• Anonym (mumsa)

matshopping

Du får 350 spänn att handla för, du har inga basvaror hemma förutom 1 kg ris.

Du äter 1 måltid om dagen.. 350 spänn för en hel månad.

Vad handlar du?

• Svar på tråden matshopping
  • Anonym (Anna)

Vilken tur att jag inte är i den sitsen.

Det är mkt lättare att se till att inte hamna där. 

• blomman 2

Inte för att jag varit i den sitsen men tänker:
    Bönor 
    Linser både gröna och röda
    Lök och vitlök 
    morot 
    buljong 
    kryddor 

• Anonym (mumsa)
    blomman 2 skrev 2025-03-25 17:15:42 följande:

Inte för att jag varit i den sitsen men tänker:
    Bönor 
    Linser både gröna och röda
    Lök och vitlök 
    morot 
    buljong 
    kryddor 

Ja, alla är vi olika.. jag t ex skulle nog avböja linser. men de är min smak.
  • Anonym (Kräsen)
    Anonym (mumsa) skrev 2025-03-25 17:19:53 följande:
    Ja, alla är vi olika.. jag t ex skulle nog avböja linser. men de är min smak.
    Kanske det inte är lämpligt att vara kräsen om man ska klara en hel månad på 350 kr. Vad kan du hitta som är lika billigt och är näringsrikt? Hellre bönor och linser än roadkill.
  • Anonym (mumsa)
    Anonym (Kräsen) skrev 2025-03-25 17:33:32 följande:
    Kanske det inte är lämpligt att vara kräsen om man ska klara en hel månad på 350 kr. Vad kan du hitta som är lika billigt och är näringsrikt? Hellre bönor och linser än roadkill.
    beror väl helt och hållet på vars man bor, finns de en älv i närheten som inte kräver fiskekort? är personen då arbetslös så är de ju bara spendera övriga tider man inte söker jobb på och försöka mass dra upp fisk.
    Visst, fisk en hel månad kanske inte är de optimala och rätt enformigt.
  • Hellishen

Lök , vitlök, frysta grönsaker, ägg, morot, typ kryddiga korvar/köttfärs för lite kött, men bara ta lite av det.
    Stekt ris, soppa, omelett hela månaden.

Gröt till frukost.

• student2013

Kollat Svinnsmart efter något billigt protein att äta till riset.
    Frysta grönsaker.
    Stekt ris kan bli väldigt gott med kryddor och något ägg i. Dock känns det som en lyxvara att spendera 60kr på 24 ägg ( utgår från mitt willys 
    Brukar köpa 2,5kg fryst paprika mix ich ha i med lök och soja.
    Kan även steka Nudlar istället för ris. 
    Brukar koka det i buljong för smak. Willys där jag handlar säljer tillfälligt parti med 20 tärningar för 20kr.

• Anonym (Claes-Gristian är en bedragare)

Begreppet matshopping innebär väl egentligen att man hela tiden byter pojkvän men att de alla heter Mats? Alltså att man Mats-hoppar? Verkar råda viss förvirring kring begreppet.

• Mrs Moneybags

Det går inte att leva på 350 kr på en hel månad, så jag skulle gråta ut hos mamma eller något syskon och låna en slant. 

En genomsnittlig familj på 4 personer i Sverige gör av med ca 11-12000 kr/månad på mat. En vuxen person ca 3700 kr/månad. 

• Anonym (mumsa)
    Anonym (mumsa) skrev 2025-03-25 17:46:22 följande:
    beror väl helt och hållet på vars man bor, finns de en älv i närheten som inte kräver fiskekort? är personen då arbetslös så är de ju bara spendera övriga tider man inte söker jobb på och försöka mass dra upp fisk.
    Visst, fisk en hel månad kanske inte är de optimala och rätt enformigt.
    Har den personen flyt och bor nära en älv eller åtminstone cykelavstånd, fiska.. Abborre, Gädda.. köp potatis från en odlare, många odlare säljer potatis vid sidan av och priset varierar, där jag bor iaf kostar 3 kg vanlig rundpotatis 45:- köp några säckar och käka potatis ock fisk....
  • Anonym (J)

Varför så lite pengar? Är det du som har så? Prata med soc isåfall. 

• Anonym (Tips)

Har ar nagon som lagar mat for 15kr/dag. Det blir visserligen 450 kr/man, men kanske anda ett tips pa hur du kan gora och vad du kan kopa. 

• Anonym (mumsa)
    Anonym (J) skrev 2025-03-26 14:43:19 följande:

Varför så lite pengar? Är det du som har så? Prata med soc isåfall. 

Nä, jag har inte så.. ligger i flunsan och ockuperar hjärnan med lite "snillen spekulerar"..
  • Anonym (få se)

Ok, så jag har ett kg ris? Det är ris för 16 dagar för mig, lite drygt. Och bara 1 portion per dag, 350 kr totalt?

Då köper jag:
    1 kg pasta = resterande 14 dagarnas bas = Coop X-tra spaghetti kostar 16 kr
    1 ask buljongtärningar = 18 kr för 12 st
    1 liten flaska soja = 15 kr
    1 påse svartpeppar = 27 kronor
    2 kg gul lök = 26 kr
    1 vitlök = 5 kronor
    1 l vispgrädde = 50 kr (att omvandla till smör + vassle)
    24 ägg = 72 kr
    1 saslicciafärs = 45 kr (8 dagar)
    1 Coop falukorvsring = 37 kr (16 dagar)
    1 stor chokladkaka = 38 kr (26 dagar)

Och ha 1 kr (lite drygt för jag har rundat upp allt)

Filosofi: Grönsakerna får vänta, nu är det maxat energiintag och att stå ut som gäller.

• mari123
    Anonym (Claes-Gristian är en bedragare) skrev 2025-03-25 23:01:38 följande:

Begreppet matshopping innebär väl egentligen att man hela tiden byter pojkvän men att de alla heter Mats? Alltså att man Mats-hoppar? Verkar råda viss förvirring kring begreppet.

Och bara ngt för de lite äldre! Finns knappt ngn under 50 som heter Mats?
Svar på tråden matshopping