• Postman

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 14:31:26 följande:
    Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Sverige har problem med många unga män idag och mycket pekar på en avsaknad av en positiva maskulina figurer. Många män skulle jag säga blir vilseledda med att deras roll som man inte skulle spela någon viktig roll medan andra blir vilseledda med att meningen för dem skulle vara att jaga bekräftelse från kvinnor. Problemet ligger i att man idag inte uppfostrar pojkar med vägledning och glömmer snabbt bort vikten i hur det är att vara man. Många kriminella idag är oftast de som växt upp med en frånvarande fader eller ensamstående mamma. För andra män så väljer de att spendera sin tid i isolation, spela data spel eller titta på porr. Allt tyder på hur de uppfostras som små och att fadern eller en maskulin figur inte fanns där. I tv framstår män som dumma och klumpiga i jämförelse till kvinnorna vilket bara är pinsamt, det ska sägas att jag själv inte är född här i Sverige. Jag tycker det ger en aning förvirrande bild av hur de ses i media något man redan tidigt såg att man inte ville se upp till. I andra länder som tex Italien ser vi män med mer sammanhållning och självsäkerhet. Det mesta ligger i uppväxten och en positiv attityd till det maskulina där tycker jag som utlandsfödd att Sverige har en del att jobba på! Kvinnorna har en mer självklar bild och biologisk mening än männen så för dem finns inte samma problem även om barnlösheten ökar i väst. De yngre verkar trots se hur millennial generationen gick vilse, nu är det upp till dem att hitta den rätta vägen.

Ett komplext ämne som det inte går att besvara med några rader. Generellt kan jag känna att vi behöver uppvärdera synen på den vita heterosexuella mannen. Det räcker med att läsa i denna tråd vilken svart och fördömande syn som många vill sprida över gruppen män. Ser man sen till bilden som media vill sprida av män så är det riktigt beklämmande. 

Sen kan vi också ställa oss (oavsett man/kvinna) själva några frågor, vilka förebilder är vi själva, vad gör vi för att bidra till att få ett bättre samhälle, hur beter vi oss emot andra osv. Jag tror det behövs mer än bara en mamma och pappa för att uppfostra våra barn. Jag vill påstå att hela samhället måste vara med och visa vägen. 

Angående förebilder så skulle det vara intressant att få höra exempel på manliga förebilder. Det är ofta det kommer upp men vem ska bestämma vad den bästa manliga förebilden är. Hur förebilderna ska vara, vem ska vara en förebild, vad är den rätta förebilden, måste man ha en förebild?

Landet Sverige vill låta som jämställt men just nu ser jag mest att man glorifierar de feminina insatserna, kanske dags att glorifiera den manliga nu. Som sagt, ämnet är mer komplext än så tror jag. 

• Postman
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:26:56 följande:

En maskulin man betraktar sig inte yvigt som ett offer för "feminina insatser" (vad nu det ska betyda) 

Det här är ett problem med mansrollen. Allt ska placeras som en vågskål med kvinnor och att män hela tiden ska framstå som offer. 

Män behöver ta hand om kvinnor bättre. Även med den generella attityden. 

Offer vet jag inte vart du fick ifrån, inget jag nämnde. Majoriteten män tar hand om kvinnor. Jag kan då inte se något annat. Vad är det männen ska göra tycker du som de inte gör idag? Majoriteten män i vårt svenska samhälle är skötsamma män. Att det finns en grupp icke skötsamma män och kvinnor kommer vi aldrig komma ifrån. 
  • Postman
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:43:46 följande:
    Du benämner män som offer. Jag har identifierat två partier i din föregående skrift. Du märker det säkert inte själv då rollen faller naturligt för dig.

Du kan läsa det jag skrivit tidigare ang en beskrivning på en maskulin man. Någon alla beundrar. Kanske en bra förebild för dig?
    Nej jag benämner inte alls män som offer. Det har du fantiserat ihop själv. 
  • Postman
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:00:18 följande:
    Du använder inte ordet offer. Du framställer män som offer.
    Nej jag framställer inte män som offer, det är din egna åsikt. Däremot måste vi alla uppvärdera synen på män, att ständigt spy galla över gruppen män för inte diskussionen framåt. 
  • Postman
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:15:22 följande:
    Nu framställer du män som offer återigen. Det är lika naturligt som att andas för dig va?
    Nej jag ser dem inte som offer men förstår nu att du verkar ha en väldig stereotyp mansbild. 
  • Postman
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:35:25 följande:
    Hur tycker du en maskulin man är? Försök sammanställa något utan att porträttera män som offer, eller göra en jämförelse med kvinnor som någon slags vågskål. 
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:23:46 följande:
    Det jag menar med ansvarstagande män handlar om ett eget driv. Komma ihåg fruns födelsedag t ex. Inte bara passivt flyta med och "hjälpa till" även om han inte är lika delaktig i vissa kvinnligt orienterade sysslor så sätter han t ex upp utejulbelysningen utan att en pseudomamma säger till. Han gör saker självständigt. Han köper sina egna kläder. Han tar med sitt barn på aktiviteter, kanske monstertruck som han hittat på och bokar själv. Han säger ifrån om barnet beter sig respektlöst mot mamman. Han ser till att familjen har det bra, han är beskyddaren i alla aspekter, även ekonomiskt.

Det anser jag är maskulint.

Du har själv redan definierat det, det är en bra definition som stämmer på de allra flesta män.
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer