Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Försvarets "vara eller icke vara"

Fast mest är det ju en lekstuga för män med machokomplex. Jag tycker: gör om allmän värnplikt till att gälla alla, tjejer och killar, men utan den strikt militära inriktningen. Det kan vara mer vård, räddnigstjänst och andra saker som det faktiskt vore bra om alla kunde. Behåll en liten militär styrka som kan hjälpa till i FN:s fredsbevarande insatser. Och slopa resten, pengarna kan användas till bättre saker. Nåt reellt hot finns inte mot Sverige idag (förutom sånt som militären håller på med som översvämningar, terrorhot etc, och det är det ju eg. märkligt att militären gör) och även om det fanns det är den traditionella sortens krig ett överspelat kapitel i västvärlden.

• morotsland

Klart vi inte ska gå med i Nato, det vore ju katastrof. Och tyvärr innebär den nya EU-konstitutionen ett steg i den riktningen. Men jag ser inte varför vi inte skulle kunna stå utanför Nato och samtidigt nedrusta?

Det bästa sättet att garantera att vi kan leva i fred och frihet är att satsa på ett civilt och socialt försvar, och att värna om välfärd, utbildning och demokrati. Omvandla de militära regementena till miljövärns- katastrof- och biståndsenheter istället.

• morotsland

"Men måste vi vara med i just Nato, om vi nu tvingas till nåt? Nu vet jag ine riktigt, hrm, men inte är alla som är med i EU med i nato?"

Nä, det måste vi inte. Men det finns rätt starka krafter som drar åt det hållet. Alla i EU är inte med i Nato, men den nya konstitutionen innebär en militär upprustning och att EU:s militära del knyts närmare Nato.

Svar på tråden Försvarets "vara eller icke vara"