Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer
Det anser jag är maskulint.
En bra man tar hand om sin familj. Det är väl självklart?
Det finns många sådana bra män.
Men alla män är inte skapade så. En del vill inte, en del är inte intresserade, många klarar det helt enkelt inte.
Så det hjälper inte att önsketänka och kräva att alla män skall vara bra och positivt maskulina män. Det gäller att välja rätt man ,att uppfostra sina söner till att vara bra män , mycket mer kan man väl inte göra?
Föreställ dig att vara mammaledig med en trasig kropp och leva på försäkringskassan medans din man kräver att du fortfarande ska betala minst hälften av allt hemma för det inte alls hans problem att du har fött barn och inte kan jobba på ett år...
En kvinna har ju alltid möjligheten att vägra att skaffa barn med en man om han inte går med på att gifta sig först. Äktenskapet är bästa grunden för familjebildningen och skyddar kvinnan, som tar den största risken i en graviditet.
Då kanske mannen inte vill ha barn, men då är han ju inte heller särskilt intresserad och inget bra pappa material. Skulle jag tänka.
Många pojkar skäms bort, främst av sina mammor. Förr fick i princip alla unga män göra militärtjänsten och lära sig att bädda sängen och putsa skor . Och lite till. Är kanske dags att införa allmän värnplikt för alla män, igen. Vi behöver ju också fler soldater.
Och jag tror inte att vi behöver 40000 tjejsoldater som inte har den styrka som krävs, menstruerar och får grav järnbrist , vilket är ett stort problem för många av våra kvinnliga värnpliktiga.
Kvinnliga värnpliktiga måste få mera järnrikt kost som leverpastej och kött för att orka med både hård fysisk träning och menstruationer som ökar järnbehovet.
Järnnivåerna i kroppen påverkas till stor del av kosthållningen som med fördel bör vara varierad och rik på järn. Men för kvinnor som menstruerar är det ofta svårt att upprätthålla goda järnvärden. Ett sätt att få upp järnvärdena är att ta järntillskott, men enligt Fabian Taube är det inte en bra lösning i längden.
? Det kan ge hård mage ibland och det är inte alltid helt komplikationsfritt. Men på sikt kanske Försvarsmakten ska se över sina kostrekommendationer, säger han.
Klippt ur: Järnbrist ökar i lumpen ? riskerar leda till avbruten tjänstgöring | Göteborgs-Posten