• Anonym

Hyra ut svart?

Anonym (Sara) skrev 2025-03-15 23:18:00 följande:

Nu har jag läst lite mer om det. Det är tydligen bara ett brott att hyra ut svart om man samtidigt tar ut oskälig hyra. 
    Tar man inte ut oskälig hyra är det inget brott men man riskerar såklart att bli av med lägenheten. Det jag är mest rädd för är som sagt att få problem att hyra i framtiden. 

https://enklajuridik.se/bostadsjuridik/olovlig-andrahandsuthyrning/ 

Sluta skriva "svart" om du inte menar det.
    Självklart är alla "svarta" affärer olagliga. Det är ju det som är det "svarta" med dem. Dvs att det är en helt oregistrerad affär som man inte betalar skatt för.
    Vad tänker du att "jobba svart" innebär? Att man utför jobb åt en arbetsgivare som inte vet om och har godkänt det?
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-15 23:58:55 följande:

Jag menar att hyra ut utan att värden har godkänt. Kallas inte det för att hyra ut svart? Jag har inte tänkt att tjäna pengar på det och skulle inte ta ut någon dubbelhyra. Det är bara det att jag behöver ha kvar lägenheten och inte kan betala dubbelhyror. 

Överallt där jag har läst står det att det bara är olagligt om man samtidigt tar ut oskälig hyra. 

Nej, svart är "oskattat".Svartjobb, svart försäljning etc. Att "hyra ut svart" är att man får obeskattade pengar direkt i fickan.
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-16 00:06:00 följande:
    Ja så kanske det är. Men om hyresgästen bara betalar min hyra får jag inte jag några pengar. Då räknas det inte som att hyra ut svart eller? 
    Inte på det sättet, nä. Då finns ju ingen inkomst att beskatta.
    Därför inte sagt att det är tillåtet eller bör göras.
Svar på tråden Hyra ut svart?