• Anna Paulita

Någon som vet någon om Schweiz?

Min sambo håller på och "pratar" med ett företag i Schweiz som verkar vara intresserade av honom. Då skulle ju så klart hela familjen flytta. Undrar lite om ngn har några erfarenheter hur det är att bo i Schweiz? Dagis? Vård? Hur ser priser på boende o andra omkostnader ut? I sådana fall skulle vi bo i Basel, så vet ngt om just den staden blir jag extra glad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-01 18:29:16:
    Undrar också om ngn vet omman kan leva på en lön? Hans månadslön skulle ligga på 75000 kr/månad i svenska pengar. Jag tycker det låter jättemycket men är det det i Schweiz också? Hur ser skatterna ut? Kan man hyra boenden eller köper man? Kan man hyra möblerade hem också?

Vill veta allt!

• Svar på tråden Någon som vet någon om Schweiz?
  • barbafin

Vi är också på väg till Schweiz. Maken har fått jobb och hela familjen flyttar nu i höst. Så jag kan inte svara på dina frågor, men puffar lite för jag har precis samma frågor som dig. Allt känns jättestort, spännande, skrämmande, roligt... Det är 1000 känslor på samma gång.

Skatterna är lägre än i Sverige, men boendekostnaderna är högre (och även andra levnadskostnader). Vi skall hyra boende (sökte först enfamiljshus, men hittar inget lämpligt alternativ så försöker hitta någon lägenhet som passar våra "krav"), men det är inte supersmidigt att sitta här i Sverige och leta boende där ner, är ju mycket lättare om vi skulle varit på plats.

Kram och lycka till! Hör gärna av dig om ni bestämmer er för Schweiz, vi kommer att bo mitt emellan Basel och Bern.

Någon annan som bor i det området där vi kommer att landa?

• Anna Paulita

Om vi flyttar så blir det Basel får vår del också. Men som sagt, inget är bestämt och än så länge så pratas det mest en hel massa med företaget där borta. Ni har inte fått ngn hjälp med boende från dem? Jag hoppas att vi iaf ska kunna bli hänvisade områden som är bra att bo i.

Kommer du vara hemma eller ska du också jobba? Jag kommer vara hemma då jag inte pratar vare sig franska el tyska och jobbar inom ett område där man inte klarar sig på engelska. Min sambo kommer tala engelska på jobbet.

Får min sambo jobbet så flyttar vi absolut, vet du om vi måste vara gifta för att få följa med, de är ju inte med i EU?

• plingan71

hejsan!Bor sen 8 ar tillbaka i schweiz,har bott i zürich o nu bor vi ca 30 min därifran.Trivs jätte bra här.Är nu inte sa insatt i alla kostnader o sa (min man gör den biten)men vad jag vet sa är barnomsorgen väldigt hög här jämfört med sverige.Har hört att den ligger runt 1000chf i manaden (6000kr)och att hyrorna är ocksa högre.skatterna är lägre än i sverige.att leva här är inte dyrare än i sverige.Da menar jag att ga o handla livsmedel,det ligger runt samma pris som hemma.Man kan hyra möblerade lägenheter,har själv inte sett sa manga men det finns.kunde heller inte ett ord tyska när jag kom hit men man lär sig väldigt snabbt,själv gick jag intensivkurs o sen tittade jag mycket pa tv,pluss att min man bara pratade tyska.ang.din mans lön,det borde ni nog klara av det är ca 12500chf.Ha det bra o lycka till,hoppas jag kunde hjälpa till lite.

• siciliana

Hej! Jag bor med i Schweiz, utanför Bern, har precis flyttat hit. 75000 i månaden skall ni nog klara er på om ni inte har väldigt dyra vanor... har inte så mycket erfarenhet av dagis mm, eftersom bebisen inte har kommit ännu... Men skriv gärna om ni undrar något! Kram Cissi

• Anna Paulita
    plingan71 skrev 2006-09-02 23:12:30 följande:
    hejsan!Bor sen 8 ar tillbaka i schweiz,har bott i zürich o nu bor vi ca 30 min därifran.Trivs jätte bra här.Är nu inte sa insatt i alla kostnader o sa (min man gör den biten)men vad jag vet sa är barnomsorgen väldigt hög här jämfört med sverige.Har hört att den ligger runt 1000chf i manaden (6000kr)och att hyrorna är ocksa högre.skatterna är lägre än i sverige.att leva här är inte dyrare än i sverige.Da menar jag att ga o handla livsmedel,det ligger runt samma pris som hemma.Man kan hyra möblerade lägenheter,har själv inte sett sa manga men det finns.kunde heller inte ett ord tyska när jag kom hit men man lär sig väldigt snabbt,själv gick jag intensivkurs o sen tittade jag mycket pa tv,pluss att min man bara pratade tyska.ang.din mans lön,det borde ni nog klara av det är ca 12500chf.Ha det bra o lycka till,hoppas jag kunde hjälpa till lite.
    Vet du ommankan ha typ barn på dagis deltid, jag kommer ju vara hemma men min dotter behöver verkligen den sociala biten på dagis. Eller om det typ finns öppenförskola som här hemma i Sverige?

Har kollat runt lite på lgh i Basel och tycker inte det verkar så hysteriskt dyrt faktiskt, men då vet jag ju inte heller vilket område man ska bo i.

När du säger att vi NOG bör klara oss...hur menar du då? Är det en bra el mindre bra lön i Schweiz? Den biten oroar mig lite då jag inte kommer tillföra till ekonomin alls när vi är där.
  • Anna Paulita
    siciliana skrev 2006-09-03 01:11:47 följande:
    Hej! Jag bor med i Schweiz, utanför Bern, har precis flyttat hit. 75000 i månaden skall ni nog klara er på om ni inte har väldigt dyra vanor... har inte så mycket erfarenhet av dagis mm, eftersom bebisen inte har kommit ännu... Men skriv gärna om ni undrar något! Kram Cissi
     Vet du hur dte funkar med sjukvård ect? Är det som i USA och man blir försäkrad via jobbet eller köper man privata försäkringar eller funkar det som hemma?
  • Scout

Hej Anna,

Jag bodde i Schweiz på åttitalet och mina föräldrar bodde kvar där under hela nittitalet.
    För det första så bor det nuförtiden många fler svenska familjer i Schweiz än när jag flyttade dit, ffa i Zürich som ju är säte för ABB bl.a
    - Jag antar att din man förhandlar om förmåner med sitt företag som han ska jobba för, är det schweiziskt så vet ju de där om möjligheter med försäkringar t.ex. Min familj var försäkrad genom pappas företag (som visserligen var amerikanskt) och min syster fick även viss del av sin skolavgift betlad då hon inte klarade avatt vänja sig vid den (extremt stränga och av invandrares väl och ve väldigt ointresserade) schweiziska skolan.
    - barnomsorg är oftast privat och dagis finns det många bra (Rudolf Steiner t.ex. dvs Waldorf) men kostar dyrt. Man får vara beredd på att barnen kan skickas hem när som helst om någon lärare blir sjuk etc. det förutsätts liksom att mamman är hemma...
    - Boende fixade vi genom att pappa åkte ner ett tag i förväg och letade och så fick vi lita på det helt enkelt...
    - Mat är DYRT tycker jag i Schweiz, men fördelen med Basel är at tman kan åka över till Tyskland och köpa mycket basvaror och kött t.ex.
    Schweiz är VACKERT, det finns alla möjligheter till otroligt fina vandring på helgerna, ta bilen en helg till Comosjön i Italien, Geneve, skidorter och dyl så om ni gillar friluftsliv och att kunna ta snabbtåget till Paris, åka till vindistrikten i Alsace mellan tyskland och frankrike så har ni alla chanser att få några fantastiskt sköna år i mitten av Europa
    Egentligen är mina tips rätt dåliga men jag tycker du ska gå in på www.sviv.se (Svenskar i världen), bli medlem och ställa dina frågor där, du kan säkert hitta massor av folk som kan lotsa dig till Basel-svenskar!!! Och på SVIV kan du också hitta länken till SVEA och Mammor i Världen eller vad det heter
    Mitt sista tips är att alltid komma ihåg att detta är ett familjeprojekt mellan dig, din man och ditt/dina barn - är det någon som inte trivs måste hela familjen ta beslut om framtiden. Så har vi resonerat (bor i Sydamerika...)

Lycka till, passa på att få en upplevelse och ändå inte vara alltför långt från mor- och farföräldrar...
    hälsningar Scout

• Helena S

Oj vad mycket frågor. Skall försöka svara lite iaf

Jag bor i Schweiz sedan ett år tillbaka. Flyttade hit då jag var gravid eftersom sambon redan var här och jobbade.

Lön;
    Klarar man sig på 75 000 kr, ja vi gör av med ca hälften av det i månaden (2 vuxna och 1 bebis) och lever väldigt bra... men det beror ju helt på hur man tex bor (eftersom boendet kan vara extremt dyrt här)! Just det, bra att veta (som inte vi visste direkt) är att man kan få barnbidrag från företaget (det är lag på att företaget måste betala ut det, fast tex sambons företag betalar inte ut automatiskt utan man måste ansöka om det). Är frun/sambon/mamman hemma så får man även ett familjebidrag samt sänkt skatt... det blir en del pengar varje månad det också!
    Om 75000 kr som lön är bra eller mindre bra i Schweiz är svårt att säga. Det beror ju helt på vilket område din sambo jobbar inom samt hur mycket erfaranhet han har i den branschen och vilken position han har i företaget.

Behöver man vara gifta;
    Nej, men det är en fördel!! Tro mig, vi är inte gifta och det har varit såååå mycket pappersarbeten och strul fram och tillbaka, allt det hade vi sluppit om vi varit gifta... Bla var sambon tvungen att skriva under papper på att han hade minst x antal fr på banken ifall jag hittar på något dumt, då blir han ersättningsskyldig osv. Kan tillägga att varje papper man skriver under kostar pengar (konsekvens av låg skatt)

Hyra/köpa;
    Vi har valt att inte köpa eftersom att pga våra uppehålltillstånd kan vi inte hyra ut lägenheten i andra hand om vi skulle behöva det (det är en massa olika regler som gäller beroende på vilka uppehållstillstånd man har). Det är även dyrt att köpa men har man pengarna kan man nog tjäna bra på att köpa eftersom det verkar vara fler och fler schweizare som köper hus/lägenhet (= priserna kommer att stiga). Att hyra är vanligast att göra i Schweiz. En bra sida att titta på; www.homegate.ch

Dagis:
    Det är väldigt vanligt att ha barnet på dagis bara någon dag i veckan (alltså deltid) eller ha dom på lekgrupper någon timme varje vecka. En heldag på dagis kostar här i Zürich (på dom ställen vi har kollat på) ca 90 fr och 2-3 timmar på lekgrupp ca 30 fr. Just nu går vi på mamma/barngrupper (som öf ungefär) 2 ggr i veckan här i Zürich. Då är det svenska mammor som träffas. Fast det finns även liknande schweiziska grupper osv.

Försäkring:
    Privata försäkringar gäller (priserna varierar beroende på var man bor osv). Fast det beror på lite hur dom gör på företaget som din sambo ev skall jobba på, på sambons jobb betalar dom tex olycksfallsförsäkring för honom (tror det är lag på det) fast allt annat betalar vi. Försäkringar är en stor kostnad varje månad och det är verkligen en djungel att hitta rätt bland alla försäkringar. Vi hade en kille som kom hem till oss och berättade om vad man skulle tänka på när man valde försäkringar, det var toppen! Slutade med att vi bytte försäkringsbolag och blev inte bara bättre försäkrad utan fick även en lägre månadskostnad.

Hmmm... det blev ett långt inlägg! Hoppas det hjälpte lite iaf!

• Anna Paulita

Scout;

Tack för ditt jätteutförliga svar. :) Som sagt, inget är beslutat ännu men onekligen verkar företaget intresserade av min sambo iaf. :)

Det där med försäkringar måste jag verkligen kolla upp, jag är diabetiker också och det kan ju vara intressant hur det blir med mitt insulin och så. Här hemma är det ju gratis. Frågan är vad det kostar i Schweiz.

Just nu känner jag att jag jättegärna provar att bo i Schweiz eller ngt annat land för den delen, men man ska ju som sagt trivas också.

• Anna Paulita

Helena S;

Och tack även för ditt svar!

Jag har kollat in gatehome.ch och tycker inte att lägenheterna var så väldigt väldigt dyra i Basel, men så vet jag ju inte heller vart man ska bo. ;) Tycker det hur som helst är rätt dyrt här hemma i Sverige också, speciellt om man vill bo i Sthlms innerstad. ;)

Det där med giftermål är ju intressant, det blir kanske en orsak att göra slag i saken om inte annat. ;)

Min sambo jobbar i läkemdelsbranchen och jag är lite osäker på vilken typ av ställning han skulle ha.  För oss är det jättemycket, mer än dubbelt så mycket än han tjänar nu. Han skulle få ut 15000 mer i Schweiz än vi får ut tillsammans här hemma. Men så har jag ju urusel lön.

Det där med försäkringar och vård är intressant för mig, jag är ju som jag skrev i inlägget ovanför diabetiker så det behövs kollas upp vad insilun ect skulle kosta mig varje månad eller om jag på ngt sätt kan åka hem och fylla på reserverna. Om man nu får det, har hört ngt om att man blir avskriven från Sverige efter 1 år och då misstänker jag att jag inte längre får mittgratis insulin.

Tack för massa matnyttig info!

• lexa

om ni flyttar kolla på www.svenskamammor.com
    Jätte bra förening tycker jag med massor med medlemmar här i England är dom jätte stora. Men jag har många mammakompisar utspridda i världen som träffat mycket folk via dom. Lycka till

• Ain

Hejsan

Jag har bott nästan 7 ar sammanlagt i Schweiz. Först i Bern och nu visserligen i Frankrike men pa gränsen till Geneve. Idag har jag faktiskt varit i Basel! Bade jag och min man jobbar i Geneve.

Jag tror inte att Basel är en jättedyr stad att bo i. Geneve är dyrare. Fördelen som redan nämnts är ju ocksa att man kan aka över till Tyskland och handla. Visserligen far man inte föra in hur mycket som helst, men man kan ju aka ofta. Vi bor i Frankrike för att det är billigare med bostad och mat. Och sa jobbar vi i Geneve för att det är bättre betalt De flesta hyr bostad i Schweiz. Dels är husen ganska dyra att köpa, och dels maste man ha en stor andel av köpesumman själv. Jag vet inte riktigt hur stor det det är men jag skulle tro att man maste ha 25 % själv eller nat, som man inte far lana till. Fast samtidigt vet jag manga pa mitt jobb som har köpt hus.

75 000 hmm. Tja, som sagt var beror det ju pa vad han gör och hur länge han har jobbat. I vissa branscher här är det inte sa jättebra, men i de allra flesta är det nog det. Jag tjänar mindre än det, men min man tjänar lite bättre. Jag gissar att det är ungefär vad folk tjänar pa mitt jobb (softwareföretag). Alltsa, medan min man doktorerade och jag inte hade hittat nagot jobb sa levde vi helt ok pa runt 20 000 i manaden. Fast da var vi ju bara tva och hade inte en stor lägenhet. Jag skulle säga att man klarar sig bara bra pa 75000 men man tillhör kanske inte de rika.

Barnomsorg är ganska svart här. Ga in pa arbetsförmedlingens hemsida sa ser du att det finns jättemanga jobb för aupairer i CH, och det är inte utan orsak. Manga har ocksa svartnannys fran typ sydamerika. Men jag känner ocksa folk som har sina barn pa dagis, sa det finns ju.

Jag känner inte till hur det är med diabetes sadär jättebra, men min kompis har valt att försäkra sig i Frankrike för att de täcker all vard och medicin till 100% Jag har för mig att man far betala 10% i Schweiz eller nat. Du maste skriva ut dig fran försäkringskassan efter 1 ar utomlands, det stämmer.

Basel är en fin stad förövrigt. Ni kommer säkert att trivas där. Dessutom är ju Schweiz ett sa litet land med jättebra tagförbindelser sa det är lätt att göra utflykter över helgen.

• schoggi

hej
    Jag har tidigare bott lite utanför Basel i två år och min pojkvän är från Basel så jag tänkte att jag kunde bidra med lite information om Basel

Genomsnittsfamiljen har betydligt mindre pengar att röra sig med än vad han kommer att få i lön. De allra flesta barnfamiljer i Schweiz lever på bara en lön. De flesta mammor är hemmafruar och jobbar kanske max en dag i veckan då far/morföräldrar tar hand om barnen.
    Därför är dagis inte så vanligt, precis som många andra tidigare har skrivit. Dyrt är det också, kännar familjen lite mer än genomsnittet så är det oftast biligare att ha en au pair. Därimot så går många barn på "spielgruppe" (lekgrupp) det är 2h 1-2 gånger i veckan, detta görs när de är 4 år (ibland även när de är 3). Jag vet att det i en by utanför Basel kostar ca 500 kr i månaden för 2h i veckan.
    Dessutom vet jag att antingen svenska klubben eller svenska kyrkan i Basel (kommer ej ihåg villken av dem) anordnar träffar för svensktalande barn.

Både svenska klubben och svenska kyrkan i Basel anordnar en del aktiviteter, du kan ju kolla deras hemsidor
    www.svenskaklubbenbasel.ch
    skut.svenskakyrkan.se/schweiz/basel.htm

jag vet inte riktigt hur du vill bo men jag kan (med hjälp av min pojkvän) beskriva några olika områden.
    (för karta se www.bs.ch/region.htm)

Inom kanton Basel-Stadt (lite högre skatt än i Basel-Land)
    Som fint gäller Bruderholz, Altstadt (centrum), Riehen/Bettingen, Hirzbrunnen

Skulle inte rekomendera (värsta först) Matthäus, Klybeck, Kleinhüningen. Kanske inte heller Gundeldingen och St. Johann

Resten kan kallas som vanligt och okej.

