• Anonym (Nyckeln)

Ha råd att åka utomlands med barn innebär att bryta mot skolplikten?

Vi skulle gärna vilja någongång få komma iväg på en billig charterresa med våra två barn, men skulle aldrig ha råd på loven, enda gångerna de går att få bra priser är ju innan eller efter sommarlovet. Men skolan är ju väldigt tydliga med att de ej beviljar ledighet för nöjesresor.

Vi har inte råd att lägga 40 000 på en veckas charter,  undrar dels vad som " händer" om man åker ändå. Det känns ju inte helt bra i magen, eller går det då billiga charter även under sommaren? Bolag? Resmål? Vi bor en bra bit upp i Sverige så resor från tex Stockholm skulle innebära ännu mer resekostnader 

• Svar på tråden Ha råd att åka utomlands med barn innebär att bryta mot skolplikten?
  • Anonym (Globe)

Byt resmål till något billigare.

Res reguljärt.

Sök ledigt en vecka när skolan ändå har studiedagar eller liknande.

Ja en veckas charter för två vuxna och två barn vid Medelhavet på sommarlovet går på 40000+ och uppåt och sedan kan det dessutom lätt gå 10000 till i extrakostnader.

Resande är och har alltid varit en statusmarkör. Det är bara ett faktum att leva med.

• Studentpappa
    Anonym (J) skrev 2025-03-21 10:55:58 följande:

Jag förstår inte varför man tar barnen på resor när skolan pågår. 
    Det är såklart skönt att resa bort.
    Men skolan och undervisning är jätteviktig. Varför tar ni inte det seriöst? 

Man överskattar nog en veckas inlärning å det grövsta om man tror att en missad vecka gör någon skillnad. 

Får barnen ledigt får de skolarbete med sig att göra under semestern dessutom.
    Ride it like you stole it
  • Tremere

Det finns även andra sätt att resa.
    Jag tycker personligen att charter inte är värt pengarna.
    Och jag förstår er känsla av att inte kunna resa pga av att det är för dyrt, speciellt när man hör andra runt sig som reser hit och dit.
    Vi gjorde så när barnen var små att vi sparade och åkte vart annat år.
    På det sättet så hade vi råd att göra det vi ville.
    Vi köpte en gammal husvagn och sedan bilade vi i Europa.
    Första åren i Sverige, sedan Danmark och allt eftersom längre och längre bort.
    Nu reser vi med husvagnen till Kroatien och Italien.
    Om man åker precis när skolorna slutar så blir det inte så dyrt (förutom inköp av husvagn då)
    Men man kan ju också bila och bo på typ vandrarhem eller i tält.
    Vi har träffat många familjer som rest med hela familjen i Europa och bott i tält.
    Det är verkligen inte krångligt och det finns flera riktigt bra FB grupper för de som campar i Europa.
    Dessutom så får man se så mycket mer än om man åker på charter.

Om du tycker det känns spännande så svarar jag gärna på frågor via PM eller direkt här.

PS Idag stod det om en familj som trotsade skolan och reste ändå, de fick 9000 kr i vite DS

• Anonym (Ledigt)
    Tremere skrev 2025-03-21 15:02:46 följande:

Det finns även andra sätt att resa.
    Jag tycker personligen att charter inte är värt pengarna.
    Och jag förstår er känsla av att inte kunna resa pga av att det är för dyrt, speciellt när man hör andra runt sig som reser hit och dit.
    Vi gjorde så när barnen var små att vi sparade och åkte vart annat år.
    På det sättet så hade vi råd att göra det vi ville.
    Vi köpte en gammal husvagn och sedan bilade vi i Europa.
    Första åren i Sverige, sedan Danmark och allt eftersom längre och längre bort.
    Nu reser vi med husvagnen till Kroatien och Italien.
    Om man åker precis när skolorna slutar så blir det inte så dyrt (förutom inköp av husvagn då)
    Men man kan ju också bila och bo på typ vandrarhem eller i tält.
    Vi har träffat många familjer som rest med hela familjen i Europa och bott i tält.
    Det är verkligen inte krångligt och det finns flera riktigt bra FB grupper för de som campar i Europa.
    Dessutom så får man se så mycket mer än om man åker på charter.

Om du tycker det känns spännande så svarar jag gärna på frågor via PM eller direkt här.

PS Idag stod det om en familj som trotsade skolan och reste ändå, de fick 9000 kr i vite DS

Trotsar men emot ledighet från skolan så förtjänar man vite. Man bäddar själv där. Dock har alla rätt att söka ledighet och får man ledigt så har man fritt att resa. 
  • Anonym (123)

En charter på sommarlovet behöver verkligen inte kosta 40000. Åk direkt efter skolavslutningen tex så borde du vara billigare. 

Eller sista minuten en sommar med fint väder i Sverige.  

• Anonym (RT)

Tittade lite random på flyg från Arlanda till Valencia 10-18 juni, drygt 12000kr, plus lägenhet vid kusten, från 10000kr. Hälften mot charter. 

• Anonym (A)

Visst kan man välja bort charter och komma billigt undan, men det beror på vad man är ute efter.
    Vi har valt all inclusive och hotell med flera roliga pooler. Våra barn har legat i poolen hela vecka och vi äter från fantastiska bufféer. 
    Lättare med ett charterpaket och tveksamt hur mycket billigare det blir om man bokar själv.
    Är man mest där för utflykter och trivs i en lägenhet utan pool eller lagad mat så blir det såklart billigare.

• Anonym (Globe)
    Anonym (123) skrev 2025-03-22 16:51:37 följande:

En charter på sommarlovet behöver verkligen inte kosta 40000. Åk direkt efter skolavslutningen tex så borde du vara billigare. 

Eller sista minuten en sommar med fint väder i Sverige.  

TS bor "en bra bit upp i Sverige" så det är ungefär Östersund, Umeå eller Luleå flygplatser som gäller.

Om du söker och kan hitta en charterresa till Medelhavet för två vuxna och två barn på sommarlovet från Östersund, Umeå eller Luleå för under 40000 så lägg in en länk till denna resa TS skulle nog bli jätteglad i sådana fall.
  • Anonym (Nyckeln)

Ja precis, att vi bor så långt upp i landet gör ju utbudet sämre,Våra närmsta flygplatser är Luleå, skellefteå Umeå. Till flygplatsen ska man också resa och betala parkering förstås antar jag!

svårt hitta sista minuten härifrån! Kan man åka med kort varsel är det ganska lätt hitta från Stockholm tex har vi sett. Men att först ta sig dit ner med kort varsel blir ju jättedyrt och svårt tajma in.

Och ja vi tar skolplikten på allvar, därför jag säger att det känns inte rätt i magen att göra det. Samtidigt så spelar det ju faktiskt ingen roll om man är borta  4 eller fem dagar från skolan i tex maj om man inte haft i princip någon frånvaro under året, men, Verkar hårt på vår skola då rektorn varit tydlig med att här beviljas inga resor mer än två dagar /läsår.

• Anonym
    Anonym (Nyckeln) skrev 2025-03-23 00:25:58 följande:

Ja precis, att vi bor så långt upp i landet gör ju utbudet sämre,Våra närmsta flygplatser är Luleå, skellefteå Umeå. Till flygplatsen ska man också resa och betala parkering förstås antar jag!

svårt hitta sista minuten härifrån! Kan man åka med kort varsel är det ganska lätt hitta från Stockholm tex har vi sett. Men att först ta sig dit ner med kort varsel blir ju jättedyrt och svårt tajma in.

Och ja vi tar skolplikten på allvar, därför jag säger att det känns inte rätt i magen att göra det. Samtidigt så spelar det ju faktiskt ingen roll om man är borta  4 eller fem dagar från skolan i tex maj om man inte haft i princip någon frånvaro under året, men, Verkar hårt på vår skola då rektorn varit tydlig med att här beviljas inga resor mer än två dagar /läsår.

Parentes, bara för att du nu nämner parkering och säger att ni är ovana resenärer:

Det är inte helt ovanligt att inbrottsligor kontrollerar vilka bilar som står på flygplatsernas långtidsparkeringar och då drar slutsatsen att huset som bilens ägare står skriven på är tomt. Vet inte hur det är hos er men i andra änden av landet (där jag bor) är det tyvärr ett tillvägagångssätt. Jag undviker själv långtidsparkeringar.

Som sagt, en parentes för att du skrev att ni var lite ovana.
Svar på tråden Ha råd att åka utomlands med barn innebär att bryta mot skolplikten?