hej
Jag har tidigare bott lite utanför Basel i två år och min pojkvän är från Basel så jag tänkte att jag kunde bidra med lite information om Basel
Genomsnittsfamiljen har betydligt mindre pengar att röra sig med än vad han kommer att få i lön. De allra flesta barnfamiljer i Schweiz lever på bara en lön. De flesta mammor är hemmafruar och jobbar kanske max en dag i veckan då far/morföräldrar tar hand om barnen.
Därför är dagis inte så vanligt, precis som många andra tidigare har skrivit. Dyrt är det också, kännar familjen lite mer än genomsnittet så är det oftast biligare att ha en au pair. Därimot så går många barn på "spielgruppe" (lekgrupp) det är 2h 1-2 gånger i veckan, detta görs när de är 4 år (ibland även när de är 3). Jag vet att det i en by utanför Basel kostar ca 500 kr i månaden för 2h i veckan.
Dessutom vet jag att antingen svenska klubben eller svenska kyrkan i Basel (kommer ej ihåg villken av dem) anordnar träffar för svensktalande barn.
Både svenska klubben och svenska kyrkan i Basel anordnar en del aktiviteter, du kan ju kolla deras hemsidor
www.svenskaklubbenbasel.ch
skut.svenskakyrkan.se/schweiz/basel.htm
jag vet inte riktigt hur du vill bo men jag kan (med hjälp av min pojkvän) beskriva några olika områden.
(för karta se www.bs.ch/region.htm)
Inom kanton Basel-Stadt (lite högre skatt än i Basel-Land)
Som fint gäller Bruderholz, Altstadt (centrum), Riehen/Bettingen, Hirzbrunnen
Skulle inte rekomendera (värsta först) Matthäus, Klybeck, Kleinhüningen. Kanske inte heller Gundeldingen och St. Johann
Resten kan kallas som vanligt och okej.
En möjlighet är också att bo i Basel-Land (eftersom ingenting är långt i Schweiz. Schweizare tycker att 2 mil är långt utanför stan). vi rekommenderar då att bo så att man har en spårvagnsförbindelse in till stan (fast även andra förbindelser fungerar väldigt bra). Spårvagnsförbindelser i Basel-Land har Birsfelden, Binningen, Bottmingen, Oberwil, Therwil, Muttenz, Pratteln, Münchenstein, 1111111ch, Aesch, Dornach (kanton Solothurn) och Arlesheim. För övrigt är kollektivtrafiken väldigt billig i jämförelse med Sverige (månadskort för hela regionen kostar knappt 400 kr för en vuxen se även www.bvb.ch eller www.tnw.ch)
Kantonens officiella hemsida är www.bs.ch, du kan ändra språk allra högst upp till höger. Där finns mycket information.
det blev lite långt men vill du veta mer om något av detta eller något annat är det bara att fråga