En möjlighet är också att bo i Basel-Land (eftersom ingenting är långt i Schweiz. Schweizare tycker att 2 mil är långt utanför stan). vi rekommenderar då att bo så att man har en spårvagnsförbindelse in till stan (fast även andra förbindelser fungerar väldigt bra). Spårvagnsförbindelser i Basel-Land har Birsfelden, Binningen, Bottmingen, Oberwil, Therwil, Muttenz, Pratteln, Münchenstein, 1111111ch, Aesch, Dornach (kanton Solothurn) och Arlesheim. För övrigt är kollektivtrafiken väldigt billig i jämförelse med Sverige (månadskort för hela regionen kostar knappt 400 kr för en vuxen se även www.bvb.ch eller www.tnw.ch)

Kantonens officiella hemsida är www.bs.ch, du kan ändra språk allra högst upp till höger. Där finns mycket information.

det blev lite långt men vill du veta mer om något av detta eller något annat är det bara att fråga

• Anna Paulita
    schoggi skrev 2006-09-08 16:30:40 följande:
    hejJag har tidigare bott lite utanför Basel i två år och min pojkvän är från Basel så jag tänkte att jag kunde bidra med lite information om BaselGenomsnittsfamiljen har betydligt mindre pengar att röra sig med än vad han kommer att få i lön. De allra flesta barnfamiljer i Schweiz lever på bara en lön. De flesta mammor är hemmafruar och jobbar kanske max en dag i veckan då far/morföräldrar tar hand om barnen. Därför är dagis inte så vanligt, precis som många andra tidigare har skrivit. Dyrt är det också, kännar familjen lite mer än genomsnittet så är det oftast biligare att ha en au pair. Därimot så går många barn på "spielgruppe" (lekgrupp) det är 2h 1-2 gånger i veckan, detta görs när de är 4 år (ibland även när de är 3). Jag vet att det i en by utanför Basel kostar ca 500 kr i månaden för 2h i veckan.Dessutom vet jag att antingen svenska klubben eller svenska kyrkan i Basel (kommer ej ihåg villken av dem) anordnar träffar för svensktalande barn. Både svenska klubben och svenska kyrkan i Basel anordnar en del aktiviteter, du kan ju kolla deras hemsidorwww.svenskaklubbenbasel.chskut.svenskakyrkan.se/schweiz/basel.htmjag vet inte riktigt hur du vill bo men jag kan (med hjälp av min pojkvän) beskriva några olika områden. (för karta se www.bs.ch/region.htm)Inom kanton Basel-Stadt (lite högre skatt än i Basel-Land)Som fint gäller Bruderholz, Altstadt (centrum), Riehen/Bettingen, HirzbrunnenSkulle inte rekomendera (värsta först) Matthäus, Klybeck, Kleinhüningen. Kanske inte heller Gundeldingen och St. JohannResten kan kallas som vanligt och okej.En möjlighet är också att bo i Basel-Land (eftersom ingenting är långt i Schweiz. Schweizare tycker att 2 mil är långt utanför stan). vi rekommenderar då att bo så att man har en spårvagnsförbindelse in till stan (fast även andra förbindelser fungerar väldigt bra). Spårvagnsförbindelser i Basel-Land har Birsfelden, Binningen, Bottmingen, Oberwil, Therwil, Muttenz, Pratteln, Münchenstein, 1111111ch, Aesch, Dornach (kanton Solothurn) och Arlesheim. För övrigt är kollektivtrafiken väldigt billig i jämförelse med Sverige (månadskort för hela regionen kostar knappt 400 kr för en vuxen se även www.bvb.ch eller www.tnw.ch)Kantonens officiella hemsida är www.bs.ch, du kan ändra språk allra högst upp till höger. Där finns mycket information.det blev lite långt men vill du veta mer om något av detta eller något annat är det bara att fråga
    TACK SÅ JÄTTEMYCKET för all information! Jättebra! Verkligen. :=)
  • Let it Rain

Såg att denna tråd är väldigt gammal, men tänkte ändå skriva i den: Blev det ngt Schweiz för er? 

Svar på tråden Någon som vet någon om Schweiz?