• Tom Araya

Vispgrädde utan stabiliseringsmedel.

Vispgrädde utan stabiliseringsmedel, det fanns förr (för kanske 10-20 år sedan), men numera verkar alla tillverkare ha det, eller har jag fel?

Tipsa om tillverkare av vispgrädde du vet är fritt från stabiliseringsmedel.

• Svar på tråden Vispgrädde utan stabiliseringsmedel.
  • Anonym (ja)

Ja, Arlas vispgrädde med 40% fett. Har en hemma just nu, det är den jag brukar köpa.

Ingredienser: Pastöriserad grädde. 

• Tom Araya
    Anonym (ja) skrev 2025-02-26 09:26:53 följande:

Ja, Arlas vispgrädde med 40% fett. Har en hemma just nu, det är den jag brukar köpa.

Ingredienser: Pastöriserad grädde. 

Verkligen? 

Jag brukade köpa den, men har för mig att senast jag kollade innehållsförteckningen så kunde jag läsa stabiliseringsmedel.

Kan du göra en extra koll?
  • Tom Araya
    Anonym (ja) skrev 2025-02-26 09:54:07 följande:
    www.arla.se/produkter/arla-ko/farsk-vispgradde-40-40pct-300ml-580224/

Ja om de inte ljuger såklart...se länken till deras produkt också. 

Jag vet inte om även de andra fabrikaten med 40% fett också är utan stabiliseringsmedel, tror det kan vara så faktiskt. 
    Jag ser ingen komplett innehållsförteckning utan endast näringsinnehåll.

På Arlas hemsida kan jag läsa att man använder Karragenan, som är stabiliseringsmedel, men det specificeras inte i vilka produkter som Karragenan används i.

Nu har jag ställt fråga till Arla...
  • Anonym (ja)
    Tom Araya skrev 2025-02-26 10:14:04 följande:
    Jag ser ingen komplett innehållsförteckning utan endast näringsinnehåll.

På Arlas hemsida kan jag läsa att man använder Karragenan, som är stabiliseringsmedel, men det specificeras inte i vilka produkter som Karragenan används i.

Nu har jag ställt fråga till Arla...
    Men ser du inte att det tydligt står en tydlig rubrik: Ingredienser och under den står ingredienserna? I det här fallet enbart grädde. 

Det blir i varje fall intressant att se vad du får för svar från dem!
  • Tom Araya
    Anonym (ja) skrev 2025-02-26 10:36:44 följande:
    Men ser du inte att det tydligt står en tydlig rubrik: Ingredienser och under den står ingredienserna? I det här fallet enbart grädde. 

Det blir i varje fall intressant att se vad du får för svar från dem!
    Jag tror inte att tillsatser räknas i % av innehållet.
  • Anonym (Coop)

Kollade i kylen. Coops vispgrädde. Innehåll: högpastöriserad grädde (Sverige)

• Anonym (Coop)

Arlas med 36% fett innehåller karragenan. Inte den med 40% fett. 

• mammatill6
    Tom Araya skrev 2025-02-26 10:40:13 följande:
    Jag tror inte att tillsatser räknas i % av innehållet.
    Om det är 100% grädde så är det ju inget annat i den.
  • Tom Araya
    mammatill6 skrev 2025-02-26 11:07:20 följande:
    Om det är 100% grädde så är det ju inget annat i den.
    Nja... riktigt så är det inte. Det finns ett övre gränsvärde för när en ingrediens måste räknas som % av innehållet. En gnutta salt exempelvis, anses inte ta bort något annat innehåll i % räknat.
  • Anonym (Kollat)

Jag var inne en sväng på Maxi och roade mig med att kolla igenom innehållsförteckningar på gräddhyllan. Det verkar som att oavsett fabrikat så innehåller vispgrädde med 40% fett enbart grädde, men är det mindre än 40% fett så har de tillsatt karagenan.

Jag kollade också ett par sorters grädde som hade låg fetthalt men inte kallades vispgrädde. I dem var det inget karagenan. 

• Tom Araya
    Anonym (Kollat) skrev 2025-02-26 15:28:03 följande:

Jag var inne en sväng på Maxi och roade mig med att kolla igenom innehållsförteckningar på gräddhyllan. Det verkar som att oavsett fabrikat så innehåller vispgrädde med 40% fett enbart grädde, men är det mindre än 40% fett så har de tillsatt karagenan.

Jag kollade också ett par sorters grädde som hade låg fetthalt men inte kallades vispgrädde. I dem var det inget karagenan. 

Tack för att du kollade!

Grädde med fetthalt under 30% är i princip omöjlig att vispa till en någorlunda fast konsistens, så den behöver ingen stabiliseringsmedel.
  • Anonym (Malin)

Jag vet inte om det ev. finns undantag, med de gräddpaket som är tetrapak (med "takås" på toppen) brukar vara utan tillsatser, och 40%. De med stor skruvkork på toppen är med tillsatser och 36%.

• Anonym (40)

40%-vispgrädde ska vara utan.

• Anonym (Kollat)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-26 17:59:02 följande:

Jag vet inte om det ev. finns undantag, med de gräddpaket som är tetrapak (med "takås" på toppen) brukar vara utan tillsatser, och 40%. De med stor skruvkork på toppen är med tillsatser och 36%.

Jag för mig att jag såg någon variant med 40-procentig grädde i flaska, men generellt är det nog som du skriver.

Enligt en artikel jag hittade så har tillsatsen med hållbarhet att göra (grädden i flaska har ju ofta längre hållbarhet). Det räcker inte att högpastörisera grädden utan man måste också tillsätta karagenan, annars bildas det en fettpropp på toppen när den har stått ett tag.
     www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20130903/valj-vispgradde-utan-tillsatser/
Svar på tråden Vispgrädde utan stabiliseringsmedel.