Inlägg från: Anonym (okänd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (okänd)

Få skulden för en mans otrohet

Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:36:55 följande:
    Mycket i en relation kan ju vara förstört även om man väljer att fortsätta. Tror du på det själv att det alltid är helt frid och fröjd i en relation där den ena varit otrogen bara för att man väljer att fortsätta? Du tror inte att det är upprepande bråk, tillits problem, osäkerhet, ältane, gråt, sårade känslor?

Det går nog sällan till så att den andra förlåter och dagen efter är allt perfekt som om inget hänt. 

Folk har verkligen en svart vit bild ibland. Att man tror att allt är rosa moln bara för att de fortsatte relarione. De kan ju ha haft ett helvete. 
    Nej det tror jag inte, det jag skrev betydde att familjen inte splittrades.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:47:06 följande:
    Men det är ju bara spekulationer. Alla människor som är otrogna utnyttjar ju inte den de är otrogna med. Vi vet ju ingenting. Han kanske var jättekär i ts. Hennes förflutna kanske inte hade nåt att göra med vad han kände för henne. Hon känner sig utnyttjad men det var väl i så fall bara för att han valde att stanna med frun. Hade han valt henne hade det väl inte varit samma klang.

Vad har hon fått för konsekvent? Att hon flera år senare är upprörd över att nån kallade henne hora på gatan? Tror frun fick större konsekvenser än så. 

Ts ser inte sin egen del i detta alls. Ok om hon inte gjorde det när hon var 18. Men nu, flera år senare med flera psykologisamtal senare. Ja att då inte fatta att frun var rejält upprörd över att samma tjej hon bjöd över på middag och som umgicks med hennes barn även knallade med hennes man. Ja kan man inte förstå det så. Isätllet sitter hon fortfrande och ältar att en kvinna vars man hon knullade skrek hora för flera år sedan (har inte psykologisamatalen hjälpt alls?). 

Nja, tror personligen att en otrogen man när man har ett helt liv och barn ihop är tuffare.
    Hur är det relevant att jämföra vem som har haft det värst av TS och frun? Är poängen att den som har haft det värst får bete sig illa?
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:52:24 följande:

Tror inte ett dugg på att alla kvinnor i tråden som är på ts sida skulle vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man.

Tror ingen skulle säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt". Tror majoriteten skulle vara väldigt arga och skita fullständigt i den unga tjejens förflutna.

Det finns ju fler sätt att reagera än vad du föreslår här. Kanske skulle de tex ha sagt upp bekantskapen med tjejen utan att skrika hora på gatan. Och göra sig av med den manipulative lögnaren till man.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:35:19 följande:
    Fast nu är det ju ts som har approachen  att det är henne det är mest synd om. Och många håller med henne. Jag håller inte med den skaran. Så jag jämför ju varken mer eller mindre än de som står på den sidan. Jag tycker bars tvärtom. 
    Nej tråden handlar inte om vem som det är mest synd om, det är du som vill vända diskussionen till det. Det TS frågar är om fruns beteende är rimligt och om det är rimligt att älskarinnan ska få skulden för otroheten.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:36:32 följande:
    Har du aldrig hört talas om nåt par som försöker lappa ihop relationen efter otrohet? 
    Jo fast nu svarade jag dock specifikt på vad du påstod om motivationen till att förlåta och behålla en lögnaktig skitstövel.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:41:40 följande:
    Ja jätteomoget att ropa hora efter nån. Men märkligt att älta det så långt senare och inte alls se sin del i det hela. Ts tycker ju att det är värre att nån ropar hora efter henne än att hon gick bakom fruns rygg och låg med hennes man. Det kan jag inte förstå. 
    Jag pratade inte om TS i inlägget du citerar, utan nu kommenterade jag dina funderingar om kvinnorna i tråden som svarar.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:57:47 följande:
    Vilka sätt föreslår jag? Nån skrev att frun var korkad som klandrade ts. Jag håller inte med. Jag har full förståelse för att frun klandade ts. Jag har full förståelse över om frun blev arg både på ts och sin man vilket hon med stor sannolikhet också blev. I övrigt vet jag inte om jag jag föreslagit olika sätt att reagera. 

Som sagt omoget att ropa hora men inget jag kan begripa hur ts kan bry sig om så långt efter med tanke på vad hon själv gjorde

Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:09:53 följande:
    Jag har ju då inte föreslagit att man ska ropa hora efter nån. Jag förstår dock att man blir arg. Vad har jag föreslagit som du syftar på? Förstår nog inte riktigt det här inlägget alls
    Du föreslog detta som sätt att reagera :

vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man. 

säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt".
  • Anonym (okänd)

Jag har inte sagt något om att det är spektakulärt, det jag skrev var att det är ett sätt att sälja ut sig. Om du har rätt i att motivationen att förlåta skitstöveln är de här orsakerna så vill man ju egentligen inte ha mannen men man tvingar sig att gå vidare med honom pga pengar och bekvämlighet

Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 00:53:57 följande:
    Ja barn, hus, pengar är vanliga orsaker vad jag har hört till att folk som borde separera inte separera. Det måste väl du också ha hört talas om? Är ju inget spektakulärt.H
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:25:33 följande:
    Jaha men det är ju inte jag som har föreslagit det sättet att reagera. 

Det jag beskrev var ju hur jag upplevde att folk i tråden tyckte man skulle reagera på. Det är ju så många som tycker synd om ts och nån skrev rakt ut att frun var korkad som l skulden på ts. Och att om de bar frun så skulle de förstå att ts bara hade blivit utnyttjad och bara blivit arg på mannen. Det är ju de inläggen jag syftar på när jag skriver så. 

"Mitt" sätt att reagera på hade varit att bli arg på ts. Jag hade inte känt "det är bara min mans fel, ts är bara ett offer". Och det är så jag upplever att folk i tråden skulle reagera.
    Jo det var du som kom på det, ingen annan har sagt att de skulle reagera så. Att kvinnor i tråden kritiserat fruns beteende mot TS betyder inte att de i fruns situation måste reagera som du föreslog, utan man kan istället tex avsluta med den 18-åriga tjejen utan att bete sig illa.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 01:28:42 följande:
    Ja så tror jag tyvärr många lever. Även par som inte varit otrogna men kärlekn har tagit slut men man är för bekväm för att göra nåt åt det. 
    Fast i det fallet slipper man åtminstone tvinga på sig själv en vidrig skitstövel, ganska stor skillnad
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 14:22:41 följande:
    Fast vad var det som var så illa ens? Hon ropade hora. Väldigt omoget men samtidigt är det nästan märkligare att ts ältar det så långt senare än att frun faktiskt sa hora. Hade jag knullat nåns man hade jag bara tuggat i mig att frun skrek hora efter mig och tänkt "jaja omoget men jag förstår att hon är arg, det jag gjorde är värre". Och sen hade jag inte funderat 10 år senare på varför frun var så arg på mig utan jag hade nog liksom fattat barför hon var det
    Jo att ropa skällsord efter folk på gatan är att bete sig illa. Och att lägga skulden på en omogen 18-åring för vad en gott och väl vuxen man med familj och förpliktelser, gör är väldigt verklighetsfrånvänt. Så det är inte konstigt om kvinnor i tråden inte skulle bete sig som denna fru gjort.

Sen vad man tycker om TS beteende och mående efter alla år, det är en separat fråga som inte gör fruns beteende varken bättre eller sämre.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 14:59:12 följande:
    Ja vi tycker olika. Omoget men inte nåt att hänga upp sig på. Jag skulle nog ändå förstå frun om jag var älskarinnan. 

Ja fortfarande om man tror att man fick all skuld så absolut. Men det är inte troligt så därför faller ju i så fall hela ts resonemang. Antagligen var frun arg på båda. 

Hänga upp sig på? Jag säger att det är bete sig illa, jag kallar en spade för en spade.

Det är fortfarande utifrån sett en orimligt stor skuld hon lägger på 18-åringen. Oavsett vad TS har för resonemang. Så det är inte konstigt heller att folk i tråden kritiserar det och tycker att frun agerade fel. Det betyder inte att man tycker om 18-åringens beteende heller.

Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet