-----Rökning under graviditeten-----
Sjaelvklart spelar det roll hur maanga cigaretter den gravida roeker. Det visar denna avhandling. Men inte vill vael naagon ta risken...
ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=8527&l=sv&newsdep=3410
Sjaelvklart spelar det roll hur maanga cigaretter den gravida roeker. Det visar denna avhandling. Men inte vill vael naagon ta risken...
ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=8527&l=sv&newsdep=3410
Tyvaerr fick jag ett missfall foer en maanad sedan och vistades en vecka paa ett ryskt sjukhus. Vi alla paa den avdelningen hade faatt missfall och flera av dem roekte. Jag blev mycket god vaen med en laekare daer. Hon saeger att majoriteten av de som faar missfaall som kommer in till dem aer roekare. Sorgligt.
Anonym (troett)
"Jag tror inte rökning är jätte farligt."
Tror? Har du inte laest naagonting om det? Laest fakta? Majoriten av de som faar missfall aer roekare. Majoriteten av de som foerlorar sina barn i ploetslig spaedbarnsdoed aer roekare. Vad kan vara farligare aen att doe?
Nu kommer jag saekert att faa en hagelstorm paa mig. Men jag blir saa arg naer jag laeser paastaanden om att roekning inte skulle vara jaettefarligt.
listo: Om jag ska gaa efter vad jag skrev ovan, (foerra sidan). Min ryske vaeninna som aer gynekolog paa den avdelning som tar hand om alla missfall i den ryska miljonstad jag befinner mig i. Jag har ocksaa laest det, men vet tyvaerr inte vart, Ska kolla vidare.
Mjao: Hon sa att hon kollat statistiken foer avdelningen hon arbetar paa. Hon arbetar alltsaa paa den avdelning som tar hand om SAMTLIGA missfall i den ryska miljonstad jag befinner mig i. Hon aer alltsaa inte min gynekolog utan min vaen. Jag anser att man kan dra en slutsats om det gaeller en miljonstad.
Givetvis aer det baettre att se statistiken direkt och inte gaa paa andrahandsinformation. Men jag var sjaelv inskriven paa avdelningen foer missfall foer en maanad sedan, och tyvaerr var daer en maengd kvinnor som faatt missfall som ideligen gick ut och roekte. Men det aer ju sjaelvklart moejligt att flera av dem inte roekte under graviditeten.
Personligen tror jag att mitt missfall kan haft att goera med min oevervikt daa det visade sig att jag producerade foer lite gulkroppshormon.
Mjao:
Haer hamnar alla missfall paa sjukhuset, om missfallet inte sker hemma. Nu haaller vi oss till Sverige, jo jag haaller med dig om att det borde synas i statistiken. Kanske har flera blivit oeverviktiga istaellet saa att missfallssiffran inte minskat?
Mjao: Jag skulle ocksaa vilja veta om det finns saadan statistik. Haaller paa att soeka, men har inte hittat naagot aen paa naetet.
Ger faktiskt upp nu. Hittar bara fakta om att riskerna oekar.