• Miss Finland

Pergotime- Skulle NI våga??

Hej!
    Såg att man kan beställa hem Pergotime via nätet, receptfritt.
    Och nu till min fråga. Skulle ni våga beställa hem och prova?
    Själv tänker jag NEJ! Men en liten bit av mig blir frestad..njaae,varför inte... Dumt,men så är det. Om det kan hjälpa till att få ÄL,så varför inte?

Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Pergotime- Skulle NI våga??
  • Zodic

Vad menar dom med överstimulering? Alltså om man äter för mycket än sin dos?

• Beatrize74

ABSOLUT INTE....och det ska INGEN GÖRA HELLER!!!

Man ska aldrig själv laborera med läkemedel!!!

Själv släppte jag FYRA ägg och tänk vad som kunde ha hänt om alla fyra blivit befruktade. Det finns en anledning till att man bara får sätta tillbaka ETT ägg och inte två...eller fler!

• Zodic

Beatrize74:
    Jag förstår hur du menar, men om man är medveten om det så är det väl upp till var och en om man vill ta på sig att skaffa flera barn eller ej, då tycker jag andra faktorer är mer påverkande.

• Beatrize74
    Zodic skrev 2006-08-23 22:01:07 följande:
    Beatrize74:Jag förstår hur du menar, men om man är medveten om det så är det väl upp till var och en om man vill ta på sig att skaffa flera barn eller ej, då tycker jag andra faktorer är mer påverkande.
    NEJ..förlåt att jag skriver med så stora bokstäver, men det är INTE upp till oss att fatta beslutet om att föda fler barn än två.

Jag har fyrlingar på nära håll, tillkomna efter KONTROLLERAD hormonbehandling som gick åt helskotta fel med skadestånd och prickning av läkare som följd. Då kanske ni förstår vidden av hur allvarligt vården tar på att föda fyrlingar.

Fyrlingarna har tillsammans tretton olika handikapp i varierande styrka. Det finns inga faktorer som slår högre än att man ska göra sitt allra bästa för att barnet ska få bästa möjliga chans att få ett så fullgott liv som möjligt.

Att äta hormonbaserade preparat utan hälso- och sjukvårdskontroller och tanke på barnens bästa är inget annat än själviskt. Det är inte DU i första hand som får betala priset, utan barnen.
  • Dahlia

Fast att vara gravid med flera foster kan vara och ge livshotande skador på barnen och modern. Det tycker jag inte är upp till var o en att bestämma själv. Varför riskera att förlora sina barn eller ge dem ett livslångt lidande...???? Dessutom kostar det vården en massa pengar som hade kunnat undvikas.

Överstimulering innebär att äggstockarna reagerar så karftigt på medicinen att de först o främst producerar flera äggblåsor och att äggstocken blir förstorad och att det bildas vätska. Överstimulering kan oxå leda till blodpropp.
    Blir man överstimulerad så får man riktigt kraftiga smärtor och det krävs ofta akut läkarvård.

Överstimulering är inte så jätteovanligt heller!!! Och är det ingen läkare som kontrollerar en så kan man mycket väl drabbas av det efterom man själv inte kan veta vilken dos som är rätt för en själv.

• Zodic

men det är ju inte så att man aborterar alla tvillingar och trillingar där ute, det är ju fortfarande ett medvetet val (i de flesta fall, dvs att ha kvar dom, inte att skaffa dom från början). klart fyrlingar o fler är ju sjukt många o klart problemen ökar med antalet. men du lär ju gå o kolla det innan du inte har möjlighet att ändra på det, förhoppningsvis.

det är ju inte konstigt att dom tar hård på det när det har skett kontrollerat och ändå inte skötts, det förutsätter jag att dom gör!

• Beatrize74
    Zodic skrev 2006-08-23 22:29:27 följande:
    men det är ju inte så att man aborterar alla tvillingar och trillingar där ute, det är ju fortfarande ett medvetet val (i de flesta fall, dvs att ha kvar dom, inte att skaffa dom från början). klart fyrlingar o fler är ju sjukt många o klart problemen ökar med antalet. men du lär ju gå o kolla det innan du inte har möjlighet att ändra på det, förhoppningsvis.det är ju inte konstigt att dom tar hård på det när det har skett kontrollerat och ändå inte skötts, det förutsätter jag att dom gör!
    Nej, man aborterar inte alla flerbörder. Normalt sätt är det inte så vanligt med flerbörd, mer arv och vissa smärre hormonella avvikelser såsom ägglossning från båda äggstockarna samtidigt etc.

Självklart väljer du att ha kvar barnen.

Men här sitter du med facit på handen innan du ens försöker bli gravid. Du gör ett i alla HÖGSTA GRAD medvetet beslut att riskera till 83 procent att få en flerbördsgraviditet.
    Du gör ett MEDVETET VAL att riskera att dina barn kommer få ett eller flera handikapp.

Och då att sitta hemma och knappa på datorn och beställa hem illegalt utgivna hormonpreperat är INTE att vara medveten anser jag. Då kan man inte ha tänkt till om man är en vanligt sund människa som vill sina framtida barn väl.
  • Dahlia

Man kan göra selektiv abort....

Men de flesta hade nog valt frånbörjan att bli gravida med bara ett barn. Ingen vill väl riskera sina egna barn eller...????
    MEN, om man upptäcker av en slump att man blivit gravid med flera foster försöker man nog göra dte bästa utav situationen.

Men det hela handlar ju om att försäka se till INNAN man blir gravid att det inte blir en sk riskgraviditet med flera barn...

• Zodic

Beatrize74: Det är ju alltså inte jag som startade tråden, jag har personligen inte tänkt använda några piller alls.

• Ejnie

Zodic,

det är ett antal hormoner i kroppen som styr hur ägglossningen sker, antal ägg osv. Om dessa kommer i obalans kan ägglossning utebli. Detta gäller förstås både om det blir för höga och för låga nivåer. Syftet med att äta en medicin som Pergotime är att få _rätt_ nivå på hormonerna så kroppen beter sig "normalt".

Ett typiskt fel som görs av de läkare som inte är bra på att dosera Pergo är att ge många doser i rad utan uppehåll, då kan äggstockarna bli överstimulerade och läkemedlet får motsatt effekt.

• snarkochsuck

Men nu överdriver vi lite... EN av tio graviditeter med Pergotime resulterar i tvillingar (inte fyrlingar osv). Det är ytterst sällsynt att fler än två ägg blir befruktade så sluta med skräckhistorierna tack....

Svar på tråden Pergotime- Skulle NI våga??