• Anonym (Sårad)

Sårad

Min pojkvän säger att han inte vill försöka få barn med mig när jag blir 35-36 att risken för downs syndrom finns. Jag vet kvinnor som fött barn med downs syndrom i 20 års åldern så det vet man inte om det kommer hända, det är individuellt. Så jag ska inte ha barn bara för att han anser att risken finns?

• Svar på tråden Sårad
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Gunsan) skrev 2025-03-23 09:50:40 följande:

Ni kommer varken gifta er eller skaffa barn.

De planerar gifta sig skrev hon. Är du inte läskunnig eller gillar du bara skriva ogrundat trams?
  • Ninadentredje

Din kille behöver utbilda sig. Även om vissa risker ökar är de verkligen inte tillräckligt stora för att någon läkare eller kunnig inom området skulle avråda från att skaffa barn. Vissa läser att risken för Downs, autism osv ökar gånger XYZ utan att tänka på att risken från början är ganska liten. En pytteliten risk gånger 100 är fortfarande en pytteliten risk.

Hans rädslor är irrationella och ni kan jobba på dem ihop, t.ex terapi kan hjälpa men även prata med t.ex genetisk rådgivning. Han älskar dig tillräckligt för att vilja gifta sig med dig så lyssna inte på de som säger att han inte vill ha barn med just dig, folk här älskar att se onyanserat på saker och sätta hjärnspöken i huvet på folk.

Lycka till!

• Anonym (37)

Åh så tråkigt 😟
    Det finns siffror att hitta där det står hur stor risk det är i olika åldrar. Jag personligen tycker inte risken är så hög i den åldern. Du kanske kan visa honom ifall han fått för sig att den är mycket högre. 

Sen kan du även berätta för honom att man kan boka in ett privat nipt-test redan i vecka 10+0 för att se kromosomfel.  Det är 99% tillförlitligt och jag som är 38 snart, och planerar ett till barn, kommer att betala för att göra det. Känns tryggt och bra.

• Anonym (Sårad)
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-23 17:25:58 följande:
    De planerar gifta sig skrev hon. Är du inte läskunnig eller gillar du bara skriva ogrundat trams?
    Tack. Många här skriver så.
  • Anonym (Sårad)
    Ninadentredje skrev 2025-03-23 17:30:40 följande:

Din kille behöver utbilda sig. Även om vissa risker ökar är de verkligen inte tillräckligt stora för att någon läkare eller kunnig inom området skulle avråda från att skaffa barn. Vissa läser att risken för Downs, autism osv ökar gånger XYZ utan att tänka på att risken från början är ganska liten. En pytteliten risk gånger 100 är fortfarande en pytteliten risk.

Hans rädslor är irrationella och ni kan jobba på dem ihop, t.ex terapi kan hjälpa men även prata med t.ex genetisk rådgivning. Han älskar dig tillräckligt för att vilja gifta sig med dig så lyssna inte på de som säger att han inte vill ha barn med just dig, folk här älskar att se onyanserat på saker och sätta hjärnspöken i huvet på folk.

Lycka till!

Tack för svaret. Ja jag har märkt att folk här verkar vilja sätta hjärnspöken i en och kontra.
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Ålder) skrev 2025-03-23 16:57:10 följande:

Hur gammal är du, TS?

30
  • Ezmeraldah
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-23 17:25:58 följande:
    Att planera för giftermål behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det verkligen blir av? 
  • Anonym (Sårad)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-23 18:32:58 följande:
    Att planera för giftermål behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det verkligen blir av? 
    Men vem är ni att säga att något inte kommer bli av? Varför skriver man ens så? Inte normalt.
  • Ninadentredje
    Ezmeraldah skrev 2025-03-23 18:32:58 följande:
    Nej Ezmeraldah, det har du helt rätt i. Dock är fortfarande den tvärsäkra kommentaren om att de "varken kommer gifta sig eller skaffa barn" helt ogrundad och raktigenom dum.
  • Ninadentredje
    Anonym (Sårad) skrev 2025-03-23 17:53:32 följande:
    30
    Då har du ju många år på dig innan du är 35-36, varför kom det ens på tal? I Min krets skaffar de flesta sitt första barn mellan 35-40 och det har gått bra för alla. Känner EN som fått ett barn med nåt syndorm (inte Downs) och hon fick sitt barn  när hon var 21...
Svar på tråden Sårad