• 74Alfons

Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation

Några dagar innan min dotter skulle på sexmånaderskontroll såg jag att hennes vänstra ben var kortare än det andra. På kontrollen kände läkare att sett knäppte i vänstra höften och vi fick en remiss till ortopeden.
    Igår var vi där och röntgen visade att vänstra höften är ur led.
    Nu väntar en mycket lång behandling för att försöka få det åtgärdat.
    Nästa vecka ska vi läggas in på Östra sjukhuset för sträckbehandling i två veckor för att tänja ut ledbanden i höften. Efter det ska lilltjejen opereras och gipsas i minst tre månader. Hela vänsterbenet upp över magen och halva högerbenet ska vara i gips. Efter det ska gipset bytas ut till en skena som hon ska ha i ytterligare tre månader för att sedan endast ha den nattetid ytterligare ett tag.
    Jag var så ledsen igår och tycker så synd om min lilla tjej.
    Är det någon som också har ett barn där man upptäckt en höftledsluxation sent? Det skulle vara skönt att få utbyta lite erfarenheter.

från en ledsen mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 11:33:13:
    Tänkte uppdatera lite angående behandlingen av lilltjejen. Vi lades in i torsdags och påbörjade sträckbehandlingen och fick faktiskt komma hem dagen efter eftersom vi bor i ett hus som det är lätt att få in en sjukhussäng i. Så vi kom alltså hem med hela arrangemanget och nu bor vi tillsvidare i vardagsrummet. L snurrar som en toka i sträcket, gör sit ups och tränar muskler på annars oåtkomliga ställen. Det har gått jättebra och hon fann sig i situationen med en gång och har inte gnällt mer än vanligt. Dock är jag och sambon tröttare då man måste passa henne hela tiden då hon snurrar runt så att snörena snor sig. Det går också utmärkt att amma då sängen är smal och man lätt kan luta sig över kanten. Allt det som jag oroade mig över angående just sträckbehandlingen har faktiskt löst sig. Så nu hoppas jag bara att tiden går snabbt så att operationen kan bli gjord också.

• Svar på tråden Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation
  • 74Alfons

Är det ingen som varit med om detta. Puffar lite.
    Tack Lot!

• 74Alfons

Ja, jag är glad över att hon inte kan gå ännu. Så slipper hon sakna det iallafall. Bara vi får sträckbehandlingen och operationen gjorda, så man kan slappna av lite. Jag är så orolig för henne.

• 74Alfons

Provar att puffa lite igen. Är det verkligen så ovanligt med sent upptäckt luxation?

• 74Alfons

Hej alla!
    Tack för uppmuntran.
    Krims krams: Vad konstigt att du inte kan få något riktigt besked. Jag trodde att de ganska säkert kunde se om det är något som borde åtgärdas eller ej. Men de vill väl klart inte göra något i onödan. Försöka göra så lite ingrepp som möjligt, om det går.
    Jag lägger era namn på minnet, då jag inte riktigt vet vad jag ska fråga om just nu.
    Kram

• 74Alfons

Aannaa: Jätte tack för tipset. Läkaren sa det till mig att nu blir det vi (läkarna) och ni föräldrar som får det jobbigt framåt. Hon sa att barnen anpassar sig snabbt. Jag får hoppas att det är så. Det som är jobbigt är att det är så nånga delar i behandlingen. Jag vill också ha operationen avklarad snabbt. det känns ju alltid jobbigt när ens barn ska opereras.

• 74Alfons

Musli: Tack för dina goda råd. Vad jag förstår ska hon behandlas med sträck för att töja ut ligament som dragit ihop sig och då blivit förkortade för att de ska kunna lägga höften i rätt läge under operationen. Om jag förstod läkaren rätt kommer hon att ha lätta tyngder som ökas på successivt under behandlingen. Det kanske beror på att det upptäcktes sent som hon behöver sträckbehandlas. Men behandlingsstrategin kan ju klart ändras när vi väl läggs in och det undersöker mer noggrannt.
    Kram

• 74Alfons

Tack för länken!!!!! musli

• 74Alfons

Tack alla som skriver. På torsdag ska vi läggas in på Drottning Silvias för att påbörja sträck-behandlingen och operationen blir 29/6. Fick hem en liten informationsbroschyr från avdelningen idag och det verkar som att det finns endel att sysselsätta den lilla damen med.
    SaraSofie: Tack för länken.
    Smurf2: Jag vet inte om jag får namnge doktorerna i tråden. De har ju inte gett sitt medgivande. Försökte maila dig men det gick inte fram.
    Kramar

• 74Alfons

mian75: Får jag ta upp henne någon gång. Hon kan väl inte ligga i sträck i 24 timmar om dygnet? Jag ammar mycket fortfarande och är orolig att det inte går. Hur gjorde ni? Hur mycket protesterade din tjej av att inte få röra sig som vanligt?
    Meli: Vad jag förstår så blir det svårare och svårare ju äldre barnet blir, att känna att den är ur led. Och när den är helt ur led kan det visst kännas som att den ligger rätt. Jag vet inte annars orsaken. Hon är undersökt av två olika doktorer på förlossning och bb samt av en tredje på två månaderskontrollen på BVC och ingen kar kännt något konstigt. Det var jag som s¨åg att benet blivit kortare än det andra. Ett par centimeter. Hon kan inte heller vika det benet utåt samt stöder inte riktigt på det.

• 74Alfons

mian75: Hoppsan, jag trodde att det var ditt barn. Läste visst lite dåligt. Kanske svårt för dig att svara på mina frågor då. Får väl vänta tills inläggningen.

Svar på tråden Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation