Inlägg från: mothertotwo |Visa alla inlägg
  • mothertotwo

BIM April 2025

Heeej alla{#emotions_dlg.flower}
    Tog en paus, men är tillbaka lite då och då. Blev nyfiken på hur det gått för alla. Har inte varit här sedan någon gång i januari. 

Jag vill så gärna skriva in mig i listan här, men får avvakta. Har ingen aning när min mens dyker upp. Kopplade för några dagar sedan att den inte kommit än. Men nu är den 17 dagar sen. Har heller inga symtom på något, därför har jag heller inte testat med något test utan tiden får utvisa helt enkelt. 

Börjar fundera på om jag är i klimakteriet. Har nattliga svettningar, klåda i underliv osv. Det har jag haft ett ganska bra tag nu. Men är bara 33 år gammal. Men tydligen går det. Blev rekommenderad att gå till en gynekolog för att kolla om jag har ägg kvar. Men kan man verkligen bara ringa en gynekolog och säga: Hej, kan jag komma på ultraljud, jag vill se om jag har ägg kvar?

känner mig lite kluven faktiskt. 

Jag skriver i listan ändå. 

28/3 - Omega3
    5/4 - Elisand
    6/4 -Rumpetrollet
    7/4 - Rhea 
    9/4 - enliten sladdis
    10/4 - Annpor
    10/4 - Berriesweet
    13/4 Hoppaspånr3 
    14/4 - Loppan2025
    14/4 - 7barnsmamman87
    30/4 - Siripiri
    (Vet inte) - Mothertotwo 

• mothertotwo
    Idag är jag på dag 55 i min menscykel. Vad tusan är det som händer. 😩 Har bokat tid till gyn i nästa vecka. På onsdag ska jag dit. Tog ett digitalt test för lite mer än en vecka sen, men det gav inte mig något då. Senast jag hade mens var den 1 februari. 
  • mothertotwo
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-26 17:22:56 följande:

Åh kan inte föreställa mig hur drygt det är för dig! Skönt att du har gyn inbokat, hoppas det är något lätt åtgärdat som provera och ev ägglossnings stimulering kan hjälpa. 

Har du haft såhär innan? 

Annpor skrev 2025-03-26 17:36:00 följande:

Förstår frustrationen! Sist hade jag en cykel på 50 dagar innan nästa cykel började. Så frustrerande när det enda man vill är att bli gravid så så ska cykeln strula! 

Hur har din cykel varit tidigare? För mig har den alltid varit mellan 32-34 dagar, men sen efter graviditet ifjol så är den lite mer oregelbunden. 

Jag har fått Provera utskrivet och även Primolut, men har inte använt mig fullt ut av dessa än pga att jag fått biverkningar, extrem acne och nedstämdhet?.
    Hoppas nu att min cykel ska ?rätta till sig? snart på egen hand, annars kommer jag kanske behöva prova dom ändå i denna cykel, trots biverkningar? Så kluven! Hoppas du får hjälp du också, och att du inte behöver få biverkningar ❤️

Svarar på er båda samtidigt :) 

Har haft lång cykel förr, men det är inget som händer speciellt ofta och inte över 40 dagar. Får väl i alla fall räkna på 4 dagar till. Men tycker det är jätte märkligt att den inte kommer. Jag har t.o.m. slutat röka. Jag är inte rökare längre och inga hjälpmedel har behövts. Varit fri i två månader. Kanske detta som gör att man inte fått sin mens. 

Sist jag var hos gyn gjorde dem ingenting. Men då var jag inte så här långt i menscykeln utan mens. Jag ska höra med gyn om dem kan skriva ut något. Är samtidigt lite nojjig i att att jag eventuellt kan befinna mig i klimakteriet hehe. Men nä, nu ska jag inte tänka på det. 

Mina senaste menscyklar har sett ut så här:
    30, 37, 35, 32, 31, 42, 31, 53, 37, 28, 50, 30, 26

• mothertotwo

Sist dem utredde mig på endometrios mottagningen så såg alla prover bra ut. Nu har dem inte gjort titthål, men sen är lilla bäckenet skadat efter första förlossningen och tydligen liten tillväxt på den. Men mer exakt vet jag inte. Men alla prover var bra och ultraljud jag har gjort har visat bra. Har inte pcos heller, så varför min mens hoppar har jag ingen aning. Men är 33 år gammal, 34 detta året :) Finns tydligen dem som kommer i klimakteriet tidigt. 😅

Men jo, efter första graviditeten blev mensen regelbunden, sen efter andra blev den oregelbunden igen. Undra om man kan ha mens utan mens hehe. 

• mothertotwo

Hej tjejer, måste bara beklaga mig lite!

Dag 61 i denna menscykel!! Vad är det som händer med min kropp. Detta är det längsta jag gått utan mens genom alla år som jag haft mens. Förutom när jag varit gravid då. 

Fick pytte lite rosa igår när jag torkade mig. Men det var så himla lite och det försvann direkt. Inga tecken på någonting ännu. Jag har äntligen gyn på onsdag!! Jag ser framemot detta besök! 61 dagar... herrejävlar! Har varit med om vid två tillfällen genom alla år att den legat på 59 dagar. Nu har det blivit rekord för mig. Detta är sååå drygt!

• mothertotwo
    Rhea skrev 2025-03-31 23:38:35 följande:
    Usch vad drygt!! Jag hade runt 50 dagar i januari, det är så irriterande. Bra att du går och kollar upp, det gjorde jag med. Det var "bara" stress, men så skönt att bli lugnad med det! Hoppas att den kommer snart!!
    Ja det är verkligen drygt! Känns inte som att jag skulle kunna vara gravid heller. Tror bara det är en cysta som spökar tyvärr. Har varit så vid dem tillfällena när min menscykel varit så lång. Man blir fundersam på vart mensen tar vägen. Nu är det dag 62. Helt galet! Men känner mig inte stressad och inget har förändrats i ens liv heller. Men men, det återstår att se i morgon på besöket. 
  • mothertotwo

Nu ska jag på gyn undersökning. Nervöst! Undrar vad som kommer sägas eftersom man är på dag 63 nu. Har inga symtom på något! 

• mothertotwo
    Annpor skrev 2025-04-02 12:54:23 följande:

Hur gick det för dig? Glad

Jag förstod inte jättemycket. Men hade typ 3 äggblåsor på ena sidan och ca 10 äggblåsor på andra sidan. Har tydligen pcos. Konstigt jag inte fått den diagnosen förr. 

Men fick utskrivet provera som jag ska ta i 10 dagar. Mellan dag 3 och 5 när mensen kommit ska jag tillbaka och ta blodprover för att kolla hormonbalansen. Därefter får vi se. Men ett steg i rätt riktning känns det som. 🙂 Jag är i alla fall inte i klimakteriet 😅. Hon var väldigt noggrann på ultraljudet och verkligen kollade överallt. 
  • mothertotwo

Jag är så arg... jävla provera tabletter som orsakar denna explosion inom mig. Hittar ingen sinnesro utan bara explosionsartad pms. Allt i min väg ska inte vara i min väg idag. 7 dagar kvar av denna behandling. Jag vill bara stänga in mig, men går inte att göra det tyvärr. Frågan är tjejer om jag ska räkna det som första mens dag när mensen startar, fast den är framkallad.. Eller ska jag vänta på att min normala mens kommer igång utan piller? :) Vad hade ni gjort?

• mothertotwo
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-04-04 13:11:08 följande:

Läkarn som ringde mig tyckte jag skulle äta Provera 10 dagar och få mens och starta om kroppen typ, men läkarn var så snabb och stressad jag hann inte fråga om nånting. Så jäkla dåligt samtal och bemötande verkligen. 

Nån som ätit Provera? Har noll kunskap om det och hann ju inte fråga innan läkarn la luren i örat på mig 😩

Jag är på dag 13, ska jag börja äta dom idag? Antar att det inte blir nån ÄL den här cykeln då? ingen BIM. Kan lika gärna strunta helt i denna cykel och får väl hoppas nästa cykel blir bra. Fan så less jag blev känner jag.

Jag äter provera, men det är för att starta i gång mensen som är nu 66 dagar sen :) Hade på ultraljud många (över 10 st) äggblåsor på vänstrasida och upp mot tre på högra sidan. Jag ska ta dem samma tid varje dag i 10 dagar för att mensen ska komma igång. När mensen kommit igång ska jag ringa till vc och boka tid för blodprov mellan dag 3 och 5 av mensen för att hon ska kunna ge mig rätt behandling. Har varit så många gånger på gynundersökning, men det är först nu jag fått pcos. Provera kan man tydligen använda för många olika saker och för att få rätt svar kanske det är bäst att ringa läkaren om du inte gjort det än? :)
    Just nu har provera orsakat pms till ett helvete hos mig. Nog en biverkning som jag får stå ut med tills behandlingen är klar.
  • mothertotwo
    mothertotwo skrev 2025-04-05 16:05:33 följande:
    Jag äter provera, men det är för att starta i gång mensen som är nu 66 dagar sen :) Hade på ultraljud många (över 10 st) äggblåsor på vänstrasida och upp mot tre på högra sidan. Jag ska ta dem samma tid varje dag i 10 dagar för att mensen ska komma igång. När mensen kommit igång ska jag ringa till vc och boka tid för blodprov mellan dag 3 och 5 av mensen för att hon ska kunna ge mig rätt behandling. Har varit så många gånger på gynundersökning, men det är först nu jag fått pcos. Provera kan man tydligen använda för många olika saker och för att få rätt svar kanske det är bäst att ringa läkaren om du inte gjort det än? :)
    Just nu har provera orsakat pms till ett helvete hos mig. Nog en biverkning som jag får stå ut med tills behandlingen är klar.
    Hahah nej inte 66 dagar sen. Men är på dag 66 i denna menscykel. Trött i hjärnkontoret. 
  • mothertotwo

Grattis till alla ni som plussat denna månad :) 

Jag har två dagar kvar på min provera och sedan är det bara att invänta mens så att jag kan ta blodprov. Får känslan av att mensen inte lär komma ändå. Känns nästan så eftersom man varit utan mens i 70 dagar. Ca 2.5 menscykel har den uteblivit nu. Fortfarande kan jag heller inte läsa något i journalen efter det läkarbesöket, så misstänker att hon väntar med att skriva in efter prover. 

Jaja, den kommer när den kommer! :)

• mothertotwo

Hallå där tjejer! 

Slutade med provera i lördags efter en 10 dagars kur och väntar fortfarande på mens. 
    Hur många dagar tog det för er tills det att mensen kom igång, efter avslutad kur? :) Jag vill bara ha den nu så att jag kan komma igång med bebisverkstad igen haha. 

• mothertotwo

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT MENS på dag 111 :) Det tog 8 dagar efter avslutad provera kur :) Nu väntar provtagning om ungefär 3 dagar för att kolla upp mina hormoner i kroppen. Nu är man äntligen i rätt riktning till att försöka bli med barn igen. Skrattande

Svar på tråden BIM April 2025