• Bambi1

Hjälp katten bajsar i sandlådan....

Först vill jag bara säga att jag inte vill ha någon hacktråd eller elaka kommentarer här utan ärliga råd.

Jag har en katt som är utekatt och jag vet att det stör många föräldrar eftersom det hamnar en och annan bajskorv i sandlådan. Vilket jag har full förståelse för....även om jag inga barn har ännu.
    Idag när jag kom hem satt det en anonym lapp i vår trapp som gick ut på att vår katt bajsar i sandlådan och de vill att vi ska städa upp eller hålla katten inne. Jag är mer än villig att städa eller bygga ett lock till sandlådan är ledsen att det var ett anonymt brev då vi annars kunnat fört en diskussion om hur vi på bästa sätt kan lösa detta.
    För även om vi städar upp så finns det ju fler katter i området som kommer på besök och deras skit kommer ju vår katt få för.

Hur skulle ni ha velat att detta löstes? Vill ha lite tips och gärna synpunkter från båda håll.

Men inga påhopp.

• Svar på tråden Hjälp katten bajsar i sandlådan....
  • Bambi1

Ingen mer med tips så vi kan hålla sams med grannarna?

• tsunami

Det låter bra, det!

Ska möjligen vara att du sätter upp en lapp i trappen om vad du är beredd att göra? Och att det skulle kännas bra att prata vidare öga mot öga för att se om det går att komma fram till fler saker som kan göras för att ni ska kunna ha en bra stämning där ni bor. Det är ju inte bara ni som ska bjuda till, utan även era grannar! Hmm, beror förstås på hur grannsämjan är i övrigt, men kanske det kan vara något?

Måste bara lägga till att jag själv har katter, faktiskt sju stycken! Underbara missar...men de får bara vara utomhus på innätad altan.

• Bambi1

Vi har tänkt att ringa hyresvärden och höra hur de tycker att vi ska gå till väga och har även tänkt oss att sätta upp lappar om att vi gärna tar en diskussion om de vill ge sig till känna. Lite beroende på vad hyresvärden säger...säger han att han tycker att det räcker med ett lock så kanske vi nöjer oss med det.

• Ta gueule

Jag brukar plocka bajs där min katt brukar gå, även om jag sett flera andra katter där så tar jag deras också. Inte kul om barn leker där. Har tagit upp med styrelsen att jag vill ha skydd över ALLA sandlådor i vår förening. Men vi får nog bygga ett själva och lämna marterial kostnaded till styrelsen.

Mitt tangetbord har ett eget liv
  • Bambi1

Pratade med hyresvärden idag och det var ingen som klagat till dem, så nu sätter vi upp lappar i trappuppgångarna på gården så får vi se om vi kan lösa detta med den som är missnöjd. Eftersom den inte ger sig till känna så är det svårt att kunna diskutera fram en lösning som passar oss båda.
    Under tiden så ska vi ha lite koll och plocka upp bajset, men vi tänker inte ha henne under uppsikt, utan kanske göra en koll av området någon gång i veckan.

Låter det rimligt?

• Sommarkatten

Herregud. Katter är naturliga men sandlådor är inte naturliga. Man kan ju inte ändra på ett naturligt kattbeteende bara för att dom vill bygga en sandlåda. Dom får väl skaffa lock på sina sandlådor om dom nödvändigtvis måste ha en sandlåda.

Det finns oxå luktande medel som gör att katter håller sig borta. Det går ju att spraya runt sandlådan Hör med nån djurbutik.

• mamma 38

Vi har två katter osm är utekatter. Men vi skaffade en låda inne så nu gör de sina behov inne trots att de är utekatter. Då vet vi iaf vart bajset hamnar. Det föll sig bara naturligt, inget vi jobbat för. Men det löste då grannsämjan iaf. Kankse värt o prova. Jo, just, vi skaffade lådan på"äldre" dar, dvs ena katten är 13 år o den andre 7 år o det har gått på lådan i några år nu

• Bambi1

Mamma 38: Vår katt går hellre ute än på lådan inne så den ideen går nog bort, men tack för tipset.

Sommarkatten: Tror inte våra grannar skulle uppskatta om vi sa att vår katt är naturlig medan barnens lekar inte är det.
    Men jag kan tycka att vi kanske skulle kunna leva tillsammans på samma plats och få det att fungera.

Har idag i alla fall plockat upp några kattskitar, de jag såg för det var lite halvskumt.

• Bambi1

Lock på sandlådan löser ju bara problemet med sandlådan om nu föräldrarna vill ta ansvaret att ta av och lägga tillbaka det.
    Problemet runt sandlådan kvarstår ju eftersom det är sand där, runt rutchkanan och gungorna.

Eller tycker ni att det räcker med att se till att sandlådan är fri från kattskit?

Svar på tråden Hjälp katten bajsar i sandlådan....