Måste man amma
Hur många av er valde att inte amma efter förlossning och hur gick det? Jag gillar inte att amma. Jag är gravid men vill helst inte amma när jag får mitt barn. Jag tycker att det är såå jobbigt.
Hur många av er valde att inte amma efter förlossning och hur gick det? Jag gillar inte att amma. Jag är gravid men vill helst inte amma när jag får mitt barn. Jag tycker att det är såå jobbigt.
Intressant att veta motivet till att man flaskmatar? Är det att tuttarna inte ska bli sunkiga? Jämställdhet? Friheten att man inte är knuten till barnet lika mycket utan att det går lika bra med pappan? Eller att inte orka som TS?
Intressant att veta motivet till att man flaskmatar? Är det att tuttarna inte ska bli sunkiga? Jämställdhet? Friheten att man inte är knuten till barnet lika mycket utan att det går lika bra med pappan? Eller att inte orka som TS?
Nej man måste inte amma, det går lika bra med flaska och ersättning. Helt ditt val, oavsett orsak. Låt dig inte skammas till att göra något du inte vill.
Nu helammar jag men kan absolut förstå varför man väljer att ge ersättning istället. Ja, amning ger vissa fördelar men det blir ju ännu sämre för barnet om mamman mår dåligt över att känna sig tvingad till amning. Dessutom känns det inte så snällt mot de som inte kan amma (men önskar att de kunde) att bara framhäva allt barnet går miste om för att det får ersättning.
Alla älskar inte att sitta i timtal med en unge vid bröstet, inte kunna vara hemifrån utan att pumpa/läcka/få mjölkstockning. Kanske är det pappan som får ta all/första föräldraledigheten av någon anledning och då passar det kanske dåligt att amma. Anledningarna kan vara många och jag tycker inte att man är en sämre människa för det.
TS, jag vet flera som valt eller tvingats till att ge ersättning och det är idag inget fel på de barnen!
Amma gör man väl som man vill. Jag rekommenderar dock amning, enkelt, du slipper blanda ersättning alla dygnets timmar. Amma kan man göra sovandes. Mina barn har inte velat amma mer efter 4-6 månader utan börjat med mat/välling då.
Var inte orolig över brösten. Jag har silikon sen flera år tillbaka, gått utmärkt amma med. Så är det därför du inte vill amma över om du är orolig över brösten så kan du släppa den tanken.
Amning gör att bäbisen kan ta upp mer protein och näringsämnen än ersättning. Det skyddar även mot infektioner vilket inte ersättning gör.
För mamman så har amning även en skyddande kognitiv effekt även efter menopaus, så det gynnar även mamman.
Grattis, det glömde jag också att säga!
Ja.
Amning ger också bra träning för gommen så att tänderna och käken utvecklas bättre. Ammade barn får mindre risk för att behöva tandställning.
Amning skyddar också mamman mot bröstcancer.
Man måste inte amma , men det ger många fördelar för både mor och barn.
Nej man måste inte amma, det går lika bra med flaska och ersättning. Helt ditt val, oavsett orsak. Låt dig inte skammas till att göra något du inte vill.
ja man måste