• Anonym (Rak)

Knappt druckit

Hej jag är 21 år och har nog druckit mindre än de flesta i min ålder och det är pga kompisar
    Jag har inte haft många vänner och skaffar nya så lätt heller. De jag har umgåtts med har inte varit intresserade av drickande eller så har de blivit bjudna utan mig.

Sedan var coronapandemin under min gymnasiegång som nog påverkade

Idag jobbar jag istället och även på kvällar och helger när alla är lediga. Och sedan man tog studenten försvann mycket umgänge

Så jag får välja att antingen dricka själv men det ger inget eller med föräldrarna men det är inte roligt. Enda gångerna jag dricker är typ vid högtider om jag inte jobbar.
    Tycker det är tråkigt att inte ha varit med om en fylla men jag antar att fler som haft det som jag. 
    Iallafall finns det fördelar också
    Det är hälsosamt, jag slipper vakna upp dagen efter och må dåligt och jag har inte råkat ut för något 

• Svar på tråden Knappt druckit
  • Anonym (X)

Själva alkoholen är inte så mycket du missat men däremot förstår jag att det känns tråkigt att inte ha upplevt festkvällar med kompisar. Men det är inte för sent! Du är ung än. Har du några kompisar alls? Trevliga kollegor? Funderat på studier?

• Anonym (C)

Att vara utan en fylla borde vara ett mindre problem än att vara utan vänner, sex, intimitet och kärlek. 

• Anonym (34)

Jag är 34, 35 i sommar och har bara smakat alkohol två gånger, några klunkar. Aldrig varit onykter.

• Anonym (Jessica)

bättre ta hand om sig än motsatsen, dvs dricka förmycket. Jag är 41 år och lever sunt idag men festade en del som ung. ångrar det idag då alkohol är cancerframkallande.

Åtminstone har jag aldrig solat solarium eller rökt Något i mitt liv. Nu vid 41 är jag typ nykterist för jag mår skitdåligt av bara ett enda glas vin. Sen har jag även ångest över hur mkt pengar jag brände på det.

sen om du vill uppleva det livet med festande så sök till  universitetet i nån studentstad, då kommer det på köpet kan jag lova.. 

• Anonym (Em)

Tråkigt för dig att missa det, inte just fylla, men festkvällar/nätter överlag. 

Börja plugga i en studentstad på ett program som har en ordentlig reccevecka så kommer du ha superskoj och lära känna massa folk som du sedan kan umgås med. 

• Anonym (Alexandra)

Alltså, fylla är sjukt överskattat. Det finns inget kul i att vara full. Sen kan du absolut dricka och ta nåt glas utan att bli full, men det är ju något helt annat.

Om jag var du skulle jag istället fokusera på att försöka hitta fler kompisar. Försök sätta dig i fler situationer där du kan träffa likasinnade. Vet att det är svårt, men det är absolut inte omöjligt.

• Anonym (Leila)

Jag är snart 50 år och har varit berusad en gång och det var helt meningslöst så det gjorde jag aldrig om. Har mycket roligare utan alkohol. Precis som du har jag aldrig heller råkat ut för något. Man är mycket mindre sårbar som nykter, även om saker så klart kan hända då också. 

Men utan vänner och fest är ju mindre kul. Försök hitta sociala sammanhang. Det är en klyscha, men föreningsliv är rätt bra. Gillar du någon lagsport kanske eller harnågot särskilt intresse? Små idrottsföreningar är ofta mysiga. Nån udda kampsport, klättring, rodd, frisbeegolf, ultimate, konstsim, amerikansk fotboll, vattenpolo mm. Brädspelsföreningsr låter också kul, tycker jag. Stick-café för studenter (du får säkert smita med!). 

Det gäller att hoppa på typ allt som erbjuds, även om det inte verkar jättekul. Ju mer folk man träffar desto större chans att träffa en kompis. 

• Anonym (Rak)
    Anonym (X) skrev 2025-03-10 12:41:53 följande:

Själva alkoholen är inte så mycket du missat men däremot förstår jag att det känns tråkigt att inte ha upplevt festkvällar med kompisar. Men det är inte för sent! Du är ung än. Har du några kompisar alls? Trevliga kollegor? Funderat på studier?

Ja det är nog snarare festkvällarna jag saknar och att umgås med många samtidigt. Det verkar ändå som alkoholen är en stämningshöjare i sådana tillfällen då en del annars inte tar för sig på samma sätt. Jag har några kompisar men de har inga större umgängen
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-10 21:19:14 följande:
    Ja det är nog snarare festkvällarna jag saknar och att umgås med många samtidigt. Det verkar ändå som alkoholen är en stämningshöjare i sådana tillfällen då en del annars inte tar för sig på samma sätt. Jag har några kompisar men de har inga större umgängen

Gå ut och dansa eller åk på festival med de kompisar du har. Gå på konserter. Det höjer stämningen att vara många, så då kan ni ha kul med/bland alla andra där. Man dras ju med i stämningen. Eller gå på fotboll och heja som fan! 

Jag gillar den där mass-grejen som blir när många människor är glada samtidigt. Det är något annat än att bara vara tre, fyra stycken. Gröna lund en lördagkväll kan också funka. Marknader och stadsfester kvällstid. Var inte rädd att börja prata med folk du inte känner. Håller du dig nykter håller du dig säker. 

• Anonym (min)
    Anonym (Rak) skrev 2025-03-10 11:28:37 följande:
    Knappt druckit

Hej jag är 21 år och har nog druckit mindre än de flesta i min ålder och det är pga kompisar
    Jag har inte haft många vänner och skaffar nya så lätt heller. De jag har umgåtts med har inte varit intresserade av drickande eller så har de blivit bjudna utan mig.

Sedan var coronapandemin under min gymnasiegång som nog påverkade

Idag jobbar jag istället och även på kvällar och helger när alla är lediga. Och sedan man tog studenten försvann mycket umgänge

Så jag får välja att antingen dricka själv men det ger inget eller med föräldrarna men det är inte roligt. Enda gångerna jag dricker är typ vid högtider om jag inte jobbar.
    Tycker det är tråkigt att inte ha varit med om en fylla men jag antar att fler som haft det som jag. 
    Iallafall finns det fördelar också
    Det är hälsosamt, jag slipper vakna upp dagen efter och må dåligt och jag har inte råkat ut för något 

Jag ser detsamma med min son och hans vänner som är i din ålder. De går inte ut och festar såsom jag och mina kompisar gjorde när vi var unga. Det är väl på gott och ont att inte dricka en massa, men jag tror att man missar en del kul och socialt som man borde ha i den åldern. 

Har inga direkta råd till dig, det är ju svårt att hitta nya vänner och hitta vänner som vill gå ut och festa kan vara ännu svårare. Men du är långt ifrån ensam, men förhoppningsvis kan du hitta din grupp såsmåningom. 
Svar på tråden Knappt druckit