Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

Kan man välja lycka?

Ja man kan välja lycka. Det är absolut ett val hur man väljer att se saker. 
    Livet är inte enbart något som händer dig. Självklart kan jag inte påverka om jag får en sjukdom eller liknande om det inte är så att man rökt hela livet och sen får KOL eller lungcancer. Då kanske man själv bär det ansvaret men oftast är det ju inget man kan påverka. Däremot kan du påverka hur du väljer att hantera det. Du blir sjuk och väljer att tycka synd om dig själv och gräver ner dig i orättvisan. Ja då kommer man knappast vara lycklig men väljer man att acceptera att så är situationen och göra det bästa av det och fortsätta leva och vara lycklig, DET är ett val. Jag har en vän som vart aktiv hela livet och dansat och gått på konserter och åkt skidor och vart i skogen och tränat på gym osv osv. Hennes kropp gav upp då hon har en sjukdom så gör hennes senor känsliga och lätt går av. Hon stänger inte in sig. Hon behöver sitta i rullstol ibland om något gått av under läkningsprocessen sen är hon på benen igen tills nästa del går sönder osv. Men oavsett rullstol eller inte så umgås hon med vänner, går på konsert och roar sig. Hon tränar varje dag hemma det hon kan. Hon är ett stort exempel på en person som väljer att vara lycklig trots sjukdom.

Vad det gäller andra aspekter är det väl lite, som man bäddar får man ligga. 
    I Sverige har vi stor makt att påverka vårt eget liv. Man kan lämna en dålig relation, man kan träna om man vill komma i form, man kan byta jobb, man kan utbilda sig. Det är bara några exempel. 

Du kan skapa det livet du själv vill ha. Alla är olika men att träna på att välja lycka kan alla göra. 

Min man blev av med sitt jobb men istället för att gräva ner sig för det sökte han nytt och såg det som en möjlighet. När gud stänger en dörr öppnar han ett fönster osv. Vi såg det som en möjlighet att byta bana och få göra något nytt. Någon annan kanske hade legat hemma på soffan och tyckt synd om sig själv. 
    Man väljer själv om man drar på sig offerkoftan. 

Så din inställning och ditt val att välja att vara lycklig ligger helt hos dig. Självklart har man dippar och kan inte vara lycklig jämt men man kan ändå välja det större delen av tiden.

• hurtänktedunu
    Anonym (Beror_på..) skrev 2025-03-04 16:30:24 följande:

Det beror ofta på omständigheterna. Det är svårt att vara glad och lycklig när det mesta går en emot, Jättelätt att vara glad och lycklig när man har medgång i livet.  Men att lära sig vara tacksam för det man faktiskt har, istället för att gnälla över allt man inte har och beklaga sig över hur orättvist livet är, är en bra början.

Och en klyscha - att tänka på att det finns de som har det långt värre. Jag har på senare tid börjat öva på att uppskatta det jag har, hälsa, mat för dagen, hyfsad levnadsstandard m.m.

När det mesta går emot kan man ändå välja hur man hanterar det och huruvida man låter utomstående omständigheter avgöra din lycka. 
    Blir jag av med jobbet på grund av arbetsbrist är det inget jag kunde påverka men jag kan välja om jag vill gräva ner mig och tycka synd om mig själv eller se det som en möjlighet att få skola om mig eller bara få chansen att testa ett nytt jobb. 

Och bor man i Sverige ska man nog inte klaga alls om att livet är orättvist. Hade man fötts som flicka ute på landsbygden i Afghanistan ja då kanske livet hade vart orättvist. Men i Sverige? Knappast. Här har vi alla möjligheter att förändra våra liv. 
  • hurtänktedunu
    VandrandeRiddaren skrev 2025-03-06 16:36:38 följande:

Jag tror man kan det, om man är fullt frisk och inte har några andra sjukdomar, då kan man välja att utföra aktiviteter som gör en lycklig. Gå och häng med kompisar i flera dagar liksom -- vem blir inte glad och lycklig av det?

Finns många många människor som lever med massa olika sjukdomar men ändå är lyckliga. Dom gör saker trots sina sjukdomar och väljer att inte låta det avgöra deras lycka. Man kan inte skylla sin lycka på saker utanför ens kontroll. 
Svar på tråden Kan man välja lycka?