• Nicolina S

    Cysta

    Hej!
    Undrar bara om det är någon som har haft en cysta på äggstocken? Om det är vanligt? Min gynekolog såg att jag har det, men säger att det inte är farligt och att det troligtvis beror på mina p-piller, Cerazette. Slutade med dem samma dag jag var hos gynekologen. Oroar mig ändå...

  • Svar på tråden Cysta
  • Cappes mamma

    jag ska operera bort min cysta imorrn...jättenervös!vill bara att det ska vara över så jag får komma hem nångång!

  • Joelssonskan
    Om man kan få cystor av cerazette piller ska väl inte en som opererat bort en cysta på 5 liter få de pillrena...nu måste jag ringa mvc på en gång...har knaprat de pillren i över ett halvår nu ju
    stolt mamma till lilla Moa 060411
  • Nicolina S

    Hej igen!

    Min cysta jag hade i januari var enligt gynekologen borta i början av mars, då jag var på återkoll. Men nu känner jag samma symptom på cysta igen. Så jag tror den är där på vänster sida igen. Samtidigt är jag nu gravid i 5:e veckan. Det blev resultatet av att jag slutade med Cerzette den 11 januari efter beskedet om cysta.

    Hoppas att det går bra för er alla! Jag tror att jag avvaktar med min nuvarande cysta ett tag och ser om problemen försvinner.

  • Munchkin

    Fick också beskedet att jag har en cyst på ena äggstocken vid gynundersökningen sist, 4,5 cm i diameter, men att läkaren sa att till 90% så försvinner den typen av cystor av sig självt, att det inte borde ta mer än några veckor (men man är ju lite bervös inför nästa besök ändå...) Har dock inte haft direkt ont alls.

  • Tilcha

    Min gyn sa att jag hade en cysta på ena äggstocken för ca 3-4år sen men att den var så liten att det inte var någon fara. Men strax innan hade en vän till mig fått åka in akut och operera bort en cysta som hade spruckit.
    Så jag blev ju livrädd ändå. Men när jag har varit på gynundersökningar efter det så har de sagt att allt ser fint ut så jag antar att den har försvunnit. Har inte tänkt på att fråga.

  • Bispan

    Panictjej: Jag vill inte skrämma dig men cystor syns inte på gynundersökningar. De syns vid UL eller VUL.

  • Lola Jämtland
    Bispan skrev 2007-04-20 08:33:36 följande:
    Panictjej: Jag vill inte skrämma dig men cystor syns inte på gynundersökningar. De syns vid UL eller VUL.
    De kanske gjorde ett VUL då ju.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Bispan

    Lola: Naturligtvis gjorde de kanske det. Jag har stött på kvinnor/tjejer härinne som tror att allt är bra för att "allt ser bra ut" vid en vanlig gynekologisk undersökning. Det enda man ser då är ju att slemhinnorna ser bra ut. Inte alls säkert att Panictjej tror det för det.. men men..

  • Rika Ika

    Jag har svullen mage och grav.symtom, men bara negativa grav.tester :( Kan det betyda att jag har fått en cysta?????

  • Lola Jämtland
    Rika Ika skrev 2007-04-20 15:27:35 följande:
    Jag har svullen mage och grav.symtom, men bara negativa grav.tester :( Kan det betyda att jag har fått en cysta?????
    Nä!
    Det kan betyda att du är gravid men helt enkelt inte får något plus.

    Jag fick negativa tester 3 ggr fast Alma låg i min mage.
    Jag var i v 12 när jag äntligen fick ett plus.
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Rika Ika

    Lola Jämtland: Tack, jag blev lite lugnare av dina ord :) Hoppas att jag är grav. istället! Men lite nervös för att det ska va en cysta är jag iaf :S
    Med mina andra graviditeter har det alltid visat plus när jag misstänkt att jag varit grav. Det är vällan bara att vänta och se vad som händer!?

  • Cissi linde

    fick mf i februari, visade sig att jag hade en cysta på 6 cm,  när jag kom tillbax på efterkoll så hade den försvunnit av sig själv...


    Ta en dag i taget!!!
  • hejhoj1010

    Hej Nicole,
    jag undrar hur det gick efter att du slutat med cerazett? Försvann cystan? För är i exakt samma situation där mina enda utvägar är operation eller om jag slutar med cerazette. Grejen är läkarna säger att det inte spelar någon roll om man slutar eller inte men jag vill ha svar från en med erfarenhet utifrån sin situation❤️ Svar uppskattas enormt

Svar på tråden Cysta