• Bambi1

Hjälp katten bajsar i sandlådan....

Först vill jag bara säga att jag inte vill ha någon hacktråd eller elaka kommentarer här utan ärliga råd.

Jag har en katt som är utekatt och jag vet att det stör många föräldrar eftersom det hamnar en och annan bajskorv i sandlådan. Vilket jag har full förståelse för....även om jag inga barn har ännu.
    Idag när jag kom hem satt det en anonym lapp i vår trapp som gick ut på att vår katt bajsar i sandlådan och de vill att vi ska städa upp eller hålla katten inne. Jag är mer än villig att städa eller bygga ett lock till sandlådan är ledsen att det var ett anonymt brev då vi annars kunnat fört en diskussion om hur vi på bästa sätt kan lösa detta.
    För även om vi städar upp så finns det ju fler katter i området som kommer på besök och deras skit kommer ju vår katt få för.

Hur skulle ni ha velat att detta löstes? Vill ha lite tips och gärna synpunkter från båda håll.

Men inga påhopp.

• Svar på tråden Hjälp katten bajsar i sandlådan....
  • Silverkatten06

Men du kan ju inte bygga in hela lekplatsen! Om du bygger ett lock till lådan där barnen sitter och gräver så tycker jag att du gjort allt som kan förväntas av dig!

Om sedan föräldrarna inte har sina barn under uppsikt och låter dem gräva lite varstans och inte lägger tillbaka ditt fina lock så är det ju deras problem och inte ditt! Djurbajs finns faktiskt lite överallt utomhus, i buskage, i skogen osv och allt kommer ju inte från katter så i slutändan är det väl ändå föräldrarnas ansvar...

• Bambi1

Det verkar som det får bli ett lock. Vi har satt upp lappar idag för att se om vi kan få till en diskussion i alla fall. Tvivlar på att de hör av sig.

• jannajamtland

Själv har jag haft katt förut, men ahde turen att dom klarade av att växla mellan inn eoch ute, dom fick aldrig vara ute i området jag bodde pga att det finns sandlådor, bilar och människokr som kke inte gillar katter.
    Sen fick de vara ute på "kollo" hos mina föräldrar som bor i skogen, med minimalt med trafik, inga sandlådor och de flesta i byn har katter.

Jag skulle inte gilla ideén med lock här på sandlådan, kke om kattägarna såg till att locket stängdes på kvällen, för det är barn i alla åldrar som brukar vara där och leka, även större barn i 12 årsåldern, och jag förväntar mig inte att de ska komma ihåg att stänga locket.

Sedan så är det ju sandlåda även vid klätterställningarna och gungställningarna, och där är barnen och leker med, visst min stora tjej är så stor att hon inte håller på med bajs, men min lilla kan vara väldigt snabb att plocka upp saker även om man håller stenkoll.

Det är bra att du vill finna en lösning, och hoppas ni kan göra det. I vårat område är det förbjudet att ha katt springande löst, vilket jag tycker är bra, men folk struntar i den regeln.
    Kan ju säga att jag älskar katter, men uppskattar inte då dom kommer in i min lägenhet då jag har dörren öppen(alla lägneheter här har egen ingång, typ radhus), min sambo är kattallergiker, och tänk om jag inte märker katten är inne här och vi far bort.

• ja88

Kan inte låta bli att fundera på hur det hade låtit om det hade handlat om en hund som sprunit lös och skitit på ungarnas lekplats... varför är det så självklart att utekatter ska få drälla omkring i tätbebyggda områden utom uppsikt? Förutom risken att katten råkar illa ut alltså! Där jag växte upp lärde både föräldrar och dagmammor barnen på lekplatserna att kasta sten efter katter som närmade sig - hemskt (katten förstår ju inte att beteendet är oönskat) men sant. Tänk lite på era djur och håll dem under uppsikt.

• Bambi1

Satte upp lappar igår och idag så är en av dem nedplockad...i den porten vi trodde att grannen bor. Men ingen har ringt eller plingat på så vi får väl se.

Zupermia 78: Jag skulle gärna önska att hon var innekatt, men efetrsom hon är en hittekatt så är hon van med utelivet och hon är odräglig inne under vintern när hon inte vill gå ut för all snö och kyla. Lever i princip utomhus hela sommaren.

• tsunami

Nä, men fy för såna som lär sina eller andras barn att kasta stenar efter djur!!! Hoppas att det inte förekommer idag. Det värsta är om sånt betende lärs vidare till nästa generation. Man tror ju gärna att vuxna gör rätt, menar jag... Om jag hade dagmamma till mina barn, och jag fick veta att hon lärde barnen att kasta sten efter katter, skulle jag ta kontakt med hennes chef och ifrågasätta det beteendet.

• Silverkatten06

tsunami - Jag hade nog dragit det längre än till hennes chef, djurplågeri är straffbart! Fy f*n för såna människor!

• tsunami

Silverkatten 06 har rätt, det skulle polisanmälas! *morr*

• rullgardinsflikkan

Här är det ingen som har klagat på mina tre katter än men jag vet mycket väl att dom bajsar i sandlådan. Jag ska ut nu på onsdag och rensa den tänkte jag.
    Men det där med lock är lite knepigt jag ringde till Alingsåshem som har hand om lägenheterna och området här för att fråga hur ett lock skulle se ut (eu-regler och säkerhetsmässigt) men jag har aldrig fått nåt svar. Så där har jag väl gjort det jag kan.

kan du inte försöka få ihop ett möte med alla kattägare i området?
    Sätt upp lappar i trappuppgångarna. Det hade jag nog gjort så du inte behöver betala hela kalaset själv om det nu finns fler katter.

Hoppas det löser sig

• rullgardinsflikkan

oj nu skrev jag utan att ha läst allt jaja

• alal

Hej, jag har tre småbarn. Mellan barnet fick nyss mask, förmodligen från kattbajs i sandlådan. Jag tycker om katter och hade tidigare innekatt. På gården där vi bor bor också tre katter. De använder regelbundet sandlådan (5*4m diameter) och gungorna sand som kattlåda. Jag plockar väl en fem tio bajsar per dag. Torkar av skor och byxor som fått bajs kletat. Har skaffat en kattbajsspade och bajspåsar.

Kattägare: Det är inte nog att kolla en gång per vecka. Det krävs rensning flera gånger per dag. Varför inte bygga en inhägnad till katten alternativt gå med koppel?

Svar på tråden Hjälp katten bajsar i sandlådan....