• Anonym (Mamma)

Vattenpipa (Önskar information)

Hej!

Jag önskar skulle vilja veta allt om vattenpipor.
    Om det är Farligt?
    Vilka typ av droger kan man använda till vattenpipan.
    Hur vanligt det är med att börja med vattenpipa och byta ut det mot tyngre saker.

Har en kompis till min son som använder det och tycker det är tufft. Min son har även smakat pipan.

Jag skall ha ett samtal om det i morgon och vill därför veta så mycket som möjligt om det så jag är förbered på vad som kommer att bli sagt.

Snälla svara mig....Jag är osäker på vad vattenpipan står för...

Mamma

• Svar på tråden Vattenpipa (Önskar information)
  • Charlie Bravo

Precis, så med andra ord är det bara till att låta ungdomarna punda på i fred och ha kul. Finns ändå inget vi som föräldrar kan göra åt saken....(om jag nu tolkade Rokka Jills inlägg rätt)

• Charlie Bravo

Nej Rokka Jill, jag vet att man inte blir hög av vare sig en vattenpipa, vattenkanna eller en vattenslang i sig självt. Det jag åsyftade med mitt inlägg var din sista kommentar i fet stil.

• Rokka Jill
    Charlie Bravo skrev 2006-08-29 11:57:33 följande:
    Nej Rokka Jill, jag vet att man inte blir hög av vare sig en vattenpipa, vattenkanna eller en vattenslang i sig självt. Det jag åsyftade med mitt inlägg var din sista kommentar i fet stil.
    ja men på svar på ditt inlägg kan man ju alltid sätta gps sändare i barnen eller hemligt övervaka rummet om man vill ha koll...
  • Charlie Bravo

Ja Rokka Jill, ditt förslag är förmodligen den enda utvägen. Antingen det eller låta ungdomarna gå ner sig i knarkträsket. Alternativ som kommunikation kommer naturligtvis inte på tal.

• Fru Gustavsson

Har inte heller orkat läsa alla svar i tråden, så slänger bara in mitt eget: Har själv rökt vattenpipa på restaurang, där man fick hyra den i x antal minuter och välja ut egen smak på frukttobaken, och känner ingen ånger och ingen ångest över detta heller. Ser verkligen inte vattenpipa som en drog, ingen värre än cigg/snus iallafall...

Life ain't easy for a boy called Sue
  • Sani

Vattenpipa i sig är såklart ingen drog, det beror ju på vad man har i den!! Hur vanligt som helst i USA eller Australien att man röker marijuana i vattenpipa. Förmodligen vanligare där att använda den till droger än till äppletobak. I Sverige ser det förmodligen annorlunda ut.

• sakoline

TS
    Var inte så fånig nu att du tror att vattenpipor leder till tyngre droger. Det är som godis om man har fruktsmak.

Hur gick samtalet?

• lovelylocks

Sakoline:

Fånig är ett jävkligt dumt ord att använda om man vill tas på allvar. Att vara orolig mmamma kan inte sättas likhetstecken mellan att vara fånig!

• Lilith74

Vattenpipa är ju mindre skadligt än cigaretter - väl? Röken går genom vattnet och mycket gift försvinner.

• lovelylocks

tobaken innehåller 0.5 milligram nikotin, i en hel bruk alltså!!! finns även som helt nikotinfri. en hel burk innehåller sammanlagda mängden av nikotin som 2 ciggaretter. röker du pipa varje dag tar det 1-2 veckor att tömma en burk! så snälla, det e inget märkvärt gift, det kan inte ens mätas med ciggaretter! innehåller ingen tjära osv...

• Lilith74

Fånig tycker jag också är ett starkt ord i detta läge. Om man inte vet något alls om vattenpipa kan man mycket väl få för sig att det är någon slags hasch-maskin.
    En grej med vattenpipa är väl att den tyder på att man dras lite åt hippie-hållet, då kanske det är större risk att man vill pröva annat. Men just vattenpipan i sig är inte speciellt farlig.
    Bra att du frågar, TS!

• lillronya

Frukttobaken man använder till vattenpipa innehåller som sagt oftast inget nikotin alls.
    Måste nog säga att det är lättare att vanliga ciggaretter leder till droger än att vattenpipa gör det.
    Men som mamma kan man aldrig vara nog försiktig.....

• sakoline

Jag är ledsen om jag lät förolämpande, men jag tyckte det lät fånigt. Självklart ska hon få fråga om hon vill veta. Inga frågor är dumma...
    F ö är denna tråd rätt gammal så jag tror det löst sig.

• rumpelstiltskin

Jag är själv mamma till en vattenpipsrökande tonårsdotter. När hon berättade att hon tänkte röka vattenpipa blev jag givetvis jätteorolig fastän hon försäkrade att det var helt ofarligt (hon är annars fanatisk med sitt cigarettröks hat). Jag tog reda på så mycket jag kunde och kom fram till att det finns olika sorters "tobaksröror" för vattenpipan. Det finns faktiskt gott om olika smaksatta tobaksröror (eller vad man ska kalla det) som är helt fria från både nikotin och tjära. Dessa köper hon och hennes "gäng" via nätet och det är inte särskilt dyrt. Nu röker hon inte vattenpipa jämt och ständigt utan när de har det extra festligt (ingen av dem dricker) och jag måste nog medge att jag känner mig alldeles lugn vad drogbiten beträffar. Bör kanske tilläga att dottern är 16 år, men även lillasyster som är 14 år har fått vara med och prova. Jag föreslår att du tar reda på vad det är för något sonen röker i vattenpipan och förespråkar denna nikotin och tjärfria "tobak".

• Pochoo

Vattenpipan är inte farlig Ts, tycker inte du har ngt att oroa dig över. Vattenpipan kommer ju från min kultur, den är ett trevligt sällskap faktiskt vid matbordet =D Man sitter o umgås, äter..röker vattenpipa. Smakar otroligt gott till maten! kram

• Anonym (Grupp)

Är det mest en stor grupp av kvinnor som gillar det ett sätt att umgås på

• Anonym (Grupp)
    Anonym (Grupp) skrev 2021-03-31 00:04:28 följande:

Är det mest en stor grupp av kvinnor som gillar det ett sätt att umgås på

Ingen info kring det 
Svar på tråden Vattenpipa (Önskar information)