Med anledning av tråden, kanske lite OT, men ändå:
Hörde att de diskuterade just detta på Stockholmsradion igår (förrgår?). Eller åtminstone själva pill-frågan, den var nog inte så flicka=fult/pojke=ok - inriktad.
De kom iaf fram till att det man kan göra är att när sonen eller dottern pillar och drar (kanske helt omedvetet) är att säga att det är ju helt ok att göra sådär, men att det är något som man gör för sig själv (i sitt rum, i duschen etc).
Dessutom var det ngn "expert" som sa att om ett barn väldigt ofta leker med sig själv så KAN det bero på att barnet är stressat över något just då. Då skulle man diskutera med barnet just då om det är något som de är oroade/stressade över, eftersom han/hon ju meckar så mycket just då.
Själva grejen med det hela var iaf att inte dramatisera det hela, eftersom det då skapar tabun och ångestkänslor (man får hår på händerna och snoppen faller av om man onanerar!) utan llugnt och sansat kanske ta reda på om det finns ngn bakomliggande orsak till att de tar så mycket på sitt organ (förutom att det är skönt då, det är ju helt ok), men kanske poängtera att de flesta människor gör detta för sig själv, eller för den delen ihop med någon man älskar.
Nåja, inte för jag kanske frågan framåt, själv håller jag med er, jag blir så förb.. när man hela tiden stöter på fenomen i samma anda (tjejer som ligger med många killar blir kallad hora, killar blir betraktade som hjältar och kvinnotjusare?, varför bara rosa gulliga prinsesskläder och köksattiraljer till tjejer och monsterprylar och pickadoller till killar?). Och så det här då. På många håll sitter fördomar och könsskillnader djupt rotade. Det enda sätt vi kan få bort dem är att uppfostra våra egna barn på rätt sätt, vi andra är redan "förstörda"..
Ha nu en skön helg, alla.