Är så ledsen. Sent upptäckt höftledsluxation
Några dagar innan min dotter skulle på sexmånaderskontroll såg jag att hennes vänstra ben var kortare än det andra. På kontrollen kände läkare att sett knäppte i vänstra höften och vi fick en remiss till ortopeden.
Igår var vi där och röntgen visade att vänstra höften är ur led.
Nu väntar en mycket lång behandling för att försöka få det åtgärdat.
Nästa vecka ska vi läggas in på Östra sjukhuset för sträckbehandling i två veckor för att tänja ut ledbanden i höften. Efter det ska lilltjejen opereras och gipsas i minst tre månader. Hela vänsterbenet upp över magen och halva högerbenet ska vara i gips. Efter det ska gipset bytas ut till en skena som hon ska ha i ytterligare tre månader för att sedan endast ha den nattetid ytterligare ett tag.
Jag var så ledsen igår och tycker så synd om min lilla tjej.
Är det någon som också har ett barn där man upptäckt en höftledsluxation sent? Det skulle vara skönt att få utbyta lite erfarenheter.
från en ledsen mamma
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 11:33:13:
Tänkte uppdatera lite angående behandlingen av lilltjejen. Vi lades in i torsdags och påbörjade sträckbehandlingen och fick faktiskt komma hem dagen efter eftersom vi bor i ett hus som det är lätt att få in en sjukhussäng i. Så vi kom alltså hem med hela arrangemanget och nu bor vi tillsvidare i vardagsrummet. L snurrar som en toka i sträcket, gör sit ups och tränar muskler på annars oåtkomliga ställen. Det har gått jättebra och hon fann sig i situationen med en gång och har inte gnällt mer än vanligt. Dock är jag och sambon tröttare då man måste passa henne hela tiden då hon snurrar runt så att snörena snor sig. Det går också utmärkt att amma då sängen är smal och man lätt kan luta sig över kanten. Allt det som jag oroade mig över angående just sträckbehandlingen har faktiskt löst sig. Så nu hoppas jag bara att tiden går snabbt så att operationen kan bli gjord också.