• Anonym (Sara)

Hyra ut svart?

Vill verkligen helst inte göra det utan vill hyra ut med värdens tillåtelse men vet inte om det blir godkänt utan giltigt skäl.

Om man hyr ut svart, är det värsta som kan hända att man blir av med lägenheten? För vad jag har förstått är det inte olagligt om man inte tar ut ockerhyra och det hade jag inte tänkt göra. Påverkar det möjligheten att hyra något annat i framtiden? Tänkte om de kollar referenser. 

Vet att det inte är bra och vill undvika det om det går men har hamnat i en situation när jag antagligen måste hyra ut (vill inte gå in på alla detaljer här) och vet inte om det blir godkänt. 

• Svar på tråden Hyra ut svart?
  • Fjäril kär

Beroende på vad hyresvärden anser om svarthyra så kan du dras inför rätta . Hyresvärdens rykte står på spel också här.  Du begår ju ett brott. 

• Anonym (Sara)
    Fjäril kär skrev 2025-03-15 20:31:39 följande:

Beroende på vad hyresvärden anser om svarthyra så kan du dras inför rätta . Hyresvärdens rykte står på spel också här.  Du begår ju ett brott. 

Tror inte det är ett brott att hyra ut svart, bara att ta ockerhyra och det skulle jag inte göra isåfall. Är inte ute efter att tjäna pengar på det. 

Men ska försöka kolla upp det igen. Jag vet såklart att jag riskerar att bli av med kontraktet.. Det jag är mest rädd för annars isåfall är att få svårt att hyra i framtiden.

Det jag menar med att hyra ut svart är alltså att hyra ut utan att vården har godkänt det. Kommer isåfall ta samma hyra som jag hade tagit om jag hyr ut med värdens tillåtelse. Alltså hyran som jag betalar + max 15% eftersom lägenheten är möblerad. 

• Anonym (Q)

Vad menar du med att det inte skulle vara olagligt att hyra ut svart? Det finns böter-och fängelsestraff som straff för detta brott. Att hyra ut svart innebär bland annat att du inte redovisar pengarna du får för Skatteverket. Då blir det ett skattebrott. 
    Om du menar att du ska hyra ut utan hyresvärdens tillåtelse, men redovisa pengarna så kan det bli problem för dig att hyra en lägenhet om du blir påkommen. Sen gäller ingen försäkring om något skulle ske i lägenheten när du hyr ut olovandes. 

• Anonym (Sara)

Men det står ju att det är ett brott att ta ut överhyra. Det var ju det som hade polisanmälts. 

Ja det där med Skatteverket vet jag inte , isåfall är det om hyresgästen betalar direkt till hyresvärden via fakturan istället för att betala mig. 

Jag ska försöka få det godkänt att hyra ut men vet inte om det skälet jag har räknas som giltigt skäl. Och har absolut inga planer på att ta ut överhyra. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-15 22:44:41 följande:

Vad menar du med att det inte skulle vara olagligt att hyra ut svart? Det finns böter-och fängelsestraff som straff för detta brott. Att hyra ut svart innebär bland annat att du inte redovisar pengarna du får för Skatteverket. Då blir det ett skattebrott. 
    Om du menar att du ska hyra ut utan hyresvärdens tillåtelse, men redovisa pengarna så kan det bli problem för dig att hyra en lägenhet om du blir påkommen. Sen gäller ingen försäkring om något skulle ske i lägenheten när du hyr ut olovandes. 

Nu har jag läst lite mer om det. Det är tydligen bara ett brott att hyra ut svart om man samtidigt tar ut oskälig hyra. 
    Tar man inte ut oskälig hyra är det inget brott men man riskerar såklart att bli av med lägenheten. Det jag är mest rädd för är som sagt att få problem att hyra i framtiden. 

https://enklajuridik.se/bostadsjuridik/olovlig-andrahandsuthyrning/ 

• Anonym (Q)
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-15 23:18:00 följande:

Nu har jag läst lite mer om det. Det är tydligen bara ett brott att hyra ut svart om man samtidigt tar ut oskälig hyra. 
    Tar man inte ut oskälig hyra är det inget brott men man riskerar såklart att bli av med lägenheten. Det jag är mest rädd för är som sagt att få problem att hyra i framtiden. 

Ja, bara du skattar för pengarna. Annars blir det ett brott.
  • Yllop

... men man riskerar såklart att bli av med lägenheten. Det jag är mest rädd för är som sagt att få problem att hyra i framtiden. 

Ponera att en ny potentiell hyresvärd kollar upp dig och upptäcker att du tidigare blivit vräkt pga olovlig andrahandsuthyrning.
    Tror du den värden vill ha dig som hyresgäst?

• Anonym

Sluta skriva "svart" om du inte menar det.
    Självklart är alla "svarta" affärer olagliga. Det är ju det som är det "svarta" med dem. Dvs att det är en helt oregistrerad affär som man inte betalar skatt för.
    Vad tänker du att "jobba svart" innebär? Att man utför jobb åt en arbetsgivare som inte vet om och har godkänt det?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-15 23:28:19 följande:
    Ja, bara du skattar för pengarna. Annars blir det ett brott.

Om jag bara tar det jag betalar i hyra behöver jag väl inte skatta på det? Det låter konstigt om man skulle behöva det, jag tjänar ju ingenting på det då. 

Hyresgästen kan ju betala via fakturan isåfall direkt till värden så får inte jag in några pengar på mitt konto. 

Men som sagt hoppas jag att jag får värdens tillåtelse att hyra ut och ska försöka få det. 

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2025-03-15 23:52:07 följande:
    Sluta skriva "svart" om du inte menar det.
    Självklart är alla "svarta" affärer olagliga. Det är ju det som är det "svarta" med dem. Dvs att det är en helt oregistrerad affär som man inte betalar skatt för.
    Vad tänker du att "jobba svart" innebär? Att man utför jobb åt en arbetsgivare som inte vet om och har godkänt det?

Jag menar att hyra ut utan att värden har godkänt. Kallas inte det för att hyra ut svart? Jag har inte tänkt att tjäna pengar på det och skulle inte ta ut någon dubbelhyra. Det är bara det att jag behöver ha kvar lägenheten och inte kan betala dubbelhyror. 

Överallt där jag har läst står det att det bara är olagligt om man samtidigt tar ut oskälig hyra. 

• Anonym (Sara)
    Yllop skrev 2025-03-15 23:47:59 följande:

Ponera att en ny potentiell hyresvärd kollar upp dig och upptäcker att du tidigare blivit vräkt pga olovlig andrahandsuthyrning.
    Tror du den värden vill ha dig som hyresgäst?

Nej det är sant. 
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-15 23:58:55 följande:

Jag menar att hyra ut utan att värden har godkänt. Kallas inte det för att hyra ut svart? Jag har inte tänkt att tjäna pengar på det och skulle inte ta ut någon dubbelhyra. Det är bara det att jag behöver ha kvar lägenheten och inte kan betala dubbelhyror. 

Överallt där jag har läst står det att det bara är olagligt om man samtidigt tar ut oskälig hyra. 

Nej, svart är "oskattat".Svartjobb, svart försäljning etc. Att "hyra ut svart" är att man får obeskattade pengar direkt i fickan.
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2025-03-16 00:02:52 följande:
    Nej, svart är "oskattat".Svartjobb, svart försäljning etc. Att "hyra ut svart" är att man får obeskattade pengar direkt i fickan.
    Ja så kanske det är. Men om hyresgästen bara betalar min hyra får jag inte jag några pengar. Då räknas det inte som att hyra ut svart eller? 
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-16 00:06:00 följande:
    Ja så kanske det är. Men om hyresgästen bara betalar min hyra får jag inte jag några pengar. Då räknas det inte som att hyra ut svart eller? 
    Inte på det sättet, nä. Då finns ju ingen inkomst att beskatta.
    Därför inte sagt att det är tillåtet eller bör göras.
  • Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2025-03-16 00:14:48 följande:
    Inte på det sättet, nä. Då finns ju ingen inkomst att beskatta.
    Därför inte sagt att det är tillåtet eller bör göras.
    Nej sant , såklart bör det inte göras. Jag ska som sagt försöka få tillstånd att hyra ut. Men går det inte kanske jag tyvärr behöver hyra ut utan värdens tillstånd.

Men om jag får värdens tillstånd och hyresgästen betalar hyran till mig (som jag sen betalar till värden), måste jag skatta på det då? Alltså fortfarande då om jag inte tar ut någon överhyra utan bara vad jag betalar + ev 15% extra för möbler. 
Svar på tråden Hyra ut svart?