-----Rökning under graviditeten-----
Mirva: Ja, det skulle vara bra om man erbjöds inläggning på rökavvänjningsklinik. Med sjuklön dessutom. Dock ingenting som existerar i verkligheten.
Mirva: Ja, det skulle vara bra om man erbjöds inläggning på rökavvänjningsklinik. Med sjuklön dessutom. Dock ingenting som existerar i verkligheten.
AnneSophie: Så just din barnmorska har rätt, och andras fel. Eller? Vad har du för rätt att kalla folk för "tomtar" inom sitt yrke när du själv inte är utbildad inom området? Nu tar jag alltså för givet att du inte är det, eftersom du hela tiden kommer med andras fakta. Om du är utbildad läkare eller barnmorska så ber jag om ursäkt för att jag antog något annat.
Och att det skulle vara ofarligt för mammor att stressa under graviditeten....jag bara ryser när jag läser det. Tur att inte alla barnmorskor anser att det är ofarligt att stressa under graviditeten.
BTW. Du ska inte heller kommentera om någon är anonym eller inte, för det har man rätt att vara här. Det är bara barnsligt att påpeka en sån sak.
Anonym (arg): Jag tror inte att det går att tänka såhär att jag kommer att röka fram till det är en månad kvar. Bättre att sluta direkt då. Det kommer inte att vara lättare då än nu, så minska ned rejält så att du helst blir rökfri innan.
Lycka till!
Anonym (arg): Så resonerar jag också. Känner mig också stolt som röker under 5 om dagen. Har varit storrökare i 17 år.
Anonym (arg): Nej då, absolut inte. Det gjorde jag inte.
Däremot är det tillåtet att vara lite grinig när man dels är stinn med graviditetshormoner och dels lägre än vanligt på cigg.
Jag har inte sett någon här som verkligen FÖRSVARAR rökning. Bara några som försvarar det egna valet. Och några som inte gör det....
Alltså hur kan man ifrågasätta en mamma som säger att hennes barn är friskt?
Hur har man mage att påpeka för en mamma att hon ska vänta och se till tonåren innan hon glädjs över sitt barn.
Ibland är det bättre att bara HÅLLA KÄFTEN! Men vissa kan inte det... vad är det för FEL?
Usch vad arg jag blir när jag läser insändare från folk som tror att de har rätt att säga vadomhelst till någon. T ex bara för att denna någon är rökare.
pusselbitar: Men vem anser du att du är som har rätt att slänga det upp i ansiktet på någonannan? Är det ditt ansvar att göra det, tror du?
Microlys: Det säger att det finns antirökfanatiker som är farliga, och ingen vill bli personligt påhoppad av dessa. Vad trodde du?
imperia72: Nej, det är inte svårare att sluta när man har ett barn i magen. Det är säkert lättare, men kanske inte tillräckligt lätt för alla.
Puss: Ok, du är inte rökare antar jag. Du skriver att du ser till att dina barn mår bra, och att du inget fel gjort.
Då är det alltså såhär enkelt att:
Rökare= dålig mamma
Icke rökare= Bra mamma.
Tillåt mig småle, åtminstone.
Anonym: Enligt en dansk studie som gjordes, så är det tydligen värre med nikotinplåster än rökning. Vet inte vad man ska tro. Gissar att det har med att göra hur mycket man röker / hur ofta man använder plåster samt hur starka de är.
Vad kul att se att det finns så många PERFEKTA människor här på FL.
Ja, rökning sägs ju minska fertiliteten.
stjärnströssel: Det finns miljontals olika saker som gör oss till bra eller dåliga föräldrar. Att tro att allt hänger på rökning är otroligt naivt.
stjärnströssel: Fast det finns fler som riskerar sina foster i magen utan att röka. Att äta fel saker, att vara överviktig, att vara i en hög ålder då det är mer riskabelt etc. Listan kan göras lång. Ändå tror jag att nästan alla gör sitt absolut bästa för sitt ofödda barn. Säkert finns det undantag, och dessa är säkert både rökare och icke rökare. De är störda.