• JosefinU

Försvarets "vara eller icke vara"

Det här är "knäck-fråga" i mitt eget huvud, så jag skulle verkligen behöva lite input. För jag vet verkligen inte vad jag tycker egentligen. Man kan vända och vrida på allt i alla riktningar:

Behöver vi ha nåt försvar överhuvudtaget? Och hur ska det i så fall se ut?
    Det sparas ju friskt på försvaret nu för tiden. Är det rätt? Hur mycket kan man spara in på det utan att tappa möjligheten för att försvara? Man kan ju inte spara in i oändligheten utan att försvarets effektivitet går ner. Hur väger man kostnaderna för det mot resten av statens utgifter? Hur viktigt ÄR det med just försvaret jämfört med ex sjukvården?

Vad säger ni om sveriges försvar? Utsvävningar i olika riktningar är mer än tillåtet.

• Svar på tråden Försvarets "vara eller icke vara"
  • Full av förhoppning

Jag är ju då äckligt naiv och blåögd och lever lite i en drömvärld á la "can´t we all just get along" och lite mys på rosa moln

Jag känner ju lite lagom naivt att om alla lade ner sitt försvar så hade det ju aldrig blivit några krig..... hehehe jag vet... jag sade ju att jag var naiv... men det är en fin tanke... eller hur

Peace!

• morotsland

Klart vi inte ska gå med i Nato, det vore ju katastrof. Och tyvärr innebär den nya EU-konstitutionen ett steg i den riktningen. Men jag ser inte varför vi inte skulle kunna stå utanför Nato och samtidigt nedrusta?

Det bästa sättet att garantera att vi kan leva i fred och frihet är att satsa på ett civilt och socialt försvar, och att värna om välfärd, utbildning och demokrati. Omvandla de militära regementena till miljövärns- katastrof- och biståndsenheter istället.

• JosefinU

Jag håller med Full av förhoppning. SKIT att man inte kan tänka så. Eller kan man inte det? Om vi nu ändå har ett sånt halvtaskigt försvar, är det inte bättre att lägga pengarna på nåt annat då?

• Full av förhoppning

Pengarna ja....de tycker jag vis ka lägga på barnen, och utbildning, och de gamla som ligger på hem med maskar i bensåren och personal som inte ens har tid att sitta ner och ta en kopp kaffe och prata lite med dem....

Och härbärgen till de hemlösa och aids och cancerforskning....
    kan hitta massor av bättre sätt att göra av med pengarna som går till försvaret.....

• JosefinU

Ladyline:
    Men måste vi vara med i just Nato, om vi nu tvingas till nåt? Nu vet jag ine riktigt, hrm, men inte är alla som är med i EU med i nato? Men däremot så tvingas vi SÄKERLIGEN förr eller senare till militär allians inom EU, vad heter den, WEU eller nåt? Ja, den europeiska försvarsalliansen iaf.

Det du skrev sist låter som en bra ide!

• morotsland

"Men måste vi vara med i just Nato, om vi nu tvingas till nåt? Nu vet jag ine riktigt, hrm, men inte är alla som är med i EU med i nato?"

Nä, det måste vi inte. Men det finns rätt starka krafter som drar åt det hållet. Alla i EU är inte med i Nato, men den nya konstitutionen innebär en militär upprustning och att EU:s militära del knyts närmare Nato.

• JosefinU

Jo jag vet, det går åt det hållet ladyline = inte bra. Tänk att vara med i en försvarsallians tillsammans med USA, som resonerar "starkast är bäst"!! Huvva! Verkar tryggt och bra

Men egentligen är jag lite kluven ändå: att vara med i en allians är ju bra om man vill lägga så lite som möjligt på försvaret, så man delar ansvar och kostanader. Fast problemet nu är det finns väl ingen allians som jag föredrar just nu och egentligen vill jag ju att sverige ska bestämma själva, och förbli "neutrala". Men det funkar ju inte, allt på en gång!

• zoegas

Hej,

Försvaret vara eller icke vara.. hmm.. frågan är väl, vem ska vi försvara oss mot? Hotet från öst, som om vi ska vara helt ärliga är det vi alltid övat mot, finns idag knappast. Hotbilden är intressant nog att det idag inte finns några hot. Problemet är att på något sätt bibehålla kompetensen. De värnpliktiga som gör lumpen idag fungerar dels som "övningspersoner" till officerarna dels som rekryteringspool till primärt FNbataljonerna och sekundärt till officerskåren.

Jag anser inte att försvarsmakten borde skrotas helt, utan att respektive truppslag borde finnas representerade, om än i mkt liten skala. Problemet idag är att de poltiska uppdrag (läs FNuppdragen) kräver mer folk än vi egentligen kan utbilda och skicka.

Det som dock verkligen borde göras är att integrera försvarsmakten med övrig "civil" verksamhet. Att kustbevekningen och marinen inte blir ett och samma är helt oförståligt. Att flygvapnet i norrland inte får flyga ambulanshelikoptrar är bara trams (oekonomiskt sådant). Det finns många samordningsvinster att hämta hem. Dock är jag lite tveksam till att försvarsmakten skall kunna underställas polisen - d.v.s. bli en paramilitär styrka.. Det känns lite faciststat över det.. Så det är en svår fråga!

ha det gott

• Themis

Mina 0.02 ?:

Alla ungdomar ska mönstra.

Välj sedan i första hand de som vill och de bäst lämpade av båda könen till att ingå i ett bantat modernt försvar som (liksom ladyline skriver ovan) lägger mer vikt vid räddningstjänst och vård än traditionell försvarsverksamhet. Är det inte tillräckligt många som vill så tvångsinkalla för resten, men ta bort det nuvarande absurda systemet där en del som inte vill måste, och en del som vill inte får!!!

Behåll en viss andel elitförband som hålls igång genom att tjänstgöra vid konflikthärdar utomlands.

Utökat alternativ (tveksamt även för mig, men om det krävs för att övertyga övrig befolkning att vi fortfarande har ett försvar så):

Ge upp den absurda tanken på att försvara ett land med några hundra mil kust från marken. Satsa istället på några riktigt elaka rotar flygvapen-
    och ja, då talar jag troligen kärnvapenbestyckning eller biovapen. Den som inte kan vara en björn får bli en geting.

På ett sätt ger man då upp försvaret av Sverige, men priset för en invaderande nation kommer att bli så högt att de tänker sig för. De pengar som blir över när vi inte längre behöver underhålla tusentals bunkrar, fordon och vapenförråd runtom i landet frigörs till annat.
    --

Det här är verkligen bara ett skott från höften *haha* och ska inte förväxlas med en åsikt baserad på ämneskunskap eller lång eftertanke.

• JosefinU

Ja, zoegas, det där med mer samordning vore ju bra, så man utnyttjar de resurser som finns. Det är ju verkligen slöseri annars!

Men KAN man verkligen hålla uppe moderniteten på grejerna och en effektiv och kunnig "apparat" om man ska banta ner allt till ett minimum? (men jag håller med dig om att det "känns" som en bra lösning på nåt sätt). Och skulle försvaret ha en minsta chans att göra något, OM det rent hypotetiskt skulle behövas? Sen finns ju hemvärn och lottor och liknande iof kvar, fast det är ju mer ute på spelfältet så att säga, och de kan ju inte göra mycket mot ex högteknologisk krigföring, utan skall ju mer vara ett lokalt stöd till resten av försvaret.

Ursäkta min okunnighet: men vad finns det för anledning till att det inte skulle vara bra om militären underställdes polisen?

• JosefinU

Men Bimsan: menar du verkligen att det skulle var ett, ens lite grann, tänkbart alternativ med kärnvapen för dig??! Det skulle jag aldrig ha trott

Vad säger du annars om "kärnvapenkapprustningen" i världen? Indien, pakistan, och nordkorea ex. Svårt att kritisera den om man själv skulle ha kärnvapen. Fast det klart "vissa" andra länder som är stora och starka hrm, jag nämner inga namn, lyckas göra det ändå. Fast vi är ju så små i jämförelse med dem. Och biologiska krigsvapen är väl inte mycket bättre än kärnvapen....

Fast jag håller med om att det kanske skulle hjälpa till att kunna övertyga några andra människor att det vore ok att skrota den största delen av försvaret!

• JosefinU

Glömde säga jag jag tycker: NEJ TACK! Inga kärnvapen. Ska inte andra få ha det, ska inte vi ha det heller!

• JosefinU

Vad tror ni om en ny tråd med en undersökning:
    "ska sverige skaffa kärnvapen?" Undrar vad folk tycker om det!!

Svar på tråden Försvarets "vara eller icke vara"