• Anonym (P)

Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

• Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag
  • Anonym (H)
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 12:14:04 följande:
    Tonåring.
    13 eller 17 eller mitt emellan?
  • Anonym (P)

Inga pengar är inblandade och du som tycker att tält i april är en rimlig lösning, du inser att alla inte ens bor i egna hus va? Somliga bor faktiskt i betongförorter.
    Ingen av oss föräldrar har öht varit i den andras lägenhet och så kommer det förbli.

Barnet ligger just nu med 40 graders feber.

• Anonym (P)

Inga pengar är inblandade och du som tycker att tält i april är en rimlig lösning, du inser att alla inte ens bor i egna hus va? Somliga bor faktiskt i betongförorter.
    Ingen av oss föräldrar har öht varit i den andras lägenhet och så kommer det förbli.

• Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2025-04-11 09:22:42 följande:

Så hur blir det till helgen?
  • Jemp
    Anonym (P) skrev 2025-04-11 09:22:42 följande:

Så hur resonerar du i frågan?
  • Anonym (P)
    Anonym (?) skrev 2025-04-11 09:24:07 följande:
    Så hur blir det till helgen?
    Vet inte än. Barnet själv orkar knappt lämna sängen.
  • Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2025-04-11 09:25:29 följande:
    Vet inte än. Barnet själv orkar knappt lämna sängen.
    Hur går resonemanget mellan föräldrarna?
  • Anonym (Hk)

Om det är potentiellt livsfarligt för den andra föräldern att bli smittad tycker jag valet är enkelt. Barnet stannar hos dej.

Hade den andra föräldern bara varit lite rädd för att bli sjuk hade jag tyckt du skulle lämna som vanligt, men om det ser ut så här så tar man självklart hand om sitt barn.

• EpicF
    Anonym skrev 2025-04-11 05:22:32 följande:
    Wow, då hade jag redan flyttat hemifrån.
    Vilket daltande...
    Du gör precis som du vill. 

Men nej, det är inget daltande. Det är föräldraskap att sätta sina barn först när de är sjuka och behöver omsorg. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2025-04-11 05:25:43 följande:
    En resa för 50 000? För att en tonåring är lite vissen?
    Lycka till med att få tillbaka dessa pengar.

Och jag säger inte att resan är viktigare än ungen, men att den har en förälder till. Det går att hålla avstånd.

Kanske den infektionskänsliga kan vara med tonåringen i den andra förälderns hem, om den unge nu absolut inte kan flyttas. (Vilket känns inaktuellt i detta fall, då det eg inte är ungens sjukdom som är problemet.)

Frågar dig också, vem är "man" som du presenterar som allsmäktig? Är det du som försöker sätta regler för gemene man?
    Jag brukar alltid ha försäkring på mina resor, så vid avbokning pga sjukdom så får jag pengarna tillbaka. Du borde pröva det.
    Var skrev jag att "sjuk tonåring" innebär att tonåringen är samma "lite vissen"? 

Jag pratar om sjuk och sjukdom, inte lite små krasslig. 

Och du förstår inte att när man pratar om "man" så pratar man generellt om man folk bör göra/agera i vissa situationer. Googla ordet "generellt" om du inte förstår det.
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag