• Who am I

-----Rökning under graviditeten-----

Anonym (5omdan) skrev 2006-07-12 21:35:25 följande:
    Who am I: Kan du ge mer konkreta exempel? I vilket inlägg skrev jag att folk var körda i huvudet, som exempel?

"Körda i huvudet" var mina ord, du har inte sagt det rakt ut men pikar om det i dina inlägg.
    Du kan knappast påstå att du inte ser ner på folk som anser det vara förkastligt att röka under graviditeten och under amning.

• Who am I
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-12 21:42:11 följande:
    Who am I: Jag ser inte ned på folk som tycker att det är förkastligt att röka under graviditeten. Jag irriterar mig på folk som dömer andra människor och tror att de kan säga vad andra kan och inte kan.Om du hade läst mina inlägg, så skulle det antagligen vara helt uppenbart för dig. Jag skriver nämligen inte speciellt otydligt.
    Och jag samt många andra irriterar oss på mödrar som förgiftar sina barn med cigaretter, skillnaden är??
  • Who am I
    Anonym (5omdan) skrev 2006-07-12 21:51:10 följande:
    Who am I: Skillnaden är.....att det finns personer här som påstår att ALLA KAN sluta att röka, och då har man påstått att ALLA kan någonting som ALLA inte kan. Det är knappast ödmjukt.Exakt vilken del av detta är det som du inte förstår?Sedan har jag fortfarande inte sett något konkret svar på min fråga. Jag undrade var jag hade skrivit att de som har annorlunda åsikter än jag är "körda i huvudet". Du besvarade med att jag pikar om det, men bara för att jag argumenterar för min sak, så har inte DU någon rätt att göra en fri tolkning av vad jag "säger". Eller har du några speciella rättigheter som inte jag vet om?
    Har läst dina inlägg nu, igen, och det enda jag kan säga är att du är sarkastisk, nedlåtande och smått elak i din framtoning.
    Du snackar om ödmjukhet, ser ingen ödmjukhet alls i det du skrivit.

Tycker bara du snackar stort för att vara en, som alla människor, långt ifrån perfekt människa.

Kan hålla med om att man inte kan generalisera och säga att alla rökare kan sluta bara de vill, så enkelt är det inte.
    Men samtidigt ska man kunna acceptera andras åsikter, många tycker det är förkastligt med mödrar som förgiftar sina barn under graviditeten medan en del tycker att det är helt ok att röka under en graviditet.
  • Who am I

Erita: Visst får alla rökare förgifta sina kroppar och dö i förtid, det är deras val. Men när de har ett foster, ett liv, i magen är det inte längre enbart deras val och inte heller enbart deras liv.

• Who am I

Huskatt: Jag är inte direkt för abort, men kan inte precis jämställa abort med att röka under graviditeten. Väljer man abort eliminerar man barnet, man utsätter inte fostret för gifter under 9 månader för att sedan föda ut det och därav ha riskerat att det barnet föds eller blir sjukt.

• Who am I

Huskatt: Vad är svårt att förstå? Abort = Eliminering av barnet. Rökning under graviditet = Barnet får i sig gifter i 9 månader och riskerar födas sjukt eller bli sjukt pga. gifterna i cigaretterna.

• Who am I

Huskatten: Nu uttrycker du dig väldigt respektlöst mod alla som någon gång genomgått en abort, men men det chockerar mig inte avsevärt. Som jag skrev först, jag är personligen inte för abort och jag skulle inte ta bort ett friskt foster, men det är bättre att ta bort ett foster än att utsätta det för 9 månaders misshandel. Varje bloss mamman tar stoppar fostrets andning i någon sekund och detta hämmar fostrets utveckling.

• Who am I

Huskatten: Ska man resonera som dig ska det anses helt OK att supa under hela graviditeten, eller snorta kokain. Det är också skadligt för barnet och det anses helt fel men inte rökning. Konstigt konstigt.

• Who am I

Erita: Inte mitt vadå? Mitt val är att inte misshandla mitt kommande barn i nio månader. Mitt val är att ha noll förståelse för hur man som blivande mamma kan välja att misshandla sitt barn i nio månader.

• Who am I

Huskatt: Drogerna som förbjudits har väl inte förbjudits pga. att de enbart är farliga för den egna individen, det gör även den individen farlig för omgivningen. Sedan dödar nikotin på samma sätt som starka droger, händer inte ofta att någon får nikotinöverdos.

• Who am I

"Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring." "Försämrad syreupptagning Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans, och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret" finns att läsa på sidan www.vardguiden.se/Article.asp

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----