När jag var liten var det TV barn inte skulle titta på, då skulle man få fyrkantiga ögon och bli en mental grönsak.
Det blev jag inte, fast jag smög upp från sängen efter att mamma hade somnat i soffan och såg sena filmen ända tills det blev myrornas krig på TV-apparaten. Dock fick jag några saftiga mardrömmar under åren, men inget jag tänker på i mitt vuxna liv alls. Jag läste mycket och hade högsta betyg i nästan allt. Kastade mig över de första datorerna och beställde ett eget datorpaket för mycket pengar när jag blev student.
Vårt barn har haft fria skärmar hela sitt liv, gillar ändå att vara ute och promnenerar nästan överallt. Han började spela med- och strategiskt samordna - internationella spelare med hjälp av google translate från tio år, hade egen Minecraftserver med kompisarna vid 12 och lärde sig alla möjliga skumma glosor som jag inte lärde mig förrän vid 20.
Han läser inte gärna svenska klassiker men mycket fakta på nätet, och långa fantasyböcker i hundratals kapitel som släpps per vecka och först ska översättas från japanska till engelska av fansen. P.g.a. det har han läst japanska som tillval och även extra psykologi och filosofi, då han blev intresserad av kulturella aspekter. Han hade också mycket goda betyg och läser en svår linje på högskolan.
Kort sagt tror jag det har mer betydelse för resultatet vilken begåvning barnet har, vad man talar om i hemmet och vad det ser på skärmarna, än att det använder skärmar.
Den som inte lär sitt barn hantera dator, AR/ VR och prompting ger det en nackdel. Det kommer naturligtvis att gå att hämta upp, men enligt min erfarenhet har alltid de som haft teknik som hobby under uppväxten verkat lite bättre på jobbintervjun, och som kvinna har man tillräcklig nackdel utan att berövas helt normal erfarenhet.
Jag fick alltså inte köpa en begagnad dator för min mamma, för egna pengar, när jag var 14 och just hade börjat programmera lite i Basic på min kompis storebrors dator. Hade hon inte stoppat det kanske jag hade varit programmerare idag.
Var inte som min mamma om ni vill ha fler kvinnliga ingenjörer.