• Anonym (Nyckeln)

Ha råd att åka utomlands med barn innebär att bryta mot skolplikten?

Vi skulle gärna vilja någongång få komma iväg på en billig charterresa med våra två barn, men skulle aldrig ha råd på loven, enda gångerna de går att få bra priser är ju innan eller efter sommarlovet. Men skolan är ju väldigt tydliga med att de ej beviljar ledighet för nöjesresor.

Vi har inte råd att lägga 40 000 på en veckas charter,  undrar dels vad som " händer" om man åker ändå. Det känns ju inte helt bra i magen, eller går det då billiga charter även under sommaren? Bolag? Resmål? Vi bor en bra bit upp i Sverige så resor från tex Stockholm skulle innebära ännu mer resekostnader 

• Svar på tråden Ha råd att åka utomlands med barn innebär att bryta mot skolplikten?
  • Teresse7

Du har rätt att ansöka om ledighet för dina barn. Under nationella prov kommer skolan neka ledighet. Annars brukar det inte vara några större problem om man ska utomlands. Jag har sökt ledigt för mina barn och fått beviljat trots restriktionerna som skärpts om ledighet. 

• Anonym (E)

Det är ju billigare just för att färre har möjlighet att åka då, det är ju det som är logiken. Så om alla gör som ni funderar över och struntar i skolplikten kommer priserna i förlängningen bli mer lika. Men helt ärligt och den tråkiga sanningen - har ni inte råd att åka under sommaren är det smartaste nog att göra att spara pengarna till annat än att spendera dem på en resa?

• Anonym (J)

Jag förstår inte varför man tar barnen på resor när skolan pågår. 
    Det är såklart skönt att resa bort.
    Men skolan och undervisning är jätteviktig. Varför tar ni inte det seriöst? 

• Anonym (MM)
    Anonym (Nyckeln) skrev 2025-03-21 07:35:24 följande:
    Anledningen till att jag säger charter är av den enkla anledningen att vi är rätt ovana att resa så det är nog enklast att ha ett färdigt paket om det ska bli någon semester av det hela.

Förstår att det upplägg säkert är jättebra men vi är som sagt för ovana, skulle inte veta var vi skulle börja för att fixa sådan resa.
    Och med kombinationen barn och ovan tror jag charter bli bäst för oss
    Det är inte svårare att resa utan charter. Man bara åker till flygplatsen och flyger till orten man ska till. Där vinkar man på en taxi och åker till sitt hotell. Svårare än så är det inte. 

I alla storstäder i Europa finns hop-on-hop-off-bussar som man kan åka på sightseeing med. Fråga personalen i receptionen på hotellet. Det är bokstavligen lika enkelt att röra sig i vilket europeiskt land som helst som det är i Sverige. Ingen skillnad. I så fall kan ni inte åka till en främmande stad i Sverige heller då, eftersom ni inte vet vart ni ska ta vägen? 

Boka nu - boka tidigt - så blir det billigare! Det är mitt bästa råd. 

Ni kommer ha jättekul och det blir bara roliga minnen av att man strular till det ibland och hamnar på fel plats. Se till att ha nära till hav och pool så har barnen roligt. 

Man har ju 2-3 månader på sig att resa under sommaren så det ska väl finnas gott om alternativ. Trevlig resa!!
  • Anonym (Alexandra)
    Anledningen till att jag säger charter är av den enkla anledningen att vi är rätt ovana att resa så det är nog enklast att ha ett färdigt paket om det ska bli någon semester av det hela.

Förstår att det upplägg säkert är jättebra men vi är som sagt för ovana, skulle inte veta var vi skulle börja för att fixa sådan resa.
    Det kommer ju inte heller bli enklare för er att resa om ni inte testar nåt annat än charter. Vilket är ju synd, för det är verkligen inte krångligt alls att resa. Boka bara flygbiljetter och hotell eller airbnb. Hyr bil om det behövs. All information om olika städer finns online, så allt du kan tänkas behöva veta är ju bara en googling bort.

Det är inte pinsamt att behöva googla hur man bokar hotell eller hur kollektivtrafiken fungerar i olika ställen. Bokar ni airbnb kan ni kolla i förväg var mataffärerna finns, eller fråga personen ni hyr från om hen har bra tips. 

Inom Europa pratar de flesta även någon nivå av engelska, så att man åtminstone kan göra sig förstådd, och går det inte kan man alltid använda google translate. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (MM) skrev 2025-03-21 11:06:19 följande:
    Det är inte svårare att resa utan charter. Man bara åker till flygplatsen och flyger till orten man ska till. Där vinkar man på en taxi och åker till sitt hotell. Svårare än så är det inte. 

I alla storstäder i Europa finns hop-on-hop-off-bussar som man kan åka på sightseeing med. Fråga personalen i receptionen på hotellet. Det är bokstavligen lika enkelt att röra sig i vilket europeiskt land som helst som det är i Sverige. Ingen skillnad. I så fall kan ni inte åka till en främmande stad i Sverige heller då, eftersom ni inte vet vart ni ska ta vägen? 

Boka nu - boka tidigt - så blir det billigare! Det är mitt bästa råd. 

Ni kommer ha jättekul och det blir bara roliga minnen av att man strular till det ibland och hamnar på fel plats. Se till att ha nära till hav och pool så har barnen roligt. 

Man har ju 2-3 månader på sig att resa under sommaren så det ska väl finnas gott om alternativ. Trevlig resa!!
    Precis! Det är ju absolut inte svårt och om nåt strular ibland är det inte heller hela världen. Det mesta löser sig, speciellt nu med all teknologi som finns. 
  • Anonym (R)

Det allra bästa för er är nog att resa inom Sverige och "öva".
  • Anonym (vite)
    Anonym (R) skrev 2025-03-21 12:21:24 följande:
    Det allra bästa för er är nog att resa inom Sverige och "öva".
    Eller vänta några år så att ni kan spara ihop till den dyrare charterresan som går att genomföra på ett skollov. 
  • Anonym (Crumudgin)

Vi kanske skulle öka vitet på missad skolgång, specifikt för de som avslöjas med nöjesresor. Priset av resan för varje barn exempelvis.

Under loven, TS, kan ni ju titta efter sista minuten resor. Det kan var billigt även för charter annars får väl resan helt enkelt vänta tills ni sparat ihop till den. 

Livet är inte rättvist. 

• Anonym (Ledigt)

Sök ledigt från skolan. Är upp till dem att bevilja ledighet. Man ska ta skolgången på allvar men att söka ledigt och få det beviljat är vaken omöjligt eller olagligt. 

Svar på tråden Ha råd att åka utomlands med barn innebär att bryta mot skolplikten?