatten gick två dagar innan sonen föddes och jag blev med andra ord igångsatt. Fick en ganska barsk barnmorska till och börja med som gav mig lavemang, hon var barsk men ändå på nåt sätt vänlig, jag behövde nån som var så bestämd som hon var. Sen lämnades jag å barnafadern mest ensamma, de kom in och tittade till oss då och då. Min största skräck var inte smärtan tror jag utan mest att spricka eller att de skulle klippa mig. Fick epidural efter ett par timmar, förmodligen rätt sent för sonen föddes 45 min senare, men epiduralen var underbar, jag kände värkarna precis men de gjorde inte ont. Jag lyckades hålla tillbaka krystningarna när de bad mig göra så och jag sprack ingenting. Jag tror man måste vara övertydlig med vad man vill och våga säga från om man stöter på nån trähatt till barnmorska, säga ifrån att man vill byta. Jag fasar redan inför denna förlossning, om jag visste att nästa skulle bli som den första så skulle jag inte oroa mig, men de vet jag ju inte. Jag är återigen rädd för att spricka, bli snittad eller klippt, smärtan oroar jag mig inte ens för eftersom jag är bestämd om att ha epidural även denna gång.

Tyvärr är det ju ett nödvändigt ont för att få ut sin lilla guldklimp, och precis som du TS så var min son dålig efter och det var nog den värsta tiden i mitt liv. Du fixar de galant, det måste ju göras. Jag å andra sidan ska låta bli å tänka på det i iaf 15 veckor till...

• Familytime

OK; tack för din erfarenhet. På vårt sjukhus får man inte ha någon som helst bedövning under utdrivningsskedet, och det var nog den värsta smärtan jag känt i mitt liv. Dessutom var BM väldigt nonchalanta mot mig och sket i mig totalt. Blev också igångsatt och de glömde mitt dropp på så att jag hade värk på värk på värk.

• mirrebusan

men edan sitter ju i sen tidigare? får man inte ha kvar den heller? inte änns lustgas? låter inge vidare alls...lustgasen är ju ens bästa vänn när man e på förlossningen. vilket sjukhus är det du pratar om? jag födde i karlstad

• Familytime

Jag födde på NÄL, Norra Älvsborg Läns sjukhus i trollhättan. EDAn stängde de av, och lustgasen fick jag inte ha. Anledningen är att man ska krysta för mycket så att man spricker, och för att man ska känna själv när det är dags att inte krysta. Lustgasen får man kanske inte ha för att man inte ska bli så dåsig!

• mirrebusan

okej..antar att de e olika för varje sjukhus..för jag hade både lustgasen och EDAn tills allt var klart. fick visserligen sy 2 styng men de e ju inte mycke. Du har inget annat sjukhus som har andra åsikter om smärtlindring?

• Solrosen67

En till här..
    Jag hade en långdragen jäklig förlossning. Eda fick jag men vattnet gick inte av sig själv så de stack håll i den. De tapapde mig på urin flera gånger mitt i värkarna. Bebben var stor och jag kunde bara inte trycka ut henne. Sen lyfte de upp mig och jag födde stående. Eda fick jag bara några timmar och den lustgasmasken gick isär hela tiden. Sedan så fastnade moderkakan och en läkare efter andra kom in och drog i moderkakan. Varje gång blödde jag mer och mer. Till slut fick jag åka akut på OP och där tvingade de in slangen för magsköljning utan att jag fick bedövning eller lugnande. Idiotiskt!
    Sen efter detta aå är jag inte riktigt klok om jag måste vara på lasarettet. Senast idag vile de lägga in mig för observation och starkare somnmedel, men jag avböjde. Det roliga är att jag själv jobbar inom vård. Pga rädsla fick jag tid för KS. Då tänkte jag på att jag måste ligga på sjukhuset i alla fall. Kan inte någon annan föda åt mig???
    Har gått genom en del samtal med aurora sköterskor, men som sagt ingenting hjälpte...

• Lilja07

Hej på dig
    jag har BF 19 maj

usch låter jobbigt det du har gått igenom! Jag hade ingen bra tid precis innan förlossningen satte igång.
    Nu är jag rädd för stt spricka, får nästan panik när jag tänker på det. Varför vet jag inte, förrs gången sprack jag inget...

Bra att du har pratat med någon! Men du, kan du inte ta kanske tex bäckenbotten bedövning?
    kram

~~ Mamma till Sanna~~ Kotten BF 19 maj~~
  • Familytime

Det får man tyvärr inte på NÄL. Jag ville ha det sist, men då sa de att man inte får det. Så det blir helt utan smärtlindring under krystskedet. Det får jag tyvärr räkna med.

• Lilja07

men va??? konstigt... hur ska man då kunna få en någorlunda förlossning som man vill ha?

~~ Mamma till Sanna~~ Kotten BF 19 maj~~
Svar på tråden HJÄLP! BF om en vecka! Förlossningsrädda! Se hit! Ska vi peppa varandra?