Inlägg från: Anonym (Leila) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Leila)

Knappt druckit

Jag är snart 50 år och har varit berusad en gång och det var helt meningslöst så det gjorde jag aldrig om. Har mycket roligare utan alkohol. Precis som du har jag aldrig heller råkat ut för något. Man är mycket mindre sårbar som nykter, även om saker så klart kan hända då också. 

Men utan vänner och fest är ju mindre kul. Försök hitta sociala sammanhang. Det är en klyscha, men föreningsliv är rätt bra. Gillar du någon lagsport kanske eller harnågot särskilt intresse? Små idrottsföreningar är ofta mysiga. Nån udda kampsport, klättring, rodd, frisbeegolf, ultimate, konstsim, amerikansk fotboll, vattenpolo mm. Brädspelsföreningsr låter också kul, tycker jag. Stick-café för studenter (du får säkert smita med!). 

Det gäller att hoppa på typ allt som erbjuds, även om det inte verkar jättekul. Ju mer folk man träffar desto större chans att träffa en kompis. 

• Anonym (Leila)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-10 21:19:14 följande:
    Ja det är nog snarare festkvällarna jag saknar och att umgås med många samtidigt. Det verkar ändå som alkoholen är en stämningshöjare i sådana tillfällen då en del annars inte tar för sig på samma sätt. Jag har några kompisar men de har inga större umgängen

Gå ut och dansa eller åk på festival med de kompisar du har. Gå på konserter. Det höjer stämningen att vara många, så då kan ni ha kul med/bland alla andra där. Man dras ju med i stämningen. Eller gå på fotboll och heja som fan! 

Jag gillar den där mass-grejen som blir när många människor är glada samtidigt. Det är något annat än att bara vara tre, fyra stycken. Gröna lund en lördagkväll kan också funka. Marknader och stadsfester kvällstid. Var inte rädd att börja prata med folk du inte känner. Håller du dig nykter håller du dig säker. 

• Anonym (Leila)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-11 11:20:50 följande:
    Nästan alla de kompisarna jag har gillar inte att bjuda på sig själv eller att dricka men skulle kanske kunnat fråga någon.

Vi bor dock i en mindre stad så det är inte så mycket aktivitet från oktober till början på maj. Men dock kanske man kunde lära känna folk i sådana sammanhang

Det finns ingen anledning att dricka för att ha kul och gå på fest. Så den biten kan du strunta i.  

Har ni inga uteställen alls? Inte ett enda dansgolv? 

Delar du och kompisarna något sportintresse? Att gå och se matcher på puben är det ju många som gillar. Då kommer ni ut lite till folk och rörelse i alla fall. 

Eurovision brukar man också kunna se lite här och var, om ni gillar schlager mer än hockey. :) 

• Anonym (Leila)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-11 20:53:45 följande:
    Vi har typ 2 som är öppna på helgerna. En är lite mindre och sämre. Var där med en kompis en gång men det var inte roligt  då vi inte fick kontakt med någon och vi hade inte druckit mer än typ en cider var så att det faktiskt var kul där utan det kändes tråkigt och dålig musik.

Nej är inte intresserad av sport men däremot eurovision

Kolla om de visar Eurovision på det där utestället! Det är lättare att få kontakt med andra om man har ett gemensamt intresse (som att skråla SAUNAAAA!) Man får kanske inte nya bästisar på såna ställen, men en kul kväll! Och har man tur får man med sig några på efterfest. I alla fall var det så när jag var ung (nån gång under yngre bronsåldern).

Men gå aldrig hem till någon ny bekantskap utan att ha en kompis med dig! Safety first, säger tant Leila. :)

Svar på tråden Knappt druckit