Fjäril kär skrev 2025-03-04 11:48:55 följande:
Att välja lycka handlar om att man alltid har ett val att förändra och förbättra sitt liv. Och att man då har ett ansvar för sin egen lycka.
Att välja lycka handlar inte om att nöja sig som så många tror utan tvärtom inse att vägen till lycka handlar om konsekvenser vs handlingar. Jag blir inte lycklig i ett kasst äktenskap men jag kan förändra min framtida lycka genom att inse att jag måste skilja mig.
Jag håller med!
Och det är inte en naiv och barnslig inställning till livet där allt liksom bara löser sig om man ser glad ut eller där man tar precis allt med en klackspark. Det är inte det. För den approachen kan jag ha svårt för, där man inte riktigt vill låtsas om hur det faktiskt ligger till. Men det kanske är en helt annan problematik
Däremot att tänka att livet inte är över för att xx har hänt, att ta ett steg tillbaka, reflektera, rådgöra med andra, försöka se positivt på saker istället för att instinktivt se det sämsta i allt. Det är mer det jag tänker är skillnaden.
Jag har en son som är mitt i det där nu där ALLT är skit. Vi har bestämt något som inte blir av, då är dagen förstörd. Det är drama drama drama och man får liksom jobba med positiviteten.