• 74Alfons

Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation

Några dagar innan min dotter skulle på sexmånaderskontroll såg jag att hennes vänstra ben var kortare än det andra. På kontrollen kände läkare att sett knäppte i vänstra höften och vi fick en remiss till ortopeden.
    Igår var vi där och röntgen visade att vänstra höften är ur led.
    Nu väntar en mycket lång behandling för att försöka få det åtgärdat.
    Nästa vecka ska vi läggas in på Östra sjukhuset för sträckbehandling i två veckor för att tänja ut ledbanden i höften. Efter det ska lilltjejen opereras och gipsas i minst tre månader. Hela vänsterbenet upp över magen och halva högerbenet ska vara i gips. Efter det ska gipset bytas ut till en skena som hon ska ha i ytterligare tre månader för att sedan endast ha den nattetid ytterligare ett tag.
    Jag var så ledsen igår och tycker så synd om min lilla tjej.
    Är det någon som också har ett barn där man upptäckt en höftledsluxation sent? Det skulle vara skönt att få utbyta lite erfarenheter.

från en ledsen mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 11:33:13:
    Tänkte uppdatera lite angående behandlingen av lilltjejen. Vi lades in i torsdags och påbörjade sträckbehandlingen och fick faktiskt komma hem dagen efter eftersom vi bor i ett hus som det är lätt att få in en sjukhussäng i. Så vi kom alltså hem med hela arrangemanget och nu bor vi tillsvidare i vardagsrummet. L snurrar som en toka i sträcket, gör sit ups och tränar muskler på annars oåtkomliga ställen. Det har gått jättebra och hon fann sig i situationen med en gång och har inte gnällt mer än vanligt. Dock är jag och sambon tröttare då man måste passa henne hela tiden då hon snurrar runt så att snörena snor sig. Det går också utmärkt att amma då sängen är smal och man lätt kan luta sig över kanten. Allt det som jag oroade mig över angående just sträckbehandlingen har faktiskt löst sig. Så nu hoppas jag bara att tiden går snabbt så att operationen kan bli gjord också.

• Svar på tråden Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation
  • Lot

Har ingen erfarenhet av det men vill skicka en styrkekram till dig och din lilla tjej.

/Lotta

• 74Alfons

Är det ingen som varit med om detta. Puffar lite.
    Tack Lot!

• Knyttet och K

Min syster föddes med en luxation som inte upptäcktes förrän vid 6 månader. Hinner inte skriva mer nu... maten står på bordet

• millou

Önskar lycka till (och hjälper till att puffa). Hoppas allt ordnar sig så bra som möjligt.
    Kram

• Tussens mamma

skönt ändå att få det åtgärdat i tid ... innan hon är alltför rörlig och blir ledsen för att hon inte kan leka fritt.

• 74Alfons

Ja, jag är glad över att hon inte kan gå ännu. Så slipper hon sakna det iallafall. Bara vi får sträckbehandlingen och operationen gjorda, så man kan slappna av lite. Jag är så orolig för henne.

• 74Alfons

Provar att puffa lite igen. Är det verkligen så ovanligt med sent upptäckt luxation?

• Tildas52

kan inte heller hjälpa dig min son hade/eller har (har inte gjort sista kollen än) höftluxation fast hans upptäcktes vid andra kollen på bb en vecka gammal. detta tyckte jag va jätte jobbigt kan inte tänka mig hur det skulle kännas och få den så sent då han redan börjat röra sig

många styrkekramar och hoppas att tiden med gips och skena går fort =)

• Smurf2

min lilla tös hade höftleds lux när hon föddes men detta såg dem redan på PKU testet på BB. Hon fick ha Von rosen skenan i 6 veckor samt Frejka kudde i 6 veckot till och vi ska snart in på våran sista kontroll.

Skickar dig en stor styrke kram, förstår att du tycker att det ska bli jobbigt, det tyckte jag i början....men barn är sådana underbara 'ting', dem vänjer sig otroligt fort, och försök se det positiva i det hela, hon kommer att bli frisk i sina höfter!!!

Vilken läkare har du på ortopeden förresten? All Lycka i världen o hör av dig om du undrar över ngt. Kram

Svar på tråden Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation