Skärmfri barndom
Vi har kört skärmfritt hemma - ingen tv, de vuxnas datorer och telefoner är i vårt arbetsrum och aldrig i resten av huset. Barnen har haft en padda på förskolan och en del barnprogram på skärm där med. Äldsta är nu 9 år och de har laptop från skolan. Hemma är den till läxor och ändamålsenlig surf (typ kolla upp öppettider för en aktivitet, spela ett pedagogiskt spel, leta upp ett recept eller instruktioner till något pyssel) med en förälder närvarande.
Mina barn har massor att göra och leka, de har gott om kompisar som gärna är hemma hos oss trots avsaknad av skärmar. Vår äldste läser bra är duktig i skolan och upplever inte att det är något problem att ta del i de digitala bitarna av undervisningen.
Att köra skärmfritt var ett medvetet val, särskilt av deras pappa som enligt egen utsago var skärmberoende innan han lyckades bryta det innan vi fick barn. Själv ser jag bara positivt med att skippa skärmarna och saknar inget som de eventuellt skulle kunna bidra med i mina barns tidiga barndom.