Inlägg från: Anonym (Kollat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kollat)

Vispgrädde utan stabiliseringsmedel.

Jag var inne en sväng på Maxi och roade mig med att kolla igenom innehållsförteckningar på gräddhyllan. Det verkar som att oavsett fabrikat så innehåller vispgrädde med 40% fett enbart grädde, men är det mindre än 40% fett så har de tillsatt karagenan.

Jag kollade också ett par sorters grädde som hade låg fetthalt men inte kallades vispgrädde. I dem var det inget karagenan. 

• Anonym (Kollat)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-26 17:59:02 följande:

Jag vet inte om det ev. finns undantag, med de gräddpaket som är tetrapak (med "takås" på toppen) brukar vara utan tillsatser, och 40%. De med stor skruvkork på toppen är med tillsatser och 36%.

Jag för mig att jag såg någon variant med 40-procentig grädde i flaska, men generellt är det nog som du skriver.

Enligt en artikel jag hittade så har tillsatsen med hållbarhet att göra (grädden i flaska har ju ofta längre hållbarhet). Det räcker inte att högpastörisera grädden utan man måste också tillsätta karagenan, annars bildas det en fettpropp på toppen när den har stått ett tag.
     www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20130903/valj-vispgradde-utan-tillsatser/
Svar på tråden Vispgrädde utan stabiliseringsmedel.