• Ain

Någon som vet någon om Schweiz?

Hejsan

Jag har bott nästan 7 ar sammanlagt i Schweiz. Först i Bern och nu visserligen i Frankrike men pa gränsen till Geneve. Idag har jag faktiskt varit i Basel! Bade jag och min man jobbar i Geneve.

Jag tror inte att Basel är en jättedyr stad att bo i. Geneve är dyrare. Fördelen som redan nämnts är ju ocksa att man kan aka över till Tyskland och handla. Visserligen far man inte föra in hur mycket som helst, men man kan ju aka ofta. Vi bor i Frankrike för att det är billigare med bostad och mat. Och sa jobbar vi i Geneve för att det är bättre betalt De flesta hyr bostad i Schweiz. Dels är husen ganska dyra att köpa, och dels maste man ha en stor andel av köpesumman själv. Jag vet inte riktigt hur stor det det är men jag skulle tro att man maste ha 25 % själv eller nat, som man inte far lana till. Fast samtidigt vet jag manga pa mitt jobb som har köpt hus.

75 000 hmm. Tja, som sagt var beror det ju pa vad han gör och hur länge han har jobbat. I vissa branscher här är det inte sa jättebra, men i de allra flesta är det nog det. Jag tjänar mindre än det, men min man tjänar lite bättre. Jag gissar att det är ungefär vad folk tjänar pa mitt jobb (softwareföretag). Alltsa, medan min man doktorerade och jag inte hade hittat nagot jobb sa levde vi helt ok pa runt 20 000 i manaden. Fast da var vi ju bara tva och hade inte en stor lägenhet. Jag skulle säga att man klarar sig bara bra pa 75000 men man tillhör kanske inte de rika.

Barnomsorg är ganska svart här. Ga in pa arbetsförmedlingens hemsida sa ser du att det finns jättemanga jobb för aupairer i CH, och det är inte utan orsak. Manga har ocksa svartnannys fran typ sydamerika. Men jag känner ocksa folk som har sina barn pa dagis, sa det finns ju.

Jag känner inte till hur det är med diabetes sadär jättebra, men min kompis har valt att försäkra sig i Frankrike för att de täcker all vard och medicin till 100% Jag har för mig att man far betala 10% i Schweiz eller nat. Du maste skriva ut dig fran försäkringskassan efter 1 ar utomlands, det stämmer.

Basel är en fin stad förövrigt. Ni kommer säkert att trivas där. Dessutom är ju Schweiz ett sa litet land med jättebra tagförbindelser sa det är lätt att göra utflykter över helgen.

Svar på tråden Någon som vet någon om Schweiz?