• Scout

Någon som vet någon om Schweiz?

Hej Anna,

Jag bodde i Schweiz på åttitalet och mina föräldrar bodde kvar där under hela nittitalet.
    För det första så bor det nuförtiden många fler svenska familjer i Schweiz än när jag flyttade dit, ffa i Zürich som ju är säte för ABB bl.a
    - Jag antar att din man förhandlar om förmåner med sitt företag som han ska jobba för, är det schweiziskt så vet ju de där om möjligheter med försäkringar t.ex. Min familj var försäkrad genom pappas företag (som visserligen var amerikanskt) och min syster fick även viss del av sin skolavgift betlad då hon inte klarade avatt vänja sig vid den (extremt stränga och av invandrares väl och ve väldigt ointresserade) schweiziska skolan.
    - barnomsorg är oftast privat och dagis finns det många bra (Rudolf Steiner t.ex. dvs Waldorf) men kostar dyrt. Man får vara beredd på att barnen kan skickas hem när som helst om någon lärare blir sjuk etc. det förutsätts liksom att mamman är hemma...
    - Boende fixade vi genom att pappa åkte ner ett tag i förväg och letade och så fick vi lita på det helt enkelt...
    - Mat är DYRT tycker jag i Schweiz, men fördelen med Basel är at tman kan åka över till Tyskland och köpa mycket basvaror och kött t.ex.
    Schweiz är VACKERT, det finns alla möjligheter till otroligt fina vandring på helgerna, ta bilen en helg till Comosjön i Italien, Geneve, skidorter och dyl så om ni gillar friluftsliv och att kunna ta snabbtåget till Paris, åka till vindistrikten i Alsace mellan tyskland och frankrike så har ni alla chanser att få några fantastiskt sköna år i mitten av Europa
    Egentligen är mina tips rätt dåliga men jag tycker du ska gå in på www.sviv.se (Svenskar i världen), bli medlem och ställa dina frågor där, du kan säkert hitta massor av folk som kan lotsa dig till Basel-svenskar!!! Och på SVIV kan du också hitta länken till SVEA och Mammor i Världen eller vad det heter
    Mitt sista tips är att alltid komma ihåg att detta är ett familjeprojekt mellan dig, din man och ditt/dina barn - är det någon som inte trivs måste hela familjen ta beslut om framtiden. Så har vi resonerat (bor i Sydamerika...)

Lycka till, passa på att få en upplevelse och ändå inte vara alltför långt från mor- och farföräldrar...
    hälsningar Scout

Svar på tråden Någon som vet någon om Schweiz?