Anonym (Du) skrev 2025-02-26 18:47:23 följande:
Skillnaden mellan nu och "förr" är att kvinnan dubbelarbetar, styr upp och projektleder. Under hemmafru-eran så tog båda ett ungefärligt lika stort ansvar, fast på olika sätt. Mannen visade ett större omhändertagande om kvinnan. Två vuxna individer som såg till familjens gemensamma målbild.
Idag är det upp till kvinnan att ta hand om och delegera alla sysslor i hemmet, från i princip manligt kodade sysslor till kvinnligt kodade sysslor. Kalla det för vad du vill. Det är däremot inte Maskulint för mannen att betrakta sin partner som en pseudomamma.
Många män idag tror att maskulinitet handlar om misogynitet. (Och luta sig tillbaka i hushållet, gnälla om att "lite sex är allt jag vill ha")
Hör ideligen på familjeliv gnälliga män som tycker att frugan borde "ge dom sex" svaren blir alltjämt om han hjälper till med hemmaarbetet, ja, det gör han minsann.
Han blir tillsagd eller via ett syssloschema uppmanad av kvinnan att ta ansvar. Det betyder ju inte att han blir ansvarig eller styr upp något själv, och det är här skon klämmer. Mannen är oattraktiv för kvinnan, handlar i realiteten inte om hur mycket hushållsarbete han gör, handlar om att han inte tar hand om henne och visar ansvar över henne och deras gemensamma liv.
Men ja det delades upp olika, männen arbetade och fixade de rent praktiska sakerna runt huset, det var i huvudsak det han bidrog med till hushållet. Självklart fanns variationer på vilka sätt relationerna såg ut, men de typiska könsrollerna var mycket starkare då. Barnen och hushållet i övrigt var kvinnans jobb. Men du anser baserat på vad du skriver att män ska ta mer ansvar hemma, de ska vara med och uppfostra barnen osv, men om kvinnan är hemma och mannen sköter allt det andra blir det ju ändå lite skevt. Hushållsarbetet var dessutom mycket mer tidskrävande förr så det var ju mer logiskt då att åtminstone någon var hemma och skötte det. Men idag?
Sen absolut anser jag också att mansbebisar är oattraktiva, det gör nog faktiskt de flesta egentligen. Precis som jag tror att de flesta tycker att motsvarande för kvinnor är oattraktiva, ingen vill ha en partner som inte är en riktig partner eller hur? Jag tror nog att de flesta män och kvinnor vill ha just en partner man är jämställd med och bidrar till relationen och livet ihop lika mycket. Inte nödvändigtvis på samma sätt men lika mycket.
Att män ska anses vara den som tar hand om familjen genom att stå för ekonomin är dels förlegat och en social konstruktion som inte har något med biologi att göra. Både män och kvinnor är lika kapabla att bidra ekonomiskt, praktiskt och känslomässigt i en relation.
Det är ju detta som behöver ändras, kvinnor har ju fattat att de kan och bör göra samma sak som man ansåg var mannens jobb, nu behöver ju män fatta att de klarar av och bör göra detsamma som man ansett vara en kvinnas jobb.
Om en kvinna väljer att stanna hemma tar hon en enorm risk. jag menar samma kvinnor som klagar på sin man som inte hjälper till hemma är ju ofta samma kvinnor som inte vet hur hon ska kunna gå isär med denna man eftersom hon är helt beroende av honom. Detta är vad de gamla förlegade könsrollerna gör.