• Miss Finland

Pergotime- Skulle NI våga??

Hej!
    Såg att man kan beställa hem Pergotime via nätet, receptfritt.
    Och nu till min fråga. Skulle ni våga beställa hem och prova?
    Själv tänker jag NEJ! Men en liten bit av mig blir frestad..njaae,varför inte... Dumt,men så är det. Om det kan hjälpa till att få ÄL,så varför inte?

Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Pergotime- Skulle NI våga??
  • Zodic

Pillrena heter inte pergotime utomlands, utan man får gå på innehållet dvs Klomifen o brukar heta clomid .
    För att slippa tull kan man handla inom EU, tex från UK.

Dahlia du skrev ju att det va så viktigt att gå på kontroll etc, men det verkar ju som läkarna skriver ut det som vilka vitaminer som helst. Det är ju väldigt konstigt! Så då spelar det ju ingen roll vart pillrena kommer ifrån. Menar dock inte alls att det du säger är fel!

Jag skulle inte ha något problem ed att köpa hem det via internet, handlar typ allt där redan så :)

• Ejnie

MEN HERREGUD, detta är INTE ett fertilitetsmedel utan ett LÄKEMEDEL för att korrigera eventuella fel i hormonbalansen. Om man felmedicinerar kan det göra att man förhindrar en graviditet!

Om ni har en läkare som skriver ut detta som "godis" och inte berättar om hur det fungerar bör ni söka annan läkare med specialitet på fertilitetsbehandlingar, inte skaffa Pergo på egen hand!

• Jeanette

Ja, som jag skrivet innan... Hur vågar man???!
    Jag hade ALDRIG tagit pergo utan koll med vul o progesteronprov!

Har fått cystor vid mina pergo kurer o hade de fått växa på utan koll hade de kunnat vrida sig runt äggstocken o sabbat den.
    Då kan man alltså inte få barn alls!!
    Är det värt det??!
    Vad säjer du när/om du blir inlagd för överstimulering??
    Överstimulering gör ont o kan skada livmodern för gott!!

Gå till en läkare om du inte har äl. Har du redan äl så gör de ingen nytta ändå!!

Lycka till!

Väntar rosenrot bebis i april!
  • Dahlia

zodic-  Om man nu hamnar hos en läkare som skriver ut pergotime utan kontroller ska man genast byta läkare såklart!!!! Det e ju inte ett piller man bara tar.. Det kan få allvarliga konsekvenser som gör att man ALDRIG kan få barn ist!!!!!

Hur kul låter det med överstimulering (gör fruktansvärt ont o kräver omedelbar läkarvård), flerbörd ( risker för båda mor o barn, dessutom kan barnen dö), tumörer på äggstockarna ( hum cancer vill inte jag ha)......

Nä fattar inte ens att man tänker tanken att göra nå så otroligt korkat o desperat! l Låter då barnsligt i mina öron så man blir chockad!!!!

Är det så att man behöver pergotime eller andra ägglossningsstimulerande medel så är det väl bättre att kontakta en fertilitetsspecialst. Då får man det man behöver och OM man behöver det!

• Jeanette

Dahlia: Klokt skrivet!
    Lycka till!
    Kramiz

Väntar rosenrot bebis i april!
  • Zodic

Dahlia: Nej jag skulle inte köpa det till mig själv, speciellt när jag inte behöver det vad jag vet än iaf, och skulle jag behöva det är det ju bara att gå till läkarn.
    Och jag säger inte att det inte är farligt, det vore såklart hemskt om något skulle inträffa!
    Men det som får en att tvivla är ju att läkarna inte ens bryr sig att kolla upp det, det är ju riktigt skrämmande!

• Dahlia

Ja det håller jag med dig om att en del läkare skriver ut men sen inte kollar upp sina patienter. Det e ju en patientrisk faktiskt!!

Här har jag en artikel från dagens medicin där det tom står att det är en patienstrsik att läkare utan specialkomptens skriver ut sånna läkarmedel utan att kolla upp med vul och blodprov efter och under varje behandling.

http://www.dagensmedicin.se/Article.jsp?article=38822&title=L%C3%A4kare+kritiseras+f%C3%B6r+slarv+med+l%C3%A4kemedel&hilight=12

• ÄlskarMinTeo

Här kommer säkert en jätte dum fråga men vad är pergotime??

• Dahlia

Ägglossingsstimulerande tabletter! Man får dessa om man inte har egen ägglossning.

• ÄlskarMinTeo

okej, då är jag med.. Håller på med ÄL stickor just nu, så jag hoppas att jag kommer att ha det.. Är det många som inte har ägglossning?

Svar på tråden Pergotime- Skulle NI våga??