• Anonym (Acceptans)

Är jag känslolös för att jag accepterade min mans otrohet?

Har börjat fundera på om jag jär en känslokall männis,ka. Har aldrig varit så där vansinnigt förälskad i någon. 

När jag mötte min man så var det mera att jag trivdes bra med honom och att jag uppskattade att han inte var så klängig och sexfixerad. Vi gifte oss tidigt 23 år var vi båda. Efter ett par år kom första barnet och därefter två till. 
    Jag jobbade inom vården, min man var lärare. Vi hade det tryggt och bra och efter nästan 20år tillsammans hade sexlivet långsamt dött ut. då kommer min man hem och berättar att han är förälskad i en annan kvinna.  
    Jag kände förvåning och blev nog lite chockerad eftersom jag aldrig trott att det låg för honom att vara passionerad. Vi bestämde att han skulle tänka igenom hur han ville göra. Och livet gick vidare som om inget hade hänt. Efter några månader säger mun man att han tänkt igenom allt och att han beslutat sig för att bryta med kvinnan. 

Återigen gick livet vidare.  Är det något fel på mig som inte blivit bitter på min man. Skulle jag ha skilt mig? Vad skulle i så fall ha blivit bättre? Vi har det bra idag 10 år senare.

• Svar på tråden Är jag känslolös för att jag accepterade min mans otrohet?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Acceptans)

Intressant att så många verkar vara så upptagna av ett mellanslag att de helt glömmer frågan jag ställer. 

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men kanske är det så att de inte är intresserade av annat än just stavning, meningsbyggnad och mellanslag.

Jag trodde i min enfald att jag skulle få reaktioner på min fråga.

Jag kommer framgent inte att besvara några frågor angående detta mellanslag.

Både jag och min man har yrken där vi umgås med andra människor och vi är båda duktiga människokännare. Men som några av er säkert vet så känner man ibland inte sig själva så bra som man tror. 

Så när jag började fundera på detta med otroheten så blev jag lite förundrad över varför jag reagerade som jag gjorde. Nu tror jag inte att min reaktion är så ovanlig men jag vet ju inte.

Kanske är jag känslokall och beräknande som antog att min man ändå skulle välja sin familj. Men ärligt talat det har han ju inte behövt göra. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (Acceptans) skrev 2025-03-23 22:35:12 följande:

Intressant att så många verkar vara så upptagna av ett mellanslag att de helt glömmer frågan jag ställer. 

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men kanske är det så att de inte är intresserade av annat än just stavning, meningsbyggnad och mellanslag.

Både jag och min man har yrken där vi umgås med andra människor och vi är båda duktiga människokännare. Men som några av er säkert vet så känner man ibland inte sig själva så bra som man tror. 

Så när jag började fundera på detta med otroheten så blev jag lite förundrad över varför jag reagerade som jag gjorde. Nu tror jag inte att min reaktion är så ovanlig men jag vet ju inte.

Kanske är jag känslokall och beräknande som antog att min man ändå skulle välja sin familj. Men ärligt talat det har han ju inte behövt göra. 

Han insåg väl helt enkelt att förälskelsen enbart var en tillfällig förälskelse och inget att bygga vidare på. 

Vi är mångs som varit där, speciellt när man är i långvariga relationer. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mike)
    Anonym (Acceptans) skrev 2025-03-23 22:35:12 följande:

Du som jobbat som sjuksköterska borde ha sett att folk reagerar olika under chock. Att folk reagerar olika på dödsfall och begravningar. Man är ingen kallhamrad cyniker för att man reagerar på ett visst sätt?

Vad jag tror om detta, är att du bär på svaret själv?
    Du har inte varit passionerat förälskad. Din man är din vän och innerst inne har du kanske haft på känn att han kan göra snedsteg. Ni hade slutat ha sex, och han saknade väl passion och känslor för att känna sig bekräftad.

Jag tenderar inte heller bry mig så mycket om en kvinna, som jag inte har särskilt starka känslor för.

• AndreaBD

Det ska ingen annan överhuvudtaget döma över! Det är helt upp till dig. Och andra vet inte hur eran situation var exakt.

När jag läste rubriken trodde jag att det handlade om en man som var otrogen hela tiden. DÅ hade jag tyckt det var dumt att stanna kvar. Fast även då är det inte upp till mig att döma. Men här är det inte alls så självklart. Kan ju hända att den krisen har utvecklat relationen, dvs. båda har sett att de vill vara tillsammans och inte med andra, så var det kanske värt det. 

Svar på tråden Är jag känslolös för att jag accepterade min mans otrohet?