Dra i snoppen -pilla på snippan?
Mycket intresant! Om vi kvinnor ska ha en chans att få gott självförtroende är det ju just i 5-9 års åldern det måste ske någon förändring. Jag har två killar som nu är 12 och 10 samt två tjejer som nu är 5 och 7.
12-åringen som är mitt bonusbarn låg och gned sin snopp mot soffkarmen i 5-6 års åldern och när han gjort det en stund sade vi bara åt honom att sluta och sedan var det inget mer med det. Hade det varit en tjej som gnidit sig mot soffkarmen utan att vilja sluta hade alla blivit mycket mer chockade, eller hur?
Vår 10-åring har haft ett överdrivet intresse för tjejkläder i 5-9 års åldern(2 yngre syrror) vilket alla blir chockade och oroade av, eller hur? När tjejerna leker "pojkvän" åt varandra och beter sig som riktiga förförare tycker alla att det är charmigt!
Ví bor utomlands så det är genom familjeliv jag kommit i kontakt med ordet snippan som jag tänker lära mina barn nu. De säger kissimurran om någon annan svensk hör, men annars säger de slidan. Just för att vi bor i ett fransktalande land så har jag vågat lära dem att det är slidan eftersom ingen förstår om de står på busshållplatsen och säger att det svider i slidan. När jag inför ordet snippan är jag säker på att det kommer att fnittras om snippan hela tiden i flera dagar.
Jag tror att det är naturligt att små barn lär sig känna kroppslig njutning i 5-9 års åldern utan att det kopplas till någon annan person. Barnonani måste bli sett som en bra sak, och vi måste lära barnen skillnaden på att njuta själv och att tillfredställa någon annan. Mina flickor låtsas hånglar och då säger jag att det där är för de som fyllt 15, och då slutar de. När de pillar sig på snippan i sängen innan de ska sova så säger jag ingenting eller att det är meningen att det ska vara skönt att ta sig på slidan, emn att man måste sluta efter en liten stund så att man kan somna.