• Igelkotten Sthlm

    Bricanyl eller Ventoline?

    Är det någon skillnad på verkningsgraden på Bricanyl och Ventoline? Vår dotter fick Bricanyl utskrivet när hon var ett halvår ungefär och nu senast så fick hon Ventoline (vid 1 år och 4 mån). Är det ena starkare kanske, någon som vet någonting om på vilka grunder man förskriver dessa läkemedel?

  • Svar på tråden Bricanyl eller Ventoline?
  • bubbli

    ventoline är väl bara luftrörsvidgande? bricanylet är ju antiinflammatoriskt också..eller är det tvärtom?? jaja...jag har ju läst USK-utbildningen,men det verkar inte som att nåt fastnade..

  • Lilla Linnéa

    Jag tror inte det är så stor skillnad, båda läkemedlen har en luftrörsvidgande effekt - inget mer.

  • Igelkotten Sthlm

    På Apoteket så sa dom också att det var samma sak så det får väl förbli ett mysterium varför läkaren valde att skriva ut Ventoline den här gången . Det verkar ju som att de är helt utbytbara.

  • gnagaren

    Ventoline är mildare. Bricanyl är vid akuta astmasituationer och öppnar luftrören snabbare än ventoline, som man måste ta regelbundet för att få effekt.

    Inget av dom läker (Innhehåller kortison) utan man kan få kombinera med pulmicort som läker ut en infektion.

  • bubbli

    ja just det pulmicorten var det jag tänkte på!! *snurrig*...ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag bara snurrar till allt...*tassar ut...*

  • Igelkotten Sthlm

    Gnagaren --

    Så ventoline är mildare, det var ju intressant fakta. Hmmm, kanske läkaren tyckte att min dotter var stor nog att klara en luftrörsinfektion utan det starkare läkemedlet nu när hon är dryga året? Istället för då hon var mindre och fick Bricanyl.
    Jag tycker inte det blir någon nämnvärd skillnad om man ger eller inte men så länge hon inte får några biverkningar så tycker jag det är ok.

  • gnagaren

    Ja, ju äldre dom bli, ju lättare har dom att hosta upp slemmet.

    Har hon astma, eller varför fick ni bricanyl först?

  • Molle

    Tror att de skall ha samma effekt. Hade astma som barn/tonåring. Hade från början ventoline men jag fick sån hjärtklappning av den plus att det kändes som hela jag skakade så jag fick byta till Bricanyl.

    Mina barn har däremot Airomir som luftrörsvidgande och Pulmicort som komplement.

  • gnagaren

    Liam har airomir som är samma som bricanyl, och pulmicort.

    Han hade ventolin, men det hade ingen effekt på honom, så läkaren skrev ut airomir i stället.

    Han förklarade det så, att ventoline måste man ta regelbundet för att luftrören inte ska svullna, medans airomir, bricanyl hjälper direkt när man blir tungandad

  • Igelkotten Sthlm

    Gnagaren --

    Nä hon har inte astma vad vi vet, men hon hade RS när hon var 10 veckor gammal och när hon blev rejält förkyld (bakterieljud i lungorna) med hosta i höstas så fick hon penicillin och Bricanyl utskrivet.

    Den här förkylningen har hon haft en hemsk torrhosta och feber sedan i lördags och när vi kollade upp henne igår så hittade de ingenting varken i hals, öron eller lungor. Så hon fick Ventoline och så skulle vi ge Alvedon för febern.

    Men det känns lite oroande att hon alltid får sådan gräslig hosta när hon blir förkyld, nästan krupp-hosta liksom. Jag hoppas verkligen inte att det utvecklas till förkylningsastma.

Svar på tråden Bricanyl eller Ventoline?