• ClumsySmurf

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Anonym (Du) skrev 2025-02-24 13:30:37 följande:
    Hur kan man lägga en förväntan på män att ta ansvar för sin familj? Som det ser ut nu så vill en man ha en kvinna och barn men bli betraktad som ett barn i ekvationen. Visst, han kanske tar ut föräldraledighet men behöver styrning och bli tillsagd. dvs bli omhändertagen av en kvinna. Kvinnan ledsnar på att ta hand om sin partner som en bortskämd tonåring och väljer att skilja sig.

Bilden av maskulinitet idag verkar handla om att fortfarande förväntar dig att bli omhändertagen av en kvinna såsom ett barn. Hålla hårt i den högre (mans)lönen förvänta sig att hon styr upp hans sysslor i hemmet. Bli tillsagd att sätta upp julbelysningen (i stället för att göra det självmant) Kanske ta föräldraledighet

Den enda skillnaden någon som föreställer sig vara maskulin kontra ickemaskulin verkar vara att den sk maskulina tror det handlar om att ha en hätsk, misogyn attityd mot kvinnor.

En maskulin man tar hand om sin kvinna och kvinnor överlag. En attityd där han sätter kvinnor i livbåtarna först. När han friar gör han det storslaget. Han ser till så att sin kvinna har det ekonomiskt bra ställt om han går bort. Gemensam ekonomi naturligtvis då han med mer pengar förväntas försörja henne. Han kommer ihåg födelsedagar och firar årsdagar, uppvaktar och tar hem blommor till frun. Har tonårsbarnen en attityd mot mamman så styr han upp och ger konsekvenser dvs uppfostrar. Kärleksfull mot sina barn. Lagar hon mat och den råkar vara äcklig så äter han och håller god min. Dvs ingen barnrumpa utan en stark fyr.
    "Som det ser ut nu så vill en man ha en kvinna och barn men bli betraktad som ett barn i ekvationen."

Har du något belägg för det?

"En attityd där han sätter kvinnor i livbåtarna först."

Varför skulle han göra det?

"Lagar hon mat och den råkar vara äcklig så äter han och håller god min"

Skulle du äta och hålla klaffen om en man lagar äcklig mat?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:15:22 följande:
    Postman skrev 2025-02-24 16:09:47 följande:
    Nej jag framställer inte män som offer, det är din egna åsikt. Däremot måste vi alla uppvärdera synen på män, att ständigt spy galla över gruppen män för inte diskussionen framåt. 
    Nu framställer du män som offer återigen. Det är lika naturligt som att andas för dig va?
    Du framställer män som barn.
    Anonym (Du) skrev 2025-02-23 16:47:39 följande:

Tror att män som innehar ett polariserande tänk mellan könen bidrar negativt till ett bra förhållande med en kvinna (borde vara självklart)

Tycker att män i större grad ska vara omhändertagande om sin kvinna och kvinnor överlag. I dagens läge så har förväntningarna förändrats. Kvinnor förväntas omhänderta mannen på samma sätt som ett barn. Det här barnet jobbar, tjänar en bunt pengar men lever som en tonåring under samma tag med egen ekonomi, blir tillsagd att göra saker, tjatar om sex. Vid högtider t ex julafton så är det kvinnan som ber mannen sätta upp julbelysningen utomhus. Mannen tycker att han bidrar för att han har blivit tillsagd. Sexet sinar då bilden av mannen likställs i kvinnans ögon med att han är ett barn vars behov ska tillfredsställas. Ett utnyttjande av kvinnans omhändertagande. Kvinnan köper hans kläder och ser till att han tar ansvar.

Nej, jag tycker inte ett sånt scenario är särskilt positivt eller maskulint eller en bra förebild för barn. Tror det är ett resultat av en generation kvinnor som började förvärvsarbeta och sköta hushållet samt barn.

Jag förstår att både en man och kvinna vill ha egna pengar och friheten det innebär. Men då krävs också att båda vuxna tar ansvar för hus och hem utan att någon behöver styra upp saken. Vi ser ju en återgång till hemmafru-eran, hela tänket handlar ju om att män ska ta ansvar. -på något sätt- via skilsmässa i somliga fall.

• ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 20:02:15 följande:
    Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer
    ClumsySmurf skrev 2025-02-24 19:53:06 följande:
    Du framställer män som barn.
    Inte maskulina män. 
    ungefär hur stor andel av landets vuxna män anser du vara maskulina?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 17:22:58 följande:

Ja, jag tycker det är värre idag än vad det var på 40-talet i somliga aspekter. Idag så finns det höga krav på hur en kvinna ska se ut. En kvinnas sk värde är oftast kopplat till hennes yttre.

[...]

En del av värdet är kopplat till hennes yttre men när det är en norm att fuska med spackel, blir det inte svårt att leva upp till sej själv?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 17:56:04 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-25 17:54:49 följande:
    ungefär hur stor andel av landets vuxna män anser du vara maskulina?

Finns det siffror för sånt?
    jag bad om din åsikt
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 18:35:11 följande:
    Du har redan fått min åsikt.
    har du svarat på ungefär hur stor andel av landets vuxna män anser du vara maskulina?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 18:39:43 följande:

Tycker också att en maskulin man är en man som inte är så lättkränkt. Speciellt inte om det handlar om något som har med kvinnor som grupp att göra. Exempelvis så blir kvinnor utsatta för våld av sin man inom hemmet.

En maskulin man förstår att det är ett problem som behöver lyftas utan att kränkt dra upp hur "synd det är om män" En maskulin man anstränger sig, är en ledare och visar ett omhändertagande av kvinnor.

en man med kunskap förstår att det inte bara är "mäns våld mot kvinnor" som är ett problem
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 18:50:52 följande:
    En man med kunskap fattar nog att män är till största del ansvariga. Resten är lättkränkta som försöker få "mäns våld mot kvinnor" att framstå som något allmänt våld mot både män och kvinnor som inte behövs titta närmare på.

Icke-maskulina lättkränkta män som inte bryr sig ett dyft om kvinnor annat från perspektivet att de ska bli omhändertagna av en kvinna såsom en pseudomamma.
    finns det två typer av män?
    De med kunskap, resten är lättkränkta?

Män med kunskap förstår att våld i samkönade relationer också är ett problem.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 18:53:09 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-25 18:42:03 följande:
    har du svarat på ungefär hur stor andel av landets vuxna män anser du vara maskulina?

Försöker du mjölka ut något? Hur många procent män är maskulina enligt dig? 

Är det 100% för dig? Då det i woke-sammanhang är något alla män ska kunna känna en samhörighet runt, oavsett?

Det var inte ett svar på min fråga.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Du) skrev 2025-02-25 19:37:52 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-25 19:23:01 följande:
    finns det två typer av män?
    De med kunskap, resten är lättkränkta?

Män med kunskap förstår att våld i samkönade relationer också är ett problem.

Det du skriver är ett symptom på en lättkränkthet. Precis i linje på hur icke-maskulina män reagerar generellt. 

samma stil som men jag då? Men män då? Men kvinnor då? kvinnor är minsann sämst, Det är mest synd om män. Den sortens ynklighet håller ickemaskulina män på med.

Maskulina män håller inte på på det sättet. Maskulina män förstår att det är ett problem när kvinnor blir misshandlade i förhållanden, det tar inte bort att somliga män råkar ut för misshandel i förhållanden också. Maskulina män försöker inte dränka våld mot kvinnor med den formen av retorik.

Vill du förklara hur du kommer fram till  "Män med kunskap förstår att våld i samkönade relationer också är ett problem." är ett är ett symptom på en lättkränkthet?

Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer