• Caber

Överstimulerad

Har sedan 1 april hållt på med medicinering inför en äggdonation. Har sprayat med Synarela och nu tagit Puregonsprutor 100IE i sju dagar. Men igår fick jag enorma smärtor i magen, kunde knappt sitta ner och illamående. Efter samtal med läkaren igår så skulle jag inte ta mer sprutor. Och idag på läkarbesöket så visar det sig att jag hade långt över 30 äggblåsor, stora allihop. Hon slutade räkna vid 30. Så hon bedömde att vi skulle avbryta det hela.
    Känns lite trist, trots att jag vet att jag mår bästa av att inte fortsätta. Men jag var så inställd på donationen att det nu känns konstigt. Nu kommer jag fortsätta med sprayen för att återbilda alla äggblåsorna. Sen får vi se om jag gör ett nytt försök efter denna blödningen.

En undran. Inför erat äggplock, hur många äggblåsor har ni då haft? Samt hur många ägg har plockats ut?

• Svar på tråden Överstimulerad
  • Rolla

Jag blev överstimulerad...
    Fick ut 70 äggblåsor o 10 ägg!

Lycka till
    Kram Rolla

• Caber

Så trots övertimulering så valde de att genomföra äggplock? Varför valde de att fortsätta? Medan de i mitt fall valde att avbryta?

Hade du biverkningar? Kan de valt att avbryta eftersom jag hade det?

• soraya

13 blåsor och 9 ägg.

Men jag gjorde den korta kuren med bara sprutor - ingen nedreglering med nässpray först, alltså. Då är risken mindre för överstimulering.

• Rolla

Caber:
    Jag vet inte riktigt varför dem valde o fortsätta... Det gick så fort denna gången... Jag började spraya 3 feb o hade ÄP 8 Mars... Jag fick slutat ta mina sprutor på fredag men fortsatte spraya o tog slut sprutan på måndag sen på Ons var det ÄP.

Men jag hade MÅNGA äggblåsor...

Biverkningar... ja, jag hade ont i magen o började spy ... o sen när jag fick ägget på fredag hade jag ONT under helgen... Men sen gick det över... Dem va lite rädda att jag skulle bli överstimulerad igen om jag blev gravid.... MEn jag blev gravid o det gick bra ändå... men fick missfall i v. 7.

Jag vet inte riktigt hur dem bedömer om man ska fortsätta eller ej när man blir överstimulerad.

• Caber

Nä, det är en bra fråga, vad som avgör om de fortsätter eller ej?!

Ledsen att det inte gick vägen för er!

Kommer ni göra fler försök?

• soraya

Kan det vara så att de kan överväga att fortsätta trots överstimulering om det handlar om IVF? För att kvinnan i det fallet gärna vill försöka ändå?

Och att man väljer att avbryta en donation för att det är lättare för en donator att ställa om i tankarna och göra donationen senare? För att det är mindre personlig känslomässig investering (oftast) på något sätt?

Jag har inte en aning...

• Venus

På sista VUL så hittade de 16 äggblåsor, på äggplocket så fick de ut 27 ägg på ca 30 blåsor... Jag blev lite lätt överstimulerad och nästa gång blir det inte lika "hög" dos på sprutorna...

När det gäller överstimuleringen så går de oftast efter allmäntillståndet.
    En donator brukar de stanna lite tidigare på eftersom man just är donator.

OT, en fråga till er som gjort den korta metoden. Har ni något hormonellt preventivmedel samtidigt som ni sprutar eller är ni helt "fria" från sånt?

• Rolla

Caber:
    Vi har gjort 2st IVF/ICSI och blivit gravid på båda försökerna men jag har fått missfall varje gång... v.8 o v.7
    Nu har vi ett gratis försök till som vi kommer att använda efter sommarn. Skulle det lyckas oxå o barnet stannar i magen i 9 månader. Skulle det gå åt skogen så får vi börja ta ut pengar från egen ficka. Men att ge upp... ALDRIG!
    Så vi kommer att va med ett tag till i alla fall...
    Sen får vi se vad som händer.

Lycka till
    Kram rolla

• Mims

Venus!!!

Jag behöver inte ta nässprayen utan går direkt på sprutorna. BM förklarade att jag inte behövde det då mina p-piller och sprayen skulle ha samma effekt..

Det var riktigt spännande att lära mig injektionstekniken.. (Fast jag var ju inställd på en spruta per kväll??) Enl henne så skulle jag ta en varje kväll i 5-6 dagar sen skulle jag till HS för att se hur många äggblåsor jag har för att ev öka eller sänka doseringen i sprutan, därefter blir det två sprutor per kväll, en för äggen och en för att förhindra ägglossningen.. För att till sist ta ägglossningssprutan.

Så "pennan" använder jag för äggen och de "vanliga, färdiga sprutorna" för att förhindra ÄL och den tredje för att sätta igång allt....

Fasiken, jag läääängtar!!

Så fort jag får mens så ska jag ringa HS och påbörja sputan dagen efter, om jag förstått det rätt!

Kraaaaam

• Venus

Mims Då använder jag nog sprayen ändå
    Då behöver man bara en spruta (pennan) och sedan en ÄL-spruta på det när det är dags 
    Räcker gott o väl att sticka i mitt icke-befintliga underhudsfett

Tack för svaret...

• Mims

Venus

Kollade precis vilka sprutor jag ska ta och den jag börjar med är Purgegon, efter ett gäng dagar ska jag kombinera den med Orgalutran för att till sist avsluta hela procedutren med Ovitrelle.

(Undrar varför jag får ta den andra sprutan när inte andra behöver?) Två sprutor per kväll i ett par dagars tid är ganska mycket ändå...

• Venus

Mims Troligen för att sprayen ser till så att man är i "klimakteriet" och hindrar på så sätt ägglossningen, du har inte sprayen utan "bara" p-piller och de hämmar ju inte ägglossningen om den är påväg.

Själv hade jag Gonal-F och sedan Pregnyl O så bra som jag mådde överlag så vill jag ha samma hormoner nästa gång, tillsammans med sprayen Suprecur

• Mims

Venus

BM skrev ut Suprecur till mig men när hon fick reda på att jag äter p-piller så sa hon att det inte behövdes och att det var rätt mycket biverkningar av den, så jag är rätt glad att spruta..

Men det var iofs innan jag visste att jag skulle få två sprutor att ta på samma gång...

Men men, det går nog bra ändå!

• Venus

Mims Ja, det kommer gå jättebra...

Ja, det är en hel del biverkningar på Suprecuren Jag vet detta, men jag fick inga större biverkningar av den förutom att jag blev döv Men det var nog delvis en följd av en dubbelsidig öroninflammation som jag fick under spraytiden... Annars mådde jag hur bra som helst när jag tänker tillbaka på den tiden

• Jenslund

Vid min första IVF-behandling, långa metoden med spray och sprutor, hade jag ett skyhögt östradiolvärde på ca 32 000 och det blev då inget ÄP för mig. Mitt allmäntillstånd var då relativt opåverkat, jag mådde bara lite illa på kvällarna och så kunde man se på VUL att jag hade lite vätska i buken. Orsaken till att läkaren ville avbryta var att han befarade att jag kunde bli rejält sjuk om vi gick vidare. Jag hade ca 26 äggblåsor vid det sista VUL:et.

Vid andra behandlingen, den korta metoden, fick de ut 6 ägg. Vet ej hur många äggblåsor det var.

• Rolla

Mims:
    Jag tog oxå 2 sprutor varje kväll.
    Pennan o menopur

Svar på tråden Överstimulerad