Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:23:46 följande:
    Det jag menar med ansvarstagande män handlar om ett eget driv. Komma ihåg fruns födelsedag t ex. Inte bara passivt flyta med och "hjälpa till" även om han inte är lika delaktig i vissa kvinnligt orienterade sysslor så sätter han t ex upp utejulbelysningen utan att en pseudomamma säger till. Han gör saker självständigt. Han köper sina egna kläder. Han tar med sitt barn på aktiviteter, kanske monstertruck som han hittat på och bokar själv. Han säger ifrån om barnet beter sig respektlöst mot mamman. Han ser till att familjen har det bra, han är beskyddaren i alla aspekter, även ekonomiskt.

Det anser jag är maskulint.
    Javisst är det så. 
  • Anonym (Mamma)

En bra man tar hand om sin familj. Det är väl självklart?

Det finns många sådana bra män.

Men alla män är inte skapade så. En del vill inte, en del är inte intresserade, många klarar det helt enkelt inte. 

Så det hjälper inte att önsketänka och kräva att alla män skall vara bra och positivt maskulina män. Det gäller att välja rätt man ,att uppfostra sina söner till att vara bra män  , mycket mer kan man väl inte göra?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 22:58:49 följande:
    En maskulin man tar hand om sin familj, men förutsätter såklart att han backas upp av sin feminina omhändertagande kvinna. Har du hört uttrycket 1+1=3

Idag är det tyvärr vanligare att 1+1=2. Man är mer mån om vad man får än vad man ger. Man pratar millimeterrättvisa. Man vill vara självständig och letar fel.
    Helt sant. 1+1=3  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (O) skrev 2025-02-24 23:34:17 följande:
    Jag är i samma situation. Är ensamstående mamma, högutbildad och vänster. Har en tonårsson som tidigt fått lära sig att ta ansvar för både sitt känsloliv och sina materiala prylar, ha koll på när han har aktiviteter osv. Han vet att jag förväntar mig att han sommarjobbar om ett par år. Han har bra betyg i skolan och är så långt ifrån mansgris man kan komma. Jag är generellt trött på att höra att min son skulle ha lättare att hamna i kriminalitet än andra med närvarande fäder. Som tur är skiter jag också allt mer i omgivningens åsikter om min familjebildning (fått honom via donation) och han är också så pass trygg i sig själv att han skiter i det han med.
    Jättebra, du verkar ha gjort ett superbra jobb.
    Men jag tror ändå alltid att det är bättre med två bra föräldrar, än en. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:32:22 följande:

Föreställ dig att vara mammaledig med en trasig kropp och leva på försäkringskassan medans din man kräver att du fortfarande ska betala minst hälften av allt hemma för det inte alls hans problem att du  har fött barn och inte kan jobba på ett år...

Helt absurt. Det är ingen bra man som gör så. Han låter väldigt egoistisk. 
  • Anonym (Mamma)

En kvinna har ju alltid möjligheten att vägra att skaffa barn med en man om han inte går med på att gifta sig först. Äktenskapet är bästa grunden för familjebildningen och skyddar kvinnan, som tar den största risken i en graviditet. 

Då kanske mannen inte vill ha barn, men då är han ju inte heller särskilt intresserad och inget bra pappa material. Skulle jag tänka. 

• Anonym (Mamma)

Många pojkar skäms bort, främst av sina mammor. Förr fick i princip alla unga män göra militärtjänsten och lära sig att bädda sängen och putsa skor . Och lite till. Är kanske dags att införa allmän värnplikt för alla män, igen. Vi behöver ju också fler soldater.

Och jag tror inte att vi behöver 40000 tjejsoldater som inte har den styrka som krävs, menstruerar och får grav järnbrist , vilket är ett stort problem för många av våra kvinnliga värnpliktiga.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 13:28:00 följande:
    Tycker att inte värnplikten ska stå för uppfostran av männen. Det behöver ske betydligt tidigare. Pappor borde vara en styrande förebild för framförallt pojkar. Inte att förväxlas med dominant, men åt det hållet. Pappor som bara lutar sig tillbaka och förväntar sig bli omhändertagen av sin kvinna, kanske tjatad på, skickar ett dåligt budskap till pojkar.

Kvinnor ska göra värnplikten anser jag. Det är ingenting som förändrar en dynamik hemmavid. Vet inte varför du tar upp menstruation, i så fall skulle inte en kvinna kunna göra många andra yrken heller. 
    Jag tar upp det för att menstruationen är ett problem för järnbristen. Många tjejer som gör lumpen får grav järnbrist. Hård fysisk träning, plus menstruation är väldigt krävande och kan ge järnbrist. Pga menstruationen behöver unga kvinnor extra mycket järn. 

Här kan du läsa mer. 
    Järnbrist ökar i lumpen ? riskerar leda till avbruten tjänstgöring | Göteborgs-Posten
    Järnbrist vanligt hos unga tjejer - extra svårt när det drabbar värnpliktiga 6 november 2024 - Vetenskapsradion | Sveriges Radio
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 13:28:00 följande:
    Tycker att inte värnplikten ska stå för uppfostran av männen. Det behöver ske betydligt tidigare. Pappor borde vara en styrande förebild för framförallt pojkar. Inte att förväxlas med dominant, men åt det hållet. Pappor som bara lutar sig tillbaka och förväntar sig bli omhändertagen av sin kvinna, kanske tjatad på, skickar ett dåligt budskap till pojkar.

Kvinnor ska göra värnplikten anser jag. Det är ingenting som förändrar en dynamik hemmavid. Vet inte varför du tar upp menstruation, i så fall skulle inte en kvinna kunna göra många andra yrken heller. 
    Tror du att tjejer i sena tonåren passar för att försvara landet som skyttesoldater och i närstrid?
    Män och kvinnor är inte lika vare sig fysiskt eller psykiskt. 
  • Anonym (Mamma)

Kvinnliga värnpliktiga måste få mera järnrikt kost som leverpastej och kött för att orka med både hård fysisk träning och menstruationer som ökar järnbehovet. 

Järnnivåerna i kroppen påverkas till stor del av kosthållningen som med fördel bör vara varierad och rik på järn. Men för kvinnor som menstruerar är det ofta svårt att upprätthålla goda järnvärden. Ett sätt att få upp järnvärdena är att ta järntillskott, men enligt Fabian Taube är det inte en bra lösning i längden.

? Det kan ge hård mage ibland och det är inte alltid helt komplikationsfritt. Men på sikt kanske Försvarsmakten ska se över sina kostrekommendationer, säger han.

Klippt ur: Järnbrist ökar i lumpen ? riskerar leda till avbruten tjänstgöring | Göteborgs-Posten

• Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 13:48:04 följande:
    Kvinnor i andra länder har tydligen fler kvalifikationer än de svenska då. Vad har gått fel i sverige om unga kvinnor inte har varken fysik eller psyke.
    De flesta kvinnor i världen har inte fysik och psyke för att bli närstridssoldater.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2025-02-25 13:55:15 följande:
    Militnären har ju många olika uppgifter, just närstrid är bara en liten del.
    Absolut. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-28 15:27:43 följande:
    Självklart ekonomiskt ansvar kontra ett upplägg där de har delad ekonomi , kvinnan föder barn, tar hand om barnen, vabbat och annat gör en ekonomisk förlust. Pappan tycker att hon får skylla sig självt, anser att barnbidraget ska täcka all kostnader runt barnet. Lägger sina pengar på hög. Delar inte livet med sin fru med andra ord. Kanske inte deltar heller på andra sätt. Spelar tv-spel när frugan och barnen pyntar granen.

Män behöver bli mer omhändertagande över sin familj och kvinnor överlag. Män borde bli mer toleranta för andra män samtidigt.
    Jag tycker det är självklar att man har gemensam ekonomi eller åtminstone delar alla kostnader kring barnet, inklusive ev sjukskrivning för mamman, bortfall av inkomst under föräldraledighet och VAB och alla utgifter för barnet. 
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